ליסדקסאמפטמין: גורמים אפשריים, מצבים דומים ומאמרים

הפרעת קשב במבוגרים: להסיר מחסום - בדרך להצלחה

סטודנטים? לומדים לפסיכומטרי או מתכוננים לשנת הלימודים האקדמית? אם בילדותכם עלתה שאלה בנוגע לקיומה של הפרעת קשב, או אם אתם נתקלים כיום בקשיים כמבוגרים, מומלץ להגיע לאבחון - כדי להפיק מעצמכם את המיטב, לאורך שנת הלימודים הפרעת קשב מקורה ככל הנראה מירידה בריכוז המוליך העצבי דופמין במוח. הפרעת קשב נוצרת כאשר ריכוז הדופמין באונה הפריאטלית הימנית שבמוח הימני יורד. במצב זה, נפגעת הפעילות, האחראית על ויסות גירויים, פיקוח ורגולציה של תפקודים ניהוליים. הפרעת הקשב מתבטאת בקושי "להתפקס" ולהתרכז לאורך זמן במטלות הדורשות קשב וריכוז. עבור אדם הלוקה בהפרעת קשב, כל הגירויים הסובבים אותו באופן מתמיד נחווים באותה מידה. כלומר: הוא מתקשה לתעדף ולווסת אותם, להתמיד ולהמשיך להתרכז בגירוי בודד ולסיימו עד תומו.  כיום, אין תשובה ברורה לשאלה מדוע חסר בדופמין מתרחש דווקא באזור זה של המוח. ישנן תאוריות הנחקרות , אך עדיין לא הוכחו. נראה שמקור הבעיה נעוץ גם בגורמים גנטיים.   "קופצים" מדבר לדבר ומחפשים גירויים כל הזמן....
ללמוד עוד על ליסדקסאמפטמין
הפרעת קשב במבוגרים: להסיר מחסום - בדרך להצלחה-תמונה

סטודנטים? לומדים לפסיכומטרי או מתכוננים לשנת הלימודים...

מאת: דר' גבריאל...
17/09/2018
הפרעות קשב וריכוז: ויואנס זמינה-תמונה

התרופה שטרם עברה רישום בישראל תוצע בבתי מרקחת ברחבי הארץ...

מאת: מערכת zap...
17/06/2014
ADHD: הקשר בין ריטלין לעישון-תמונה

מסקירת מחקרים מקיפה עולה כי הטיפול בתרופות ממריצות מלווה...

מאת: ד"ר עמית...
15/06/2014
הפרעת קשב וריכוז: עלייה בשיעור המאובחנים-תמונה

לאחרונה חלה עלייה בשיעור הילדים המאובחנים עם הפרעת קשב...

מאת: ד"ר טטיאנה...
08/03/2016
מחפשים את הרופאים הטובים בישראל לליסדקסאמפטמין?
יש לנו את המאגר המושלם עבורכם
קרא עוד

ליסדקסאמפטמין: תשובות ממומחים וייעוץ אונליין

תשובות לשאלות

שלום אני בת 23 ונטלתי קונצרטה 36 מג כשנתיים על בסיס יומי. הקונצרטה גרמה לי לתופעות לוואי- רגישות לרעש, רגישות לאור (בעיניים), רגישות עורית פיזית ותחושתית, רעד, דופק מהיר, ואף מחשבות מוזרות וחרדות. לאחר שאימתתי את העניין עם פסיכיאטר המסקנה היא שכל התופעות האלו הן חד משמעית תוצאה של תופעות הלוואי של הקונצרטה, והוא החליף לי את התרופה לויואנס 30 מ"ג. מאז אני נוטלת את הויואנס כשבועיים (על בסיס יומי) ואיני מרגישה בשום שינוי מלבד עליה משמעותית (אולי אפילו מוגזמת) בתאבון. וכעת לשאלותיי: שאלתי הראשונה היא, האם יכול להיות שנוצר כאן איזשהו נזק בלתי הפיך? ז"א בנוגע נגיד לפחדים וחרדות, תבניות חשיבה מוזרות, רגישות בעור גם מבחינת זה שכל שריטה נהיית פצע שמשאיר צלקת וגם מבחינת זה שאני מרגישה את הבד של הגרב מונח לי על אצבעות כף הרגל וזה מדגדג ומחרפן, יכול להיות שזה משהו שהגוף שלי אימץ לאחר שהקונצרטה הרגילה אותו להרגיש כך למשך תקופה? שאלתי השניה היא כמה זמן מומלץ לתת לויואנס לפני שאנסה לעבור לתרופה אחרת על מנת אוכל להיות בטוחה שלא וויתרתי מהר מדי? ושאלתי האחרונה היא, האם בכלל יש טעם להמשיך ולנסות תרופות אחרות? בהתחשב בעובדה שויואנס נחשבת לתרופה החדשה והמוצלחת ביותר כתחליף לריטלין, ואני יודעת להעיד מנסיון שגם הקונצרטה וגם הויואנס גרמו לי לאותן תופעות לוואי לא נעימות.. יש לציין שאני נמצאת במתכונת של לימודים ואוטוטו מתחילה תואר, לכן אני בוחרת בתרופות בעלות טווח ההשפעה הארוך ולא הקצר. תודה רבה מראש!! (:

תרופות מעוררות (סטימולנטיות) הן לרב הבחירה הראשונה לטיפול בהפרעות קשב וריכוז .התרופות הסטימולנטיות כוללות מתילפנידאט (כגון ריטלין, קונצרטה) ואמפטמינים (כגון ויואנס, אדרל). רב תופעות הלוואי של סטימולנטים הן בדרגת חומרה קלה עד בינונית, אשר לעיתים קרובות חולפות עם הסתגלות לטיפול, שינוי מינון או משטר טיפול. פרופיל תופעות הלוואי של מתילפנידאט ואמפטמינים הוא דומה. תופעות הלוואי הנפוצות ביותר של סטימולנטים הן ירידה בתאבון ונדודי שינה בתחילת הטיפול, כאבי ראש וכאבי בטן, עצבנות ואפאטיות. בנוסף תתכן עליית לחץ דם וקצב לב (האפקט לעיתים דועך עם הזמן), בחולים מסוימים ישנו ריבאונד בסימפטומים של ADHD לאחר הפסקת ההשפעה של התרופה, המתבטאים ברגישות יתר, עצבנות וכו'. כ-10-30% מהמטופלים ב- ADHD נאלצים להפסיק טיפול בפסיכוסטימולנטים עקב יעילות חלקית/ חוסר יעילות או בשל אי סבילות ותופעות לוואי. התרופות הלא סטימולנטיות שניתנות לעיתים שייכות לקבוצות פרמקולוגיות שונות ורשומות להתוויות אחרות. אם לא חל שיפור בתסמינים לאחר תקופה של שבועיים של טיפול בתרופה החדשה, מומלץ לפנות לרופא ולהיוועץ עמו בנוגע להתאמת טיפול.

שלום. בני בן ה15.5 לוקח תרופת ויואנס 30 מג כבר כ 4 חודשים. תרופה משפיע עליו טוב, עוזרת לו מאוד לתפקד היטב במהלך הלימודים. בעבר הוא קיבל ריטלין שעשה לו תופעות לוואי קשות, היה סגור, חסר חיות ושימחת חיים,בסופו של דבר הפסיק לישון בלילה ופיתח חרדות. עכשיו לכאורה הכל בסדר אבל הילד התחיל לשבור דברים בבית, הכל כאילו בטעות ולא בכוונה, אבל תוך זמן קצר יחסית הוא פשוט הרס כל מיני דברים, מסך מחשב, טלפון,דלת של ארון, שריטות בשולחן עבודה שלו, ועוד, הוא מסביר שהוא כועס, ואז בטעות דופק או טורק קצת חזק מידי. הוא לא ממש מסוגל להודות שזה לא בסדר, נכנס למגננה. אין לא התקפי זעם באופן כללי, הוא לא מרביץ או צועק בבית או בית הספר, אבל כל פעם אנחנו מוצאים עוד דברים הרוסים. יש לי הרגשה שזה קשור לכדור שהגביר לו את הנטיה שהייתה לו קודם, אך הייתה מינורית, היה טורק דלת או משהו בסגנון פעם ב... עכשיו אני פשוט לא יודעת מה לעשות ולא מזהה את הילד. אבל יש לי רצון להפסיק לו את הכדור. למרות שזה עוזר לו מאוד בלימודים. האם יכול להיות שוויואנס גורם להתקפי זעם כאלה? תודה

שלום ויואנס בדומה לריטלין וחומרים ממריצים אחרים יכול לשפר קשב וריכוז,יחד עם זאת להחמיר מצב הרגשי עקב השפעה סטימולטיבית לא ספציפית. יש לפנות לרופא מטפל ולשקול טיפול נוסף תרופתי או פסיכולוגי כדי לשפר מצב רגשי. במידה ומצב לא יישתפר לישקול להפסיק ויואנס ולהחליף לתרופה אחרת בהתאם להמלצה של רופא מטפל בברכה ד"ר חייגרכט

קצב חילוף החומרים של ביתי מהיר מאד, ותרופות קשב וריכוז למיניהן משפיעות תמיד מתחת לגבול התחתון של טווח ההשפעה. מרגע שהבינה כי ויטמין C עשוי להחליש את השפעת התרופה, היא נמנעת בעת ארוחת הבוקר (הארוחה היחידה שלה עד שעות הערב) מלאכול כל מאכל שעשוי להכיל ויטמין C. זה מצמצם מאד את האפשרויות ומקטין משמעותית את האנרגיה שהיא מכניסה לגופה. אם בעבר היתה אוכלת אפרסמון בחורף או לחי מנגו בקיץ, פסטה עם רוטב עגבניות (כן, לארוחת בוקר...) או כריך עם סלט ירקות, עכשיו היא נמנעת, כי מאד חשוב לה הריכוז שהתרופה מספקת לה, וכאמור גם כך הוא חולף מהר יחסית. אשמח לדעת האם כמות ויטמין הC שמספקת לחי מנגו או רוטב עגבניות שבמנת פסטה, אכן עלולה לסכן ולהחליש את השפעת התרופה, או שהכוונה למינונים גבוהים בהרבה, כמו במיץ תפוזים סחוט טרי או כדור ויטמין C. תודה רבה!

לא ברור מה הגיל של הבת? לא ברור מה האבחנה?. ממליץ לפנות לרופא נוירולוג או פסיכיאטר מטפל.

נוטלת ויואנס. על הויואנס כתוב לא לקחת עם ויטמין C., כי יחליש את השפעת התרופה. השאלה היא מה כמות ויטמין ה C אליה מתכוונים. האם אכילת מנגו או פסטה ברוטב עגבניות לפני נטילת התרופה תחליש את השפעתה. השאלה עולה משום שבמהלך היום בשל השפעת התרופה יש אבדן תאבון, לכן אנחנו מקפידים על ארוחת בוקר גדולה. קשה לה לאכול בבוקר, אך היא מבינה את חשיבות העניין ומצאנו מספר מאכלים שהיא מסוגלת לאכול בבקרים. רוב המאכלים מכילים ויטמין C. מאז שנודע לבת שלי שויטמין C יחליש את השפעת התרופה היא מסרבת לאכול אותם (מאד חשוב לה שהתרופה תשפיע), ולכן אפשרויות ארוחת הבוקר הצטמצמו דרסטית, היא אוכלת פחות ויש לכך השלכות שליליות. תודה

שלום , לפני חודש בערך אחרי שעבדתי לילה שלם ולקחתי אטנט (משהו שאני עושה תקופה ארוכה פעם בשבוע/ שבועיים)התחלתי להרגיש לאחר שהוא פג קוצר נשימה קל וכאבים באיזור החזה באיזורים שונים וביד והיה לי סוג של התקף חרדה פתאום לכמה שניות שבכלל לא יכלתי לנשום והכל הסתובב לי ואז נרגע הלכתי מיד למוקד ששם עשו לי אק"ג ואמרו שהכל תקין וכנראה זה כאב בשרירים (עבדתי 24 שעות רצוף והיתי גם באימון אינטנסיבי יום לפני). יום אחרי זה כבר הרגשתי טוב אבל מידי פעם היו לי כאבים כאלה פתאומיים בחזה עמומים במשך שבועיים. לפני שבועיים קרה לי משהו דומה גם יום אחרי אטנט ת התחלתי להרגיש מועקה במרכז החזה בעיקר בזמן שכיבה ויכלתי לישון רק בישיבה וגם קוצר נשימה וכאבים בזמן נשימה, יומיים אחרי עברה לי המועקה הנוראית והלכתי לרופא שמדדה לי לחץ דם בדקה לי את הריאות עם סטטוסקופ אמרה שהכל תקין ובגלל שהרגשתי טוב יותר היא אמרה שזה יכול מאוד להיות לחץ או בעית גסטרו ואמרה לי לקבוע לרופא גסטרו גם כי יש לי מעי רגיז שמתבטא בבטן תחתונה ואף פעם לא היו לי את התסמינים הנ"ל,ושוב זה עבר ושכחתי מזה. אתמול בערב פתאום היה לי מן כאב כזה עמום בחזה כשהייתי עם חברות במסעדה ושמתי לב כשאני מסתובבת ימינה יש לי כאב בצד שמאל בחזה כמו כאב בעצם כזה, הוא עבר עליי אחרי שנרגעתי קצת אבל היום בבוקר קמתי עם כאב בבטן עליונה וקוצר נשימה מאז הבוקר הכאב עבר ואני מרגישה אותו כשאני חושבת עליו או כשאני נושמת עמוק פתאום מרגישה אי נוחות כזו, אני כן בתקופה לחוצה בעבודה אבל הכאב הזה קורה לי דווקא כשאני כבר רגועה. האם התסמינים יכולים להיות קשור לאטנט או ויואנס שאני לוקחת (אני לוקחת לא כל יום ובמינון מינמלי מהרופאה וכפי שצייני פעם בשבוע/ שבועיים אני לוקחת מאוחר ויושבת כל הלילה), האם זה יכול להיות פסיכולוגי? אני טסה לארה"ב עוד כמה ימים ואני קצת בלחץ מכל התסמינים האלה שלא היו לי בכלל עד לפני חודש. בעיקר אני בלחץ עכשיו מקוצר נשימה שאני מרגישה מאז הבוקר ושיעולים יבשים כאלה בקטנה. אני בת 31 וספורטאית.. גם בעת מאמץ אני מרגישה יחסית בסדר מאז שהתחילו הבעיות הללו. מצאתי את הפורום הזה ומצאתי הזדמנות לייעוץ מהיר תודה רבה

יעוץ מהיר - אין לך בעיה בלב.