אבחון לקות למדיה

דיון מתוך פורום  לקויות למידה

01/12/2010 | 12:03 | מאת: מאיה

שלום, בני בן 5 אחד מתאומים נולד פג (שבוע 28) מוגדר כ- CP קל ונמצא היום בגן עיכוב התפתחותי. מעבר לבעיה מוטרית עקב היותו CP (צד שמאל שלו הוא יותר נוקשה - אציין שהילד הולך, רץ, רוכב על אופניים וכו') הוא התחיל לדבר מאוחר יותר ויש לו בעיה במוטוריקה עדינה ומתקשה לחקות צורות, לצייר וכו' היום בגיל 5 הוא: - מכיר את המספרים עד 10 למרות שהוא התקשה ללמוד אותם ועד היום יש לו בעיה לזהות את המספרים שבע ותשע - יודע לדקלם אותיות עד האות יוד - לא מזהה אותיות בקיצור נראה שזה לא בא לו באופן טבעי (כפי שקרה לאחיו) והוא מתקשה לזכור/ללמוד את האותיות. האם זאת לקות למידה? איך אני ניגשת לאבחון? אצל מי? תודה מראש

לקריאה נוספת והעמקה
01/12/2010 | 13:27 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

מאיה צהריים טובים, ראשית, לעולם אל תשווי בין שלבי התפתחות של שני ילדים, גם אם הם תאומים. שנית, אין כל בעייה. ילד בן חמש לא צריך לזהות אותיות או מספרים. כל ילד מתפתח בקצב שלו ויש לכבד זאת. בבקשה לא להיכנס ללחץ ובכך לגרום לילד אי נוחות. בשום אופן לא לגשת לאבחון ולא לחפש לקויות למידה. אם הילד לא יצליח לקרוא בסוף כיתה ב זה כבר סיפור אחר. בברכה אלמוג

01/12/2010 | 14:40 | מאת: מאיה

אני מצטטת מתוך כתבה של פרופס' טלי שגיא: "הסממנים על פיהם מומלץ לשלוח את הילד לאבחון ליקוי למידה הם: בגן החובה הילד עדיין אינו מזהה אותיות, הוא לא יודע לכתוב את שמו, מתקשה בציור, מתקשה במוטוריקה עדינה, הגננת המליצה בעבר על ריפוי בעיסוק, הילד איננו יודע מהו צליל פותח של מילה, אינו יודע להפריד בין הברות ולהבין את משמעות הצלילים. מבחינת חשיבה מתמטית, ילד לקראת כיתה א' צריך לדעת לחבר ולחסר עד עשר לפחות בעזרת האצבעות. במידה והוא מתקשה בכך ישנו פוטנציאל לליקוי למידה בחשבון. אם ההורים מזהים סממנים אלו מומלץ לשלוח את ילדם לאבחון דידקטי או פסיכולוגי." בני הוא בגיל של גן חובה

11/12/2010 | 22:07 | מאת: רונית דגמי - פסיכולוגית חינוכית

כפסיכולוגית המאבחנת שנים רבות, קיים אבחון יתר כיום. הילדים וההורים חיים בעולם תחרותי וההשוואה לאחרים אינה נותנת מנוח.. לאבחון צריכה להיות מטרה והוא אמור לספק תשובות לשאלות אשר לא ברורות לנו, כמו: מדוע הילד לא משיג את אבני הדרך ההתפתחותיות, ועוד. זה שיש לילד CP לא אומרת עדיין שיש לקויות למידה. צריך לתת לו אפשרות להתקדם בלימודים?

19/12/2010 | 13:52 | מאת: מורה

ילד שיש לו CP יש לו לבטח קשיים שנובעים מ-CP. CP זו לא לקות למידה, זה משהו אחר. יש גם ילדים שללא קשר ל-CP יש להם גם לקות למידה. בעיות מוטוריות וכלל התיאורים שלך כן מרשימים שישנו קושי. אלא שאין יכולת לקבוע האם הוא נובע מלקות למידה. שהרי יש סיכוי משמעותי שהוא קשור דווקא ל-CP. בנוגע ללמידת האותיות והמספרים, חשוב מאוד לדעת איך נעשה תהליך הלמידה, האם הלמידה התרחשה באופן שילד בגילו יכול לקלוט וכן האם יש מצב של למידה ושכחה ואם אתם רואים אצלו חריגות ביחס לילדים האחרים. שוב - חשוב להבין שיש קשיים שנובעים מ-CP ויש קשיים שנובעים מלקויות למידה, אבל - אם אתם חשים שיש קושי בלמידה (למידה ושכחה, אי הסתגלות לחומר הלימודים, פיגור בקצב ביחס לילדים אחרים) חשוב לברר א' את מקור הקושי (CP או לקות למידה או שניהם) וב' את אופן הטיפול הראוי. זו חוסר אחריות לשמה לומר שילד בעל צרכים מיוחדים צריך "לעזוב" או "לתת לו לגדול בשקט" או לחכות שחלילה הוא ייכשל בקריאה בכיתה ב'! אף פעם לא כדאי להמתין לכישלון. צריך להקדים תרופה למכה ולטפל לפני שהכישלון יגיע. אז אני כמורה דווקא כן מפנה אתכם לבירור הקשיים הן אצל המומחים ל-CP והן אצל מורה מתקנת, שתיתן חוות דעת אם יש צורך באבחון ועדיף שתיתן לו גם שיעורי הוראה מתקנת כדי שיהיה מוכן ללמידת הקריאה והכתיבה.

מנהל פורום לקויות למידה