הריון: ויטמין D קשור לקשיי שפה

(0)
לדרג

במחקר אוסטרלי חדש, בהשתתפותן של מאות נשים, נמצא כי מחסור של ויטמין D אצל האם ההרה מכפיל את הסיכון להתפתחות ליקויי שפה אצל הילד

מאת: ד"ר עמית עקירוב

חסך בוויטמין D במהלך ההריון עלול להוביל לקשיי שפה אצל הילד, כך עולה ממחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת Pediatrics. מהממצאים עולה כי בנשים הרות עם רמות לא מספקות של הוויטמין יש עלייה של פי שניים בסיכון ללידת ילד עם קשיי שפה, בהשוואה לנשים הרות עם רמות ויטמין תקינות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי רמות נמוכות של ויטמין D בהריון קשורות במספר סיבוכים ביילוד, כולל הפרעה בגדילת העובר, עצמות חלשות ואסתמה בילדות. עם זאת, לא ידוע רבות על הקשר בין רמות ויטמין D באם להתפתחות הנוירו-קוגניטיבית של התינוק. המחקר היחיד שבחן את ההשפעות על ההתנהגות של היילוד לא הדגים כל השפעה לרמות לא מספקות של הוויטמין, אך מדובר במחקר קטן, שהיה מוגבל ביכולתו לבחון את הנושא.

במחקר הנוכחי בחנו החוקרים מספר כפול של נשים הרות, בהשוואה למחקר הקודם: החוקרים מדדו את רמות הוויטמין לאחר 18 שבועות הריון ב-743 נשים לבנות מאוסטרליה, וחילקו אותן לארבע קבוצות, לפי רמות הוויטמין בדם. כישורי השפה של הילדים נבחנו לאחר מכן פעמיים - בגיל חמש ובגיל עשר.

החוקרים כותבים כי לא הצליחו למצוא קשר מובהק בין רמות הוויטמין בדם האם לבעיות התנהגותיות או רגשיות בצאצא בכל גיל. עם זאת, הם מצאו קשר משמעותי בין רמות ויטמין D לליקויי שפה בילדים שנבדקו. לאחר תקנון למשתנים שונים, מצאו החוקרים קשר בין רמות לא מספקות של ויטמין D לעלייה של כמעט פי שניים בסיכון לליקויי שפה משמעותיים.

החוקרים מציעים הסבר לממצאים, והוא שרמות לא מספקות של ויטמין D במהלך ההריון משפיעות על ההתפתחות התקינה של המוח. זאת כי לוויטמין D מספר תפקידים ביולוגיים בעלי חשיבות להתפתחות הנוירולוגית.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה בהריון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום