פיענוח של בדיקת MRI אגן שהתבצעה לאחרונה

דיון מתוך פורום  כירורגיה קולורקטלית ופרוקטולוגיה

18/07/2019 | 17:22 | מאת: מאיה

שלום ,עשיתי MRI אגן לפני כשבועיים בעקבות פיסטולה שנוצרה ממחלת קרוהן. וקיבלתי את התשובה הזאת אשמח לשמוע מזה אומר : "מודגמת פיסטולה פריאנלית קדמית ימנית. הפתח הפנימי של הפיסטולה מזוהה בשעה 11 ומהלכו קדמי. הטרקט הינו טרנס ספינקטרי ומסתיים בלביה מימין. אורך הטרקט הינו 16 מ"מ. אין לזהות אבצס. שרירי הלבטור אני הודגמו ללא סטיות. מישורי השומן מזוהים תקינים". פעם אחרונה שעשיתי שוב את אותה בדיקה הייתה ב 2015 והתוצאה הייתה כזאת "גם הפעם מזוהת פיסטולה נמוכה ברקטום,בשעה 9. מדובר בפיסטולה פרי אנאלית אינטר ספינקטרית. מהלך הפיסטולה קדמי. התהליך מסתיים בלביה הימנית בדומה לבדיקה קודמת. יש לציין שקיימת התרחבות של הטרקט הפיסטולותי באזור הלביה מימין עד קוטר של 12 מ"מ יותר מהבדיקה הקודמת. אין לזהות פיסטולה נוספת. השומן האיסכיו רקטלי והשומן האיסכיו אנאלי הודגמו שמורים". האם יש החמרה מהבדיקה שעשיתי לפני כשבועיים שרשומה ראשונה לבדיקה מ 2015 שרשומה בסוף? תודה.

לקריאה נוספת והעמקה

שלום מאיה, אני לא חושב שיש שינוי משמעותי בתשובת ה MRI. בשתי הבדיקות מתוארת פיסטולה מאוד דומה בין הרקטום לנרתיק. מאחר שיש לך מחלת קרון ועצם העובדה שמדובר בפיסטולה לנרתיק הופך את הפיסטולה לפיסטולה מורכבת. כלומר יש תעלה המקשרת בין הרקטום לנרתיק ויכולה לגרום להפרשות צואתיות או מוגלתיות בנרתיק ולזיהומים חוזרים.

19/07/2019 | 10:26 | מאת: מאיה

תודה על התגובה. מה היית ממליץ שאפשר לעשות במקרה הזה איזה טיפולים יכולים לעזור? כי לעשות ניתוח יכול לא להצליח לסגור אותה בגלל הקרוהן.

הטיפול ומידת ההתערבות תלויים בעד כמה זה מפריע לך , כלומר עד כמה הסימפטומים חמורים ופוגעים באיכות החיים. במידה ואת מסתדרת עם זה כמה כמה שנים, אזי טיפול תרופתי לקרון, בעיקר טיפול ביולוגי יכול לעיתים להוביל לסגירה של הפיסטולה, אם כי באחוזים לא גבוהים. האפשרויות האחרות הן כירורגיות או לא לעשות כלום. מבין הניתוחים יש הרבה אפשרויות. זה נכון שבמחלת קרון שיעורי ההצלחה קטנים לעומת אחוז סיבוכים גבוה. לכן משתדלים לנתח רק כשאין ברירה. כלומר כשהסימפטומים קשים ופוגעים קשה באיכות החיים. אם מחליטים לנתח אזי בוחרים בניתוחים לא אגריסיבים בהתחלה. זה כמובן תלוי בבדיקה ובהערכת הפיסטולה לפני הניתוח ובנסיון הכירורג. אופציות אפשריות הן הזרקת דבק ביולוגי לתוך הפיסטולה (שיעורי הצלחה נמוכים), הרמת מתלה (פלאפ) מרירית הרקטום לכיסוי הפתח הפנימי, ניתוחי לייזר, ניתוח ע״ש lift , ועוד.

מנהל פורום כירורגיה קולורקטלית ופרוקטולוגיה