כתר בשן קדמית ונסיגת חניכיים- רואים שחור מסביב לכת

דיון מתוך פורום  רפואת שיניים

12/09/2004 | 15:57 | מאת: עדנה

שלום ד"ר גרינבאום, לפני כ8 כשנים עשיתי כתר בשן קדמית. בשנתיים האחרונות רואים את המתכת של הכתר והחניכיים באיזור בצבע סגול כהה. אינני יודעת אם זה קשור להריונות. אך עברתי שתי הריונות מלאים ב3 שנים האחרונות. אך לצערי יש לי רק בת אחת, וכרגע אנחנו בטיפולי פוריות בנסיון להרות שוב. בתקופת ההריונות היו לי דימומים בשיניים (נטלתי אספרין - האם זה קשור?). ברצוני לשאול אם יש קשר להריון ונסיגת חניכיים? האם כדאי לחכות ולעשות כתר חדש רק אחרי הריון? ברצוני להוסיף שהדבר מפריע לי אך מבחינה תקציבית איני רוצה שהדבר יהיה זמני. האם הכתרים מדור החדש ללא מתכת יכולים לעזור בבעיה זו. בתודה מראש, עדנה.

לקריאה נוספת והעמקה
13/09/2004 | 23:12 | מאת: ד"ר גרינבאום

עדנה שלום. נסיגת חניכיים סביב שן עם כתר מתרחשת נעיקר עקב דלקות חניכיים חוזרות ונשנות אך לא רק בגלל דלקות .גם צחצוח שיניים במברשת קשיחה או באגרסיביות רבה גוררת נסיגה וחשיפת החלק של השן שמוקם מתחת לחניכיים.עמדה לא נכונה של השן עקב טיפולאורטודונטי שמביא לעיתים ליצירת פלטת עצם דקה ומעליה רקמת חניכיים עדינה תורמים לתופעה כזאת . גורמים אחרים יכולים להיות אבדן תמיכה אחורית לסגר ולחץ על שיניים קדמיות המוטות עקב כך קדימה -עובדה שמקלה על נסיגת החניכיים . תיקון של מצב כזה יכול להיעשות בדרך של החלפת הכתר בכתר פורצלן חדש עם או בלי מתכת באיזור המדרגה הפונה לחניכיים הקידמיות .ישנה אפשרות לבנות כתר ללא מתכת (מאוד תלוי בסגר הקדמי ובעומס שהשן מקבלת ). לעיתים יש צורך בהכנה אורטודונטית קלה כדי למנוע שעמדת השן תעודד נסיגה נוספת . לעיתים הפיתרון הנכון הוא כירורגיה פלסטית של החניכיים ומשיכתם לכיוון כותרתי עם או בלי EMDOGAIN (תכשיר המעודד צמיחת רקמת חניכיים לכיסוי הנסיגה) . הקלינאי שיבדוק את המקום יחליט עימך מה הפתרון ההולם את המצב אצלך מתוך מגוון ההצעות שמניתי . אם אין לך תקציב לכל התהליך תוכלי בינתיים לשמור על הקיים באמצעות היגיינה אוראלית קפדנית וביקורות תכופות אצל רופא השיניים שלך וכאשר תתארגני כלכלית תיכנסי לטיפול הפרוטתי ואו האורטודונטי והפריודונטלי . בעיה נוספת שיכולה להפריע גם בהמשך היא תופעה של חלקיקי מתכת שבזמן הכנת השן עם המיבנה לכתר נזרקו לתוך החניכיים ועם הזמן התחמצנו (תופעה הקרויה METALOSIS??) מצב כזה קשה לתקן בגלל היותו דמוי TATOO ורק אמצעים כירורגיים של הסרת הרקמה והשתלת חניכיים ממקום אחר בפה יכולות לתקנו בצורה קרובה לשלימות . אני מקווה שלא ייאשתי אותך !

14/09/2004 | 08:13 | מאת: עדנה

דר' גרינבאום, תודה על תשובתך המפורטת. אינני יודעת אם הגזמתי באומרי "נסיגת חניכיים", כי בכל זאת אני לא רופאה! העניין הוא שבשנה האחרונה רואים את פס המתכת (שחור) מסביב לכתר בחלק הקרוב לחניכיים. אינני רוצה לפנות לכל רופא. ברצוני לבקש ממך המלצה על רופא שעוסק בתחום זה. עלי לציין כי אסתתיקה מאוד חשובה לי. ברצוני להגיע לרופא הנכון ביותר! אני מאזור השרון. בתודה מראש על תשובתך, עדנה.

מנהל פורום רפואת שיניים