שאלה תאורית על התחשמלות

דיון מתוך פורום  בטיחות גהות ואיכות

21/06/2021 | 19:20 | מאת: אלונה

היי, בשקע חשמל ובבטריות יש חשמל פלוס וחשמל מינוס, בשביל שתקרה התחשמלות הבן אדם צריך לגעת בשתיהם? נגיד אם נגעתי בטעות בפלוס בלבד, של מצבר אוטו, זה מסוכן? הוא היה מצבר ריק למזלי.. אבל סתם תאוריתית. יכול לקרות משו בנגיעה רק בפלוס או רק במינוס של מקור חשמל?

מקורות חשמל שונים יתנו התנהגות שונה. מצבר מכונית המתח שלו נמוך יחסית, כל שאפשר לקבל במקרה הגרוע מכת חשמל קלה בלבד. נגיעה במצבר בדרך כלל לא בעיה, לפעמים סוגרים מעגל נוגעים גם בפלוס וגם במינוס ואז אפשר להרגיש משהו קל. להתחשמל... סיכוי נמוך ביותר. חשמל ביתי סיפור אחר הסיכוי לגעת רק פאזה אחת קטן והמתחים גבוהים וזרמים גבוהים וסיכוי התחשמלות גבוה, וסכנת חיים. לא נוגעים בשום מצב!

21/06/2021 | 21:17 | מאת: אלונה

היי תודה ברור שלא נוגעים אבל שאלתי תאורתית סתם לצורך הבנה. נגיד בן אדם נוגע בפלוס בלי לגעת במינוס או הפוך , לאיזה תגובה זה גורם בגוף? ועוד שאלה כללית, מכשירים ניידים עם כל מני סוללות נטענות כמו טלפונים, מקדחה ניידת, מחשבים ניידים, גם הם מתח נמוך? יש סכנה מהם אם דוחפים אצבעות לחיבורים שלהם?

שוב לא נוגעים!! אין צורך. כפי שעניתי קודם, כאשר נוגעים רק בפלוס או רק במינוס לא סוגרים מעגל ולא אמור לקרות כלום, כאשר מדובר במצבר של מכונית שהמתחים נמוכים. כל מערכת צריכים לבדוק מה המתחים שהיא מפיקה. יש מקדחה עם מתחים גבוהים ויש עם נמוכים. מחשב דולק כבר מתחים גבוהים יותר משמעותית. כל דבר לגופו, אין כללי ברזל ציוד כזה או אחר. מסתכלים ובודקים במפרט הציוד. הכלל המוביל לא דוחפים אף פעם אצבעות לשום חיבור חשמלי פעיל, שקעים חשמליים וכל השאר, גם לא בצחוק וגם לא בטעות.

מנהל פורום בטיחות גהות ואיכות