טיפול התנהגותי - הגישה המוטיבציונית ברפואת המשפחה

(15)
לדרג
תוכן מקודם

החיים בעידן המודרני נוחים יותר ביחס לשנים עברו אך מלאים בגירויים שגורמים לכך שאנו חווים לחץ, אוכלים מעבר ליכולתנו, נושמים אוויר מזוהם ומתמכרים לדברים שפוגעים בבריאות הפיזית והנפשית. ד"ר מוראד פאיז, רופא משפחה המטפל בגישת רפואת אורחות החיים, מרחיב על שיטת הטיפול לשינוי התנהגותי ולאימוץ הרגלים בריאים לחיים

רופא משפחה
053-9346285 (מספר מקשר)

עישון, היעדר או מחסור בתנועה, התמכרויות שונות, לחץ מוגבר וצריכה של חומרים מסוכנים - כל אלה הם מכלול של התנהגויות שפוגעות בבריאות האדם, מגבירות את הסיכוי לאשפוז רפואי ולתחלואה כללית ולמרבה הצער, מביאות גם לתמותה.

כך למשל, עשרות אלפי אנשים בעולם מתים ממחלה שנקראת "יושבנות" - זוהי מחלה שנובעת מהיעדר תנועה. מרבית התחלואה נובעת מהיעדר איזון בין הסביבה החיצונית שהיא כל מה שהאדם צורך ונחשף אליו – אוויר, מזון, מים, רעלים לבין הסביבה הפנימית – שהיא הגנטיקה. שמירה על האיזון מעידה על כך שמערכות הגוף מתפקדות כשורה ומצליחות להסתגל לרעילות ולמגר אותה, אך הפרת האיזון מעידה על כך שמשהו השתבש במערכות הגוף ונחווה מצב של חולי.

הגישה המוטיבציונית הטיפולית ברפואת משפחה

הגישה הטיפולית המוטיבציונית כשמה כן היא – הנעה לשינוי התנהגותי שיבוא לידי ביטוי בקידום אורח החיים הבריא על ידי הפסקה של פעולות שמזיקות לבריאות כמו אכילה לא מאוזנת, צריכה מוגברת של אלכוהול וחומרים ממכרים אחרים, הפסקת עישון, הגברת פעילות גופנית, הפחתת מתח ויצירת קשרים רגשיים לצד הגעה למפגשי מעקב רפואי ודבקות בטיפול תרופתי – אם קיים.

לקחת אחריות על החיים ועל הבריאות

בגישה הטיפולית המוטיבציונית המטופל הוא הפטרון של גופו, הוא שותף לכל מהלך הטיפול, כלומר המטופל הוא בר-הידע בכל הנוגע לגופו ומכאוביו. רופאים שאימצו את הגישה המוטיבציונית מחזיקים בגישת טיפול מתוך העצמה, כאשר המטופל הוא החזק וההתערבות בטיפול נעשית רק על פי בקשתו. כאמור במפגש ישנו מרכיב מרכזי של שותפות כאשר המטופל הוא מומחה לגופו ואילו הרופא המטפל מביא את הכלים, השיטות וההקשבה שכה חשובה לתהליך הריפוי.

שיתוף פעולה, הכרה בעצמאות החולה והפקת תובנות מהמידע שמביא החולה

נקודה נוספת שיש להדגיש בגישה הטיפולית המוטיבציונית היא עצם היותה מבוססת ראיות – העדות של החולה. כאשר בראש ובראשונה מטרת הגישה היא להפוך את החולה מאדם "פסיבי" שחווה מחלה, לאדם "אקטיבי" שמתגייס לשמירה על בריאותו על ידי דבקות בטיפול ואימוץ של אורח חיים בריא יותר. בגישה זו ישנו דגש רחב למהות ההקשבה, שכן התכנים שמביא המטופל מסייעים לרופא להעמיק אל שורש הבעיה ולגבש תוכנית טיפולית-הוליסטית ומותאמת אישית. יתר על כן הציפייה היא שככל שהמטופל יגלה מעורבות וישתף פעולה, כך תגדל הסבירות שהוא יעשה מאמצים לשנות את אורחות חייו ויביא לשיפור בריאותו.

טיפול מתוך כבוד, העצמה אישית וחשיבות לתלונות

אנחנו חיים בעידן של פתרונות מהירים, לא פעם אנחנו נתקלים במגמה שהמחלה מטופלת על פי סימפטומים ופרוטוקול טיפולי. המיקוד הוא במחלה ולא בהכרח במה שסובב אותה, שעשוי ברוב המקרים להסביר את הנסיבות להיווצרותה. יתרה מכך לעיתים המטופל אינו נשמע או שאין הוא חש בנוח להשמיע את תלונותיו וטענותיו. בגישה ההתנהגותית, לטענותיו ולתלונותיו של המטופל יש מקום של כבוד במפגש הטיפולי.

לסיכומו של עניין, רופאים שבחרו לאמץ את הטיפול בגישה המוטיבציונית מעודדים את המטופל לשנות את אורחות חייו בצורה פעילה במטרה לשפר את בריאותו הכוללת. המטופל אקטיבי, דבריו נאמרים במרחב פתוח וקשוב וזוכים להתייחסות ראויה, שבאה לידי ביטוי גם בתוכנית הטיפולית. יש לציין שלא פעם התוכנית הטיפולית תשלב בין גישות קונבנציונליות כמו מתן תרופות וביצוע מעקב רפואי אחרי מדדים לבין גישות הוליסטיות, שמסייעות להשיב את הנפש למוטב ומכאן להביא לאיזון הגופני שכה חשוב לשמירה על הבריאות.

ד"ר מוראד פאיז, בעל ניסיון של למעלה מ-20 שנה כרופא משפחה, נחשף בשנת 2007 לתחום רפואת אורחות חיים ובשנת 2012 היה בין הרופאים הראשונים להצטרף לוועד המייסד של החוג לאורחות חיים בהסתדרות הרופאים בארץ. כיום הוא פועל בתחומי הרפואה האינטראקטיבית ואימץ את הגישה הטיפולית המוטיבציונית במרפאתו במטרה להביא לשינוי התנהגותי בהרגלים ולהביא לשיפור במצב הבריאותי

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום