ריסוס לתיקנים ונמלים בדירה

דיון מתוך פורום  בטיחות גהות ואיכות

17/06/2023 | 22:40 | מאת: נתנאל

היי ההורים שלי ביצעו ריסוס לתיקנים ונמלים בדירה ע״י מדביר. ע״י החומר ביפנטרין. המגביר אמר שאחרי שעה אפשר להיות בבית. השאלה שלי אם החומר כבר מתפרק אחרי שעה למה עדיין ההמלצה אם יש ילדים לשטוף את הריצפה כבר באותו יום? ואם אין מומלץ לחכות 3 ימים לפחות. שגם זה לא ברור לי הרי אם אין השפעה לחומר אחרי שעה מה זה משנה מתי נשטוף?

חומרי הדברה נבחרים ונבדקים כך שהם מתפרקים מהר באוויר. מהר המשמעות בין מספר שעות למספר שבועות לחומרים חקלאיים. החומרים לשימוש ביתי יתפרקו תוך שעות עד מספר ימים. בהתחלה השפעת החומר חזקה אך גם הפרוק שלו מהיר וזה הזמן בו הוא מדביר את עיקר החרקים שהוא מתאים להם. אז, כאשר מדובר באנשים מבוגרים, הם לא משחקים על הרצפה ולא מכניסים ידים לפה כמו ילדים קטנים, ובנוסף ילדים קטנים משקלית, ועלולים להפגע (לא תמיד! רק לא לוקחים סיכון עם ילדים) יותר מאדם מבוגר, כי חשיפה לחומר מוגדרת כמות למשקל הגוף. אז, לאחר שעה כמות החומר הפעיל ירדה כבר למצב שלא תפגע באדם מבוגר. (יש לפעמים גם ממסים שרוצים שיתנדפו שהם לעיתים בעייתים ושעה מספיקה בדרך כלל). עדין נשאר מעט חומר פעיל שלא התפרק ויתפרק לאט על פני הימים הקרובים. המטרה היא שאם עדין יש חרקים החומר שנשאר יעבוד עליהם ואז תהיה הרחקה של החרקים לזמן ארוך יותר. אם יש ילדים, עדיף לשטוף כדי שהם לא יחשפו גם לכמות קטנה (הסיכון נמוך, אך לא ניקח אותו כאשר מדובר בילדים) אפילו שהדבר פוגם מעט ביעילות ההדברה.

23/06/2023 | 13:19 | מאת: נתנאל

היי תודה על התשובה המפורטת. עוד שאלה לפני הריסוס אבא שלי אמר שהזיז הכל למרכז, אבל הייתה גם עגלה של תפוחי אדמה בצלים וכו׳ שהשאיר בחוץ ולא הכניס למקרר אלא רק אמר ששם במרכז וכיסה את זה. אני לא יודע עד כמה זה היה מכוסה ורציתי לשאול עד כמה זה יכול להיות מסוכן אם עבר שבוע והיום אני מגיע אליהם לאכול וכנראה שישתמשו בזה להכנת האוכל.

כמו שכבר כתבתי, חומר ההדברה מזמן כבר איננו. הוא התפרק. דבר נוסף לגבי חומרי הדברה, הם נשטפים במים. החומרים לא חודרים את קליפת הירקות/פירות אלה חומרי הדברה שעובדים על מערכות עצבים של בעלי חיים, ולא על פירות/ירקות. אז, אם עדין חרדים, מקלפים שוטפים וזהו.

מנהל פורום בטיחות גהות ואיכות