אימון כוח מתפרץ: גורמים אפשריים, מצבים דומים ומאמרים

כושר קרבי: איך עושים זאת נכון?

הגיוס לצבא מתקרב? יש למתבגר/ת שלכם תוכניות להתגייס ליחידה קרבית? על מה חשוב להקפיד כאשר מתאמנים לקראת הצבא ואיך מתכוננים בצורה נכונה ובריאה: 9 טיפים חשובים להכנה פיזית ומנטלית לקראת גיוס אחת התקופות המשמעותיות והמיוחדות במעגלי החיים של בני נוער המתגוררים בישראל הוא השירות בצה"ל. מדובר על תקופה יוצאת דופן, שלא דומה לאף תקופה אחרת במהלך החיים. כאשר מדובר בחיילים שמשרתים ביחידות קרביות, מדובר בשירות מורכב ומשמעותי יותר מבחינה פיזית ונפשית, כיוון שחיילים אלה עוברים מסלול אימונים ממושך, וביחידות הקרביות המיוחדות אף נדרשים למיונים ולגיבושים קשים שיכולים להימשך תקופה ארוכה.   מדוע בכלל צריך הכנה גופנית לקראת גיוס? לגיוס ליחידה קרבית בצה"ל יש צורך בהכנה גופנית מתאימה. לא סביר ואף בעייתי להתגייס ליחידה קרבית ללא הכנה מתאימה, מכיוון שיש לכל השלכות מהותיות בהיבט הפיזיולוגי, מערכות שלד-שריר, ההיבט הפסיכולוגי ועוד. יש צורך להכין את כל המערכות האלו כהלכה ולא לחכות לתקופה לרגע...
ללמוד עוד על אימון כוח מתפרץ
כושר קרבי: איך עושים זאת נכון?-תמונה

הגיוס לצבא מתקרב? יש למתבגר/ת שלכם תוכניות להתגייס ליחידה...

מאת: ד"ר איתי זיו...
21/02/2019
ועידת פסגה-תמונה

לפני חופשת הסקי והעלייה לפסגות המושלגות, כדאי להכין את הגוף...

מאת:
09/01/2003
כושר: אימון במכשיר רטט-תמונה

מכשירי רטט לאימון גופני פותחו עבור אסטרונאוטים שחוזרים...

מאת: ד"ר איתי...
27/04/2010
כושר וספורט: ספינינג - גם לילדים?-תמונה

צפיפות העצם, הכוח המתפרץ ויכולת הריכוז של ילדים ומתבגרים...

מאת: ד"ר איתי...
11/07/2011
מחפשים את הרופאים הטובים בישראל לאימון כוח מתפרץ?
יש לנו את המאגר המושלם עבורכם
קרא עוד

אימון כוח מתפרץ: תשובות ממומחים וייעוץ אונליין

תשובות לשאלות

אהלן ד״ר דני אתה כבר מכיר את הסיפור שלי והשימוש המוגזם בריטלין (7 שנים!). אני כבר מתחיל להבין שזה חזק ממני ושאני חייב עזרה אינטנסיבית של אנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש. העניין הוא שהפחד מהאפשרות שגרמתי לעצמי נזק לא מניח לי, אני כל הזמן חושב על זה. מה אם הלב נפגע? שאלה שלא יוצאת לי מהראש. אקו במנוחה לפני 4 חודשים יצא תקין לחלוטין. הולטר לב לפני שבועיים - פעימות מוקדמות נדירות. CT קורונרי לפני שנתיים ו9 חודשים יצא תקין. לחץ דם ודופק במנוחה 60 ו110/70 יחסית לאדם שלא עושה ספורט הכושר הגופני שלי לא רע. אני מסוגל לעלות 14 קומות ברגל ולשחות מתחת למים למרחק של 50 מטרים. אבל זה יותר כוח מתפרץ ולא בהכרח שולל משהו. לדעתך מומלץ לחזור על האקו? מה הסיכויים שהתפתחה טרשת בעורקים הקורונריים מאז הסיטי? אני מעוניין לשלול לגמרי נזק מיוקרדיאלי (לשריר) וטרשת כלילית. מה עלי לעשות? אקו/מבחן מאמץ? מיפוי לב? עוד CT? להזכירך אני בן 27. די, כבר אין לי חיים. אני כל הזמן חושב על הנושא ורוצה להיפטר מהחשש הזה. תודה ד״ר דני

נכון די. מספיק עם הבדיקות הלב

שלום, אני עוז בן 21 , עוסק בספורט כמעט כל חיי. ספורט שמשלב סלטות. לפני כשנתיים נפצעתי במהלך אימון. הצולבת הקדמית והמינסקוס המידאלי נקרעו קרע מלא. עברתי ניתוח כדי לשחזר את הרצועה ולאחר חצי שנה חזרתי לפעילות מלאה. לפני כשבועיים נפצעתי שוב בברך.. עכשיו אני לא יודע מה זה בדיוק, אבל אם עוד פעם קרעי את הרצועה, יש אפשרות להתקדם ללא ניתוח? להחזיר את הרגל למצב שהיא הייתה בו? לחזור לספורט הזה? אני נמצא כרגע בים של חששות ואי ודאות.

עוז שלום, ספורט מהסוג בו אתה עוסק דורש הרבה כוח מתפרץ ומפעיל הרבה עומס על הברכיים עקב הנחיתות מהסלטות בכיוונים השונים. מומלץ לגשת לפיזיותרפיה לצורך בדיקה והמלצה על הטיפול המתאים. איריס

מהירות וכוח מירבי הם שקולים זה לזה- מהמעט שאני יודע התגברות על משקל כבד ומהירות מתפרצת נגרמת מתדר ירי של יחידות מוטוריות גבוה יותר, אך האם זה מסתכם בזה? האם במהירות מתפרצת יש אלמנטים נוספים שספורטאי זקוק להם בכדי לצלוח אימון מתפרץ? האם לעבודה עם משקלים כבדים יש אלמנטים נוספים שאינם קשורים לכוח מתפרץ במשקל תת- מירבי? יש לי מתאמן שלא חזק מאוד כלומר לא יכול להרים משקלים כבדים מאוד, אך משקלים תת מירביים הוא מסוגל להאיץ בקצב שאני עומד ומשתאה מהצד על הקצב ביצוע ועל זה שהוא אינו מתעייף כמעט... ושוב שעוברים למשקלים כבדים הוא מפגר מאחור אם כוח מירבי וכוח מתפרץ שקולים אז אני מבקש הסבר לכך בבקשה? תודה :-)

עקומת כוח מהירות, אכן מתארת יחסי פרופורציה בין השניים, כי ככל שהמסה גדולה יותר, כך יורדת המהירות של התנועה. אולם לכוח מתפרץ יש צורך גם במיומנויות מוטוריות, שלא תמיד נמדדות בגיוס יחידות מוטוריות, שנמצא ביחס ישר לירי של יותר מוטונוירונים בו זמנית. בשונה מן האמור המקרה שאתה מתאר להערכתי מבלבל, בין מיומנות של כוח מתפרץ ומהירות, לסבולת, כי העובדה שמתמיד ולא מתעייף היא מדד לסבות שרירית, כך איני בטוח שאנחנו מדברים על אותו דבר.