קורא ברקוד לייזר זכוכית שבורה

דיון מתוך פורום  בטיחות גהות ואיכות

14/12/2023 | 20:29 | מאת: אבי

היי האם קורא ברקודים שהזכוכית שלו שבורה או סדוקה מסוכן ברמת הלייזר? האם הזכוכית היא שכבת הגנה כלשהיא?

14/12/2023 | 21:16 | מאת: אבי

היי שוב קראתי תשובה ישנה בפורום בו ציינת שמכשיר לייזר בקופה הוא דרגה 2 בלי זכוכית ודרגה 1 עם זכוכית. הבנתי שרפלקס המצמצוץ מגן על העיניים בלייזר רמה 2 אבל בשביל שהמצמוץ יעבוד צריך שהקרן תפגע בעין לא? מה קורה אם הלייזר לא מכוון לעין, נגיד על הבטן, אבל מסתכלים עליו?

כאשר הזכוכית שבורה או סדוקה, הלייזר של קורא ברקוד לא מסוכן יותר, אלא אפילו פחות. אבל, הוא לא יעשה את העבודה טוב, כי הקרן תתפזר. בכל מקרה אין הגברה של העוצמה. הזכוכית מהווה שכבת הגנה מאחר שבולעת חלק מעוצמת קרן האור. מייצרים את הלייזר ואת המערכת באופן כזה שכאשר משתמשים שימוש רגיל יש הגנה על המשתמשים ועל הנמצאים בסביבתם. צריך לזכור שמערכות כמו קורא ברקוד מרחק הפעולה שלהם קצר מספר סנטימטרים עד מטרים בודדים, לכן, אין צורך בעוצמה גבוהה. כך שעוצמת המקור נמוכה ביותר והסיכוי שלה לפגוע פגיעה קשה בראיה אפסי. רובם מוגדרים רמה 1.

לייזר רמה 2 הסיכון בו הוא קטן ביותר, וכן מצמוץ העין מגן. כאשר קרן לייזר רמה 2 פוגעת ישירות בעין, האור מוביל לכך שנמצמץ, זו תגובת הגנה אוטומטית של העין, לא תוכל לא למצמץ ולהסיט את המבט. רמה 2 מוגדר רק ללייזר בתחום הנראה, כך שהעין תמיד רואה אותו. גם אם יש חשיפה ישירה של העין ללייזר רמה 2, אם תהיה בכלל פגיעה היא תהיה קטנה ויש טיפול רפואי לטפל בה. כאשר מדובר בלייזר רמה 3 ו 4 עלולה להיות פגיעה קשה בראיה בחשיפה ופגיעה ישירה עד אובדן ראיה מלא. אם קרן רמה 2 לא פוגעת ישירות בעין, אין סיכון פגיעה בכלל, גם לא מזערי. כאשר מדברים על פגיעה מקרן לייזר הוא שמסתכלים ישירים לנקודת הקרן, בקו ישר למקור, לא מהצד. לכן, אם קרן לייזר רמה 2 מכוונת לכל נקודה אחרת בגוף, לא לעין, גם אם רואים אותה (בדרך כלל לא רואים את מסלול הקרן אם זה לייזר איכותי, אלא אם יש אבק, עננים, גשם, זכוכית סדוקה, או חומר מפזר אחר באוויר) אז אין שום פגיעה. לייזר רמה 1, 2, 3 בשימוש רגיל, לא פוגעים בעור. לייזר רמה 4 גם עלול לפגוע בעור, ולגרום לכוויות.

מנהל פורום בטיחות גהות ואיכות