שחרור רעלנים בבקבוקי פלסטיק

דיון מתוך פורום  בטיחות גהות ואיכות

20/12/2023 | 07:56 | מאת: קרין

שלום, בתחילת המלחמה( לפני כחודשיים+) מילאתי מי ברז בתוך 20 בקבוקי מים מינרליים ריקים בתור מלאי חירום וככה זה נשמר מאז באספקת החירום שלנו. במקום מוצל. ו3 מתוכם במקרר במדף החירום. רציתי לדעת האם ניתן להמשיך לשמר אותם ובמקרה חירום האם באמת יהיה ניתן לשתות מהם? השאלה נובעת מהסיבה שקראתי שמשתחרר רכיבי פלסטיק למים בשהות ממושכת. בנוסף החשש נובע כי הפקק לא סגור הרמטי כמו במים מינרלים חדשים. האם בנסיבות אלו עליי להכין מלאי חירום חדש? (אנחנו משפחה עם ילדים קטנים) בהתייעצות עם בעלי הוא טוען ״מים זה מים, במקרה חירום הגוף שלך יקבל הכל״. ושאלה קשורה נוספת- האם ניתן להעביר לאחסון שישית מיים לחירום במרפסת שלפעמים בחלקי היום מגיע לאזור הזה שמש? מה נכון לעשות בנידון? אשמח להחכים. תודה רבה.

בעלך צודק. מים לא משתנים אף פעם. רק... נדייק קצת את הדברים. כל דבר שאנחנו אוכלים/שותים יש בו רעלנים. לשם כך יש את הגדרות משרד הבריאות לחשיפה יומית. אם היתה בעיה חריגה, משרד הבריאות היה מנחה את הציבור. אם היתה בעיה עם אחסון המים גם משרד הבריאות וגם פיקוד העורף היו נותנים הנחיות. לגבי בקבוקי מים, הכמויות שמשתחררות מהפלסטיק כאשר הבקבוקים בשמש הן אפסיות. פחות ממה שיש במנת דגים, תפוח עץ, בננה או אגוזים ושקדים לדוגמא. ואם הבקבוקים בשימוש חוזר משתחרר עוד פחות, כמובן תלוי בפלסטיק. להדגיש, יש פלסטיק איכותי (תלוי ביצרן) שלא משחרר חומרים מסוכנים, אבל שכחו לעדכן את הציבור בנושא, והרוב עדין רועדים מפחד מכל פלסטיק. אין שום הנחיה רשמית בנושא שאוסרת שתית מים מבקבוקי פלסטיק. וזה גורף בכל העולם. כאשר בקבוקים בשמש, והטמפרטורה של הבקבוק עולה (נוגעים ומרגיש חם) אז יש שחרור של חומרים מהפלסטיק. לא מדובר בכמויות אסורות מעבר למוגדר לצריכה יומית. אם אין חימום וחשיפה ישירה לשמש (חלק ה UV של השמש) זה כמו לאחסן בבית.

23/01/2024 | 00:47 | מאת: קרין שואלת השאלה

תודה רבה על הפירוט מעריכה זאת מאוד. בהקשר לשאלתי ולתשובתך רציתי לדעת מדוע על הבקבוקי מים מינרליים יש תאריך תפוגה? (בד״כ של שנה) הרי מים לא מתקלקלים לעולם..? או שאני טועה? אם מילאתי בקבוק מים מהברז לפני 10 שנה, ואיחסנתי במקום מוצל, אזי שהמים ניתנים לשתייה באופן בטיחותי לחלוטין? אשמח לקבל תשובות. תודה רבה .

נכון מים לא מתקלקלים. גם על מלח, סוכר, חומץ ועוד שלא מתקלקלים אף פעם יש פג תוקף. הוא נובע 1. כי מחייבים אותם לשים תוקף (תקן ישן מאוד, וחבל שלא מעדכנים אותו) 2. מהיבטי איכות של המוצרים. היצרנים לא רוצים תלונות לקוחות, כמו למשל שינוי קל בטעם, במרקם, אז שמים תוקף וזהו. לא אומר שהמוצר לא תקין, לגמרי לא. אפשר לדוגמא לאכול בייגלה לסוגיו הרבה הרבה אחרי פג תוקף, בעית איכות שום בעית בטיחות, אלא שלא יהיו להם תלונות לקוחות. אז במים סביר שאותה סיבה אולי טעם לואי, ואולי פשוט תקינה ישנה שלא בדיוק מתאימה לבקבוקים של היום.

מנהל פורום בטיחות גהות ואיכות