דליפה וקורוזיה של סוללות אלקליין

דיון מתוך פורום  בטיחות גהות ואיכות

26/07/2023 | 01:54 | מאת: איתי

שלום ד"ר קויפמן, פתחתי היום מכשיר חשמלי שלא היה בשימוש זמן רב, וגיליתי שנשכחו בתוכו סוללות (אלקליין AAA) שככל הנראה דלפו ופיתחו קורוזיה רצינית עם הזמן. זה נראה כמו גושי מלח דביקים כאלה בקצוות שלהן ומסביבן. כאדם "אובססיבי" לניקיון שחושש מאוד מחומרים כימיים לא סימפתיים, (ברמה ששקלתי ברצינות לזרוק את המוצר ואת כל מה שנגע בו לפח), אשמח לדעת: 1. כיצד ניתן "לטהר" לחלוטין את המכשיר מהחומרים הרעילים שזלגו מהסוללות? 2. במידה והיה מגע של החומר או הסוללות הנגועות עם משטח כלשהו, כמו שולחן מעץ למשל, כיצד ניתן לנקות אותו באופן שלא יותיר זכר לחומרים הרעילים שדלפו מהסוללות? 3. האם מעבר לסוללות AAA נטענות יפתור לחלוטין את הסיכון להישנות של מקרים דומים? 4. אם כן, האם לשימוש בסוללות נטענות כאלה יש סיכונים אחרים? (למשל חומרים מסוכנים אחרים שיכולים לדלוף?) תודה רבה!

לטהר? למה חרדה כזו? מנקים וזהו. בכל סוללה יש חומרים מסוכנים. תחזוקה ושימוש נאות מונעים את הבעיות העיקריות.

27/07/2023 | 10:57 | מאת: איתי

תודה רבה. ה"חרדה" היא כתוצאה מחוסר ידע שיש לי בנושא. כשמדברים על חומרים רעילים שמצטברים בגוף (כמו כספית, עופרת וכדו') ושאין דרך להיפטר מהם, זה מפחיד. כמו כן, במקרה הספציפי של הסוללות, מלבד הידיעה שמדובר בחומרים רעילים ("בעיה") אין לי, כהדיוט בתחום, שום מידע באשר לאופן ה"פתרון", כלומר איזה חומר יעיל לצורך הסרת ה"איום". מה שמוסיף לתחושת חוסר האונים. בשורה התחתונה, צמר גפן טבול באלכוהול מספיק כדי לנטרל את כל מה שדלף? או שזה כל כך לא מסוכן ברמה שגם נייר סופג עם מעט מים יספיק?

אלכוהול לא, הוא דליק ולא מומלץ בסביבה של סוללות (כמו חשמל, ניצוץ עלול להדליק)ולא מים (יוצרים קצרים וחלודה) מגבון רגיל גם כן עושה את העבודה, ולוודא שמתייבש לאחר מכן, לפני הכנסה של סוללות חדשות. בעתיד, לבדוק מדי פעם כדי שלא יגיע למצב כזה שוב. ולגבי החרדה וחשיפה לחומרים מסוכנים. צריך להמנע ככל שניתן אבל, בכל מקום יש אותם, כולל באוכל (לא קשור אורגני/לא אורגני, ריסוס/לא ריסוס) לא במהות של האוכל. באוויר יש, בבית יש, ברחוב יש, בטבע יש בכל מקום ובכל זמן, אלו החיים. וסוללות קטנות של היום הן לא כספית ולא עופרת.

27/07/2023 | 12:50 | מאת: איתי

תודה רבה! אבל כשמנקים באלכוהול הסוללות לא אמורות להיות בסביבה מן הסתם, וכמובן שמחכים מספיק זמן עד שיתאדה לחלוטין בטרם מכניסים חדשות. הכוונה שלי בשאלה הייתה האם מבחינה כימית, האלכוהול מסוגל לפרק ולנטרל את החומרים המסוכנים שנפלטים כתוצאה מנזילת הסוללה והקורוזיה, ומותירים שאריות בגומחה שבה אמורות לשבת הסוללות?

לא, אלכוהול לא מסיס ולא מפרק את החומרים

מנהל פורום בטיחות גהות ואיכות