לאלמוג בן-שחר נאוה

דיון מתוך פורום  לקויות למידה

12/02/2005 | 20:41 | מאת: נועם

לכבוד אלמוג בן-שחר נאוה ג.נ. שלום רב, שמי נועם, אני בן 22 ואני סטודנט לפסיכולוגיה תואר ראשון. ויש לי מספר שאלות: 1. כיצד מאבחנים הפרעת קשב וריכוז ? 2. כיצד מאבחנים לקויות למידה ? 3. האם אבחון פסיכו-דידקטי יכול לתת מענה איבחוני בצורה המלאה ביותר, לאיתור לקויי קשב ולקויות למידה ? 4. מהם המבחנים והתתי מבחנים שעורכים באיבחון פסיכודידקטי ? מה שמם ? 5. אני מעוניין ללמוד להיות מאבחן דידקטי. מהם הקריטריונים ? ואיפה לומדים ? אשמח לתשובתך המהירה והמלאה ! בכבוד רב, נועם ס.

לקריאה נוספת והעמקה
13/02/2005 | 12:16 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

נעם בוקר טוב, שאלת על הים כולו, ואני אנסה לדלות עבורך כמה טיפות ממנו. את השאר תלמד במהלך השנים הבאות תוך ניסיון טעיה ותהייה. 1. הפרעות קשב וריכוז מאבחנים תחילה באמצעות מבחן TOVA . מבחן זה מתבצע אל מול מחשב ובוחן מידת ערנות לרצפים של צורות וצבעים על גבי הצג. הבדיקה מתבצעת בנוכחותו של נוירולוג מומחה, כאשר פעילותו של המאובחן מובאת גם בפלט ניתוח של תוכנת המחשב עצמה. בנוסף לבדיקה זו קיימות בדיקות השלמה נוספות המתקיימות בעת הצורך. 2. מכיוון שמספר לקויי הלמידה הם רבים מאוד ושונים זה מזה ניתן לזהות אותם בדרכים שונות ומגוונות, כאשר לכל תחום ליקויים אבחון משקף המתאים לו. באופן כללי זיהוי לקות למידה נעשה באמצעות אבחון דידקטי ואבחון משלים + אבחון דידקט, המכונה אבחון רב תחומי. אבחון כזה עוסק בנוסף ליכולות ישומי הלמידה בתחומים השונים גם ברקע הרגשי של המאובחן, ואופן השפעתו על ביצועיו הלימודיים. 3. אבחון פרב תחומי ( פסיכו דידקטי ) יכול לתת תמונה מקיפה של יכולות הלמידה של המאובחן בנוסף לגורמים חיצוניים המשפיעים על למידתו. כמו כן הוא יכול להצביע על חשד להפרעות קשב וריכוז, אך אינו מספיק ואינו יכול להוות מסקנה סופית בתחום זה. 4. אבחון פסיכו דידקטי עוסק במבדקי קריאה, כתיבה, זיכרון שמיעתי וחזותי, תפיסת המרחב, תפיסה חשבונית מול תפיסה עיונית תפיסה צורנית מול מילולית ועוד... שמות המבחנים רבים מאוד ומשתנים ממאבחן למאבחן. בגדול אחת מערכות האבחון לילדים עד גיל 18 מכונה אבחון וקסלר. ערכה זו מכילה 8 תתי במחנים הנוגעים בתחומי ידע שונים ובדיקת מיומנויות למידה בסיסיות בהשוואה לממוצע הביצועים בתחום של בני אותו גיל. 5. אבחון דידקטי ניתן ללמוד כמעט בכל מוסד אקדמאי בארץ במסגרת החוגים לחינוך וחינוך מיוחד. כמו כן ניתן ללמוד תחום זה בתוכניות הלימוד של "ניצן", המכשירים מאבחנים במסלול למידה עצמאי משלהם. מקווה שעניתי לשאלותיך. להבא אתה מוזמן לפנות אלי גם שלא במכתב רשמי ובשימוש בשמי הפרטי בלבד... בברכה אלמוג

27/02/2005 | 16:59 | מאת: אלי

אני רוצה לגשת לאבחון פסיכו-דידקטי לצורך לימודים לתואר ראשון ורציתי לקבל את המלצתכם על מכון שבו אבחן.

05/03/2005 | 10:08 | מאת: כ.א

בני בן 11 כיתה ד' ספורטיבי מאוד עושה סלטות עמידת ידיים מכיתה א' בעל הבנה נרחבת בלימודים עם יכולת התבטאות גבוהה,בעל קליטה מהירה וכוח חשיבה עצום. מאז כיתה א' יש בעיות אלימות עימו,לטענת מערכת החינוך בבי"ס הוא תופס קורבנות בכיתתו ויורד להם לחיים (רוצה שישחקו עימו במהלך השיעור,ולא "חיסול"). כיום,הוא כמעט ולא נמצא בתוך הכיתה,אינו יכול לשבת בשיעור ללא תזוזה,אם כי לפעמים יש ימים והוא מתעלה על עצמו ומצליח להעביר יום או יומיים ללא תקריות. מדיי פעם הוא רב עם מורים, אם הוא צודק ורוצה להוציא את הצדק לאור!!! מייד, תוך אי התחשבות בלוח הזמנים של השיעור ושל המערכת "כמו ארסטוקרט-שכר מייד". לפעמים כשמורה מוציא אותו משום שהוא פשוט לא נותן להמשיך מהלך שיעור,לטענתו "התחילו איתי"-מתחילה להיות 'אינתיפאדה' הוא פשוט זורק אבנים על דלת הכיתה ובפירוש אומר "אם אני לא אלמד-המורה לא יילמד". לציין,אין לו שום בעיה להתעמת עם מנהל בי"ס או את המורים,שלפי דעתו מקפחים אותו. *הסברנו לו,שהתגובות שלו לצד הקנטות של ילדים הם לא רציונאליות ומעבר לכל פרופורציה חידדנו לו עד כמה הוא מפריע למהלכיי שיעור עקב ויכוחיי סרק קטנוניים ועקשנות היתר שלו, ואי יכולת ההבלגה שלו.הוא פשוט מתערב למורים בשיקול דעתם בסיטואציות מסויימות והרבה פעמים הוא צודק,אך הוא לא מצליח להבין שהוא חלק ממערכת ולא מרכז המערכת. אחד הדברים הכי מכעיסים את המורים שהוא מצליח לשבור מנהיגותם בנקל,ע"י שהוא מראה שהעונשים שלהם לא מוזיזים לו ,וכן,שהוא מצליח להרוס להם את השיעור. מנהל בי"ס וסגנו מגלים בבני פוטנציאל עצום וכן טורחים להסביר את חשיבות 'הצלת בני' לשאר המורים,וגם להורים ובנוכחותם מספרים על יכולותיו האינטלקטואלים של בני,לצד בעיית הסמכות והישיבה בכיתה (ללא קוצים בתחת)הצלתו מבחינתם-עבודת קודש. דוגמא לחוכמתו:בביקור מפקחת משרד החינוך-הוא בלבד ענה על השאלות הכי מורכבות הדורשות חשיבת יתר ולא דיקלום. באנגלית,מטמטיקה גאוגרפיה קיבל ציון הכי גבוהה למרות אי השתתפותו במרבית השיעורים. לציין שאר (3) ילדיי לומדים בבי"ס זה ומובילים בTOP את כיתתם ונחשבים עילויים ומחוננים בהתנהגות, ביחס ללימודים,בצניעות ובכל פרמטר אהודים ואהובים ומקובלים כולם מחפשים את חברתם הורים וילדים (ייתכן ובגלל זה לא מעיפים את בני מזמן מבי"ס). לציין,לבני יש בעיית מיקוד בראיה וקשה להקפיד עליו הרכבת משקפיים. עם זאת הציעו לי מבחן TOVA וכן עוד ועוד אך ככל שאני קורא כתבות אני מתבלבל יותר כי לכל שיטה יש סוס טרויאני,לדוגמא:אם מהמבחן יעניין את בני,הוא יעבור אותו כמו כלום. אם לא יתעניין,הוא פשוט יבהה ולא יתייחס. אז מה שווה המבחן???? צריך להכיר גם את הילד את אופיו. וכן,אפשר לכתוב עוד אלפיי מילים וללכת סחור סחור. אם משהו חכם ונבון יוכל להשית לי עיצה אך לגרום לילדי לשבת בספסל הלימודים ללא הפרעות,להפסיק להגיב בקיצוניות,לעשות את כל המטלות הנידרשות מתלמיד מהמיניין אשמח מאד (לא פתרונות קלים/אני לא מחפש להפוך אותו לבובה).

מנהל פורום לקויות למידה