כולסטרול

דיון מתוך פורום  נטורופתיה

04/01/2003 | 18:46 | מאת: רחלי

על מנת להוריד כולסטרול האם זה נכון לאכול דגים, כי נאמר לי שדגים זה מבחינת כולסטרול כמו בשר שאין ביניהם כל הבדל. האם זה נכון? האם אוגמה 3 או 6 או ניאצין בתוספי מזון יעיל להורדת כולסטרול? - מה עדיף?

לקריאה נוספת והעמקה
05/01/2003 | 10:18 | מאת: לילך נהרי

רחלי שלום ישנו בלבול רב בנושא הכולסטרול. כיום ידוע כי הבעיה היא לא הכולסטרול שאנחנו אוכלים כי אם השומן הרווי, שהוא חומר גלם לכולסטרול שמייצר הכבד. שומן רווי זה שמקורו מן החי הוא זה שנדבק בעודף לדפנות העורקים וגורם לטרשת עורקים. אם כך - דגי ים צפוני (סלמון, בקלה, הליבוט, סול, מקרל, טונה) אמנם מכילים כולסטרול, אבל זה לא מדאיג אותנו, כי הם מכילים כמות יפה של חומצות שומן מסוג אומגה 3, חומצות שומן שהגוף לא יודע לסנטז בעצמו, ולכן חיוניות מהתזונה. חומצות אילו בגוף הינן חומרי גלם לפרוסטגלנדינים, הורמונים מקומיים, שחיוביים לנו מכיוון שהם גורמים להרפיית שריר חלק, למניעת קרישיות יתר ועוד - כול זאת עוזר במניעת מחלות לב. על מנת להוריד רמות כולסטרול בהחלט רצוי תוסף של שמן דגים. גם ניאצין הוכח כמוריד רמות שומן אך אותו צריך לקחת במינונים גבוהים שיכולים לפגוע בכבד. כדי להוריד את רמות הכולסטרול לא די לקחת תוספים. רמות כולסטרול גבוהות הינה תמונה ברורה של אורח חיים מערבי: הרבה מקורות מן החי בתזונה, לא מספיק סיבים תזונתיים הבאים מקטניות, ירקות ופירות, לא מספיק פעילות גופנית והרבה מדי מתח. בזמן מתח רמות הכולסטרול עולות בדם כתוצאה של תגובת הגוף בהתמודדות עם המתח. אם כך - להוריד רמות כולסטרול צריך לשנות אורח חיים - לאכול נכון, להתעמל, לעסוק בהרפיה. בהצלחה!

05/01/2003 | 10:34 | מאת: רחלי

תודה רבה ללילך נהרי תשובתך אכן מאוד ברורה ועניינית וגם הגיונית מאוד בניגוד לדעה הסותרת שאמרה לי דיאטנית קלינית שדגים זה כמו בשר, שגם אותי זה הדהים. אבל איך ניתן להסביר שבבדיקת דם יש לי כולסטרול כללי 255 וגם הכולסטרול החיובי HDL גם הוא גבוה יחסית ואילו שמנים בדם לחלוטין אין לי! האם אינני צריכה לדאוג? מאחר שאני צמחונית האוכלת דגים, אוכלת גם די הרבה ירקות, לעיתים אפילו דייסת קואקר שיש בהם סיבים טובים המסייעים למטרה זו, איזה תוסף מזון כדאי לקחת: ניאצין? לצטין? שמן דגים? או משהו אחר? ושוב תודה.

05/01/2003 | 12:29 | מאת: רויטל ברמן

שלום רחלי, סתם כאנקדוטה, שאלה דומה באופן מפתיע נשאלה ממש לאחרונה בפורום, נענתה כמובן כמו שנענתה כאן, והתגובה של השואלת הייתה כמעט זהה לזו שלך, ראי קישור: http://doctors.msn.co.il/forums/read.php?f=113&i=47145&t=47145 אולי הלכתן שתיכן לאותה תזונאית ?

06/01/2003 | 01:02 | מאת: GUBI

כולסטרול הוא דבר חשוב ביותר לגופנו, ובין השאר משמש ליצור הורמונים כמו אסטרוגן ןטסטוסטרון. הבעיה נעוצה בדפקט או בעיתיות במטבוליזם של שומנים(lipid metabilism). שפרי את חילוף החומרים של השומנים ובעית הכולסטרול תשתפר ותאוזן. ראשית יש צורך לעשות אנליזה של אנומליה או בעיה במטאבוליזם של שומנים. כשלב ראשון- לעשות פרופיל מינרלים, ולראות אם יש לך חוסרים במינרלים מסוימים, כמו מגנזיום, סלניום או עודפים לדוגמא של נחושת ועוד. בנוסף כדאי לעשות בדיקת שומנים רווים, יתכן באמת שיש לך חוסר בשומן מסוג אומגה 3, ויש צורך לתקן את היחס צריכה בין שומני אומגה 6 ושומני אומגה 3. לאור התוצאות של הבדיקות הנ"ל יש להתאים לך תזונה נכונה. במקביל, מחקרים עכשויים מצביעים על גרגרי חילבה ובעדיפות יתר - נבטי חילבה כעל מזון שעוזרלהוריד ומאזן כולסטרול, זאת כמובן בנוסף לתמצית עליעץ הזית שעוזרת גם כן. מעבר לכול אני מסכים עם קודמי שתזונה נכונה, פעילות גופנית ואורח חיים בריא חשוב ביותר גם כאן.

06/01/2003 | 07:24 | מאת: רחלי

תודה לGUBI על התשובה המדעית. אבל חילבה זה נורא מסריח?! לא? ושוב תודה.

מנהלי פורום נטורופתיה