קרינה מארון חשמל בחדר המדרגות

דיון מתוך פורום  בטיחות גהות ואיכות

10/08/2015 | 21:06 | מאת: ענת

שלום. אנחנו לפני תהליך הרחבה ושיפוץ, ומתלבטים מאוד איזו פונקציה יש לשים בבית בסמוך לקיר חדר המדרגות עם ארון החשמל שם. יש לציין שהדירה זעירה ולכן אפילו לעשות מטר מרובע של ארונות זה בעייתי מאוד, מאחר וכל האיחסון תוכנן במחסן. האם חדר ילדים יכול להיות במיקום כזה כשהמיטה מרוחקת מהקיר, האם במרחק מטר ומעלה השהות כבר נחשבת בטוחה או שזה רק הימנימום לבטיחות? והאם כדאי לרכוש מכשיר מדידה ביתי ולעשות מדידות לבד? בברכה, ענת

תקחו מהנדס להכנת התכניות ולבדיקה. להגיד מטר להגיד 2 לא אחראי בלי להיות במקום לראות ולבדוק. מדידה עצמית כמובן שזכותכם, אך סתם עם מכשיר (שעולה לא מעט כסף) אין לה שום משמעות, רק עם מכשיר מכויל ועם ידע איך לבצע בדיקות כאלה. בכל מקרה אין הגדרות לתוך דירה אלא רק לחדרי חשמל של חברת החשמל.

10/08/2015 | 22:05 | מאת: ענת

תודה רבה, אני אכן אעשה בדיקת קרינה. השאלה היא האם באופן עקרוני ארון חשמל פולט קרינה מסוכנת רק בטווח הקרוב ביותר או שגם שלושה מטרים זה אזור לא מומלץ לשהייה (כמו מיקום חדר שירותים לדוגמא)

ארון חשמל לא פולט קרינה מסוכנת. מדובר בשדות אלקטרומגנטיים של חשמל - קרינה לא מייננת. לא קרינה מייננת כמו לדוגמא קרינת רנטגן או קרינת השמש. שלשה מטר בדרך כלל מספיק, גם מטר מספיק, תלוי בארון. שוב, אי אפשר להגיד כלום בלי למדוד במקום. אזורים של שהיה מזדמנת (שרותים, מרפסת) יכול להיות שדות חזקים מאוד. אך חשוב להבין ולהפנים: אין הגדרות של ערכים לעוצמה של שדות אלקטרומגנטיים. יש המלצות לגבי חדרי חשמל ושנאים של חברת החשמל. אין מידע אפידמיולוגי ששדות אלקטורמגנטיים גורמים לפגיעות בריאותיות משמעותיות. כל הנושא הנו מתוך עיקרון של זהירות מונעת ולא מכך שיש הוכחות לסיכון משמעותי.

11/08/2015 | 20:22 | מאת: ענת פלד

תודה ורד על התשובה המפורטת. עשינו כרגע בדיקות קרינה לחשמל. בכל הבית והחצר היו ערכים של 0.2-0.4 מיליגאוס. יש לציין שהשכנים לא היו בבית. הבדיקה נערכה בערב. הבודק ציין את דעתו שבגלל שיש פאזה אחת אז הביקושים בארון החשמל של השכנים לא יהיו גבוההים. וגם אם כל הבית שלנו ישתמש בשלוש פאזות בשיא הביקושים לא נגיע לארבע מחליגאוס. והלינה ליד הארון בטוחה. מה דעתך?

שמחה שהבאת בודק ומדדתם, וכן שהבאתם מישהו מקצועי שבדק סביב ובכל האזור כמו שצריך, וגם ההסברים וההנחיות שלו מתאימות. הערכים שנמדדו נמוכים ומראים שהמערכות תקינות (מדידות ערב גבוהות יותר אז הערכים המתקבלים טובים יותר כי אז מופעלים יותר מכשירי חשמל). הערכים בתחום המוגדר לזהירות מונעת ואפשר לשים מיטה ליד הקיר.

מנהל פורום בטיחות גהות ואיכות