טיפול CBT - באילו מקרים הוא עוזר?

(0)
לדרג

Cognitive behavioral therapy) CBT) היא גישה טיפולית מבוססת תודעה שמטרתה לשנות מחשבות שליליות, חרדה ודיכאון. כיצד עובדת השיטה ואילו בעיות היא פותרת?

מאת: ליהי גיאת - מערכת זאפ דוקטורס

עיקר הכתבה:

* CBT היא שיטת טיפול שלא נעזרת בתרופות, אלא אך ורק באימון התודעה של המטופל.

* הטיפול ב-CBT הוא טיפול ממוקד שיעיל במקרים של חרדות, פוסט טראומה מורכבת, פוביות חברתיות, דיכאון, חרדת בחינות, הפרעות אכילה ועוד. 

* ניתן לקבל טיפול  CBTבמרפאות פרטיות ודרך קופות החולים, בדרך כלל 12 מפגשים. 
_________________________________________________

טיפול קוגניטיבי התנהגותי -Cognitive behavioral therapy  CBT  - הוא סוג של טיפול פסיכולוגי שהוכח כיעיל למגוון בעיות כולל דיכאון, הפרעות חרדה, בעיות שימוש באלכוהול וסמים, בעיות זוגיות, הפרעות אכילה ומחלות נפש קשות.

עקרונות טיפול CBT

CBT הוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי שמתמקד ביחס שבין המחשבות, התחושות וההתנהגות שלנו, התוצאה שהן מייצרות והאם היא טובה עבורנו. מטרת הטיפול היא לעזור לאנשים לשנות את האופן בו הם חושבים ומתנהגים כדי שלא יבלו מתסמינים כמו דיכאון, חרדה, פוביות ועוד. 

בפגישת טיפול  CBTהמטופל עובד עם המטפל במטרה לזהות ולאתגר דפוסי חשיבה והתנהגות שליליים. הטיפול מתמקד במה שקורה בחייו של המטופל כרגע, בשילוב הבנה של טראומות מהעבר ואיך הן תרמו לדפוסי החשיבה ההרסניים הנוכחיים.

CBTנחשב ליעיל ומוכח בטיפול במגוון רחב של בעיות נפשיות ורגשיות. הוא עוזר במקרים בהם מתפתחים דפוסי חשיבה שגויים/ הרסניים שגורמים לאדם להרגיש לחץ, דיכאון, עצבנות או כל בעיה נפשית שגורמת לתסמין ולסבל רגשי.

CBT - טיפול בחרדה

במקרים של חרדה מוגברת או פוביה, הטיפולTיכול לעזור להתמודד עם המחשבות שמייצרות פחד, לזהות ולשנות דפוסי חשיבה ולשנות התנהגות שלילית שמחזקת את החרדה.

CBT - טיפול עצמי

מטופל שעבר טיפול  CBTיכול להמשיך לטפל בעצמו ולשלוט במחשבות שלו, בעזרת הכלים שרכש במהלך הטיפול.

CBT – שיטות טיפול

הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי כולל התערבות באמצעות חשיפה הדרגתית למקור החרדה, במטרה לגרום לשינוי דפוסי חשיבה: לימוד זיהוי של עיוותים בחשיבה שיוצרים בעיות, ולהבין איך זה משליך על ההתנהגות במהלך היומיום.

חלק מהטכניקות בטיפול CBT כוללות את תשעת השלבים הבאים: ארגון קוגניטיבי מחדש; גילוי מודרך של שורש המחשבה ההרסנית; טיפול בחשיפה; רישום של המחשבות ביומן; תזמון של פעילויות מחשבתיות; ניסויים התנהגותיים; טכניקות הרפיה והפחתת מתח; משחק תפקידים.

טיפול CBT בילדים

CBT מאפשר לילדים צעירים לשלוט במגוון חרדות כמו חרדה חברתית וחוסר יכולת להשתלב בחברה מפאת הפחד לקבל סירוב או עלבון, חרדת מבחנים שיכולה לשבש את הציון, חרדה מהשתתפות בדיונים בכיתה וגם פוביות שונות שעלולות להשתלט על החיים ולהגביל אותם בכל צעד. 

טיפול CBT בדיכאון

במהלך הטיפול, המטופל לומד להיות מודע לדפוסים שליליים אצלו ולתקן אותם, מה שעוזר לו ברגעים של חרדה מוגברת, פאניקה או התחלה של דיכאון. הטיפול מספק מיומנויות התמודדות חדשות כמו מדיטציה, שעוזרת מאוד לאנשים הנאבקים עם שימוש בסמים, הפרעות אכילה ו/או דיכאון.

טיפול בבעיות נוכחיות - CBT

מטרת טיפול התנהגותי CBT היא להתמודדות עם בעיות בצורה חיובית יותר, על ידי פירוקן לחלקים קטנים יותר. שלא כמו כמה טיפולים אחרים, CBT עוסק בבעיות הנוכחיות של המטופל במקום להתמקד בבעיות מהעבר, ולפעמים טיפול קצר מועד מספיק כדי לשפר את התחושה של המטופל. בשנים האחרונות אנו רואים יותר ויותר אנשים עם בעיות של הפרעות חרדה, הפרעות אכילה ופוביות, פונים לטיפול   CBT ולא לטיפול פסיכולוגי ארוך.

CBT

עקרונות טיפול CBT. תרשים: שאטרסטוק

דוגמה לטיפול התנהגותי CBT: חשיפה למצבים שגורמים לחרדה כמו כניסה למרחב ציבורי צפוף, דיבור מול קהל, תיעוד המחשבות במהלך היום ותיעוד של הרגשות ביחס למחשבות.

טיפול CBT זוגי

טיפול CBT לזוגות הוכח כעיל ביותר עבור זוגות שנמצאים בתקופה לחוצה ומלאת מתח בחייהם. הטיפול מאפשר עקירה מהשורש של הרגלי חשיבה מזיקים והגדלה של החלק הקוגניטיבי החיובי אצל כל אחד מבני הזוג.

טיפול פסיכולוגי CBT

טיפול פסיכולוגי CBT הוא למעשה טיפול פסיכולוגי שמשלב אלמנטים של השיטה – כלומר שינוי דפוסי המחשבה אצל המטופל יחד עם מתן טיפול פסיכולוגי סטנדרטי. 

טיפול CBT בהפרעות אכילה

שיטת טיפול ב-CBT מאפשרת שליטה וזיהוי של הטריגרים הספציפיים שמעוררים מחשבות, רגשות, תחושות והתנהגויות שמובילות כולן להתקף אכילה בולמי או לאנורקסיה. כמו כן, המטופל לומד להפחית את הגירויים שמובילים אותו למחשבות שיוצרות את הפרעת האכילה.

CBT

ניתן לשלב טיפול בשינוי דפוסי המחשבה יחד עם מתן טיפול פסיכולוגי סטנדרטי. אילוסטרציה: שאטרסטוק

טיפול CBT בפוביות

הטיפול יכול ללמד דרך מעשית להתמודדות עם פוביות, על ידי חשיפה הדרגתית לפחד. שיטה זו ידועה בשם דה-סנסיטיזציה או טיפול בחשיפה.

CBT - זמן טיפול

אין זמן מוקצב לטיפול CBT. הטווח הוא לרוב 12 מפגשים, אך מטופלים רבים חשים שהם קיבלו מספיק כלים כדי להתמודד לב עוד קודם לכן.

CBT - טיפול בהפרעות אישיות

CBT כטיפול בהפרעות אישיות משתנה בהתאם לבעיה האישית והאישיות של המטופל, אך ברוב המקרים כולל אימון מיינדפולנס, התערבויות קוגניטיביות חווייתיות, אימון לסובלנות וליכולת לשאת מצוקה רגעית, אימון מיומנויות בין אישיות ואימון לוויסות רגשות.

CBT - טיפול בחרדת מבחנים

CBT מתמקד בסיוע זיהוי מחשבות לא מועילות שעלולות להשפיע על הביצועים במהלך מבחן, בשילוב עם טכניקות של טיפול התנהגותי להגברת יכולת הריכוז ושליטה התנהגותית.

שאלות ותשובות 

מה זה טיפול CBT? טיפול קוגניטיבי-התנהגותי שעוזר לשנות דפוסי חשיבה הרסניים לחיוביים, ובכך מאפשר לחיות חיים נטולי פחדים, חרדות וכל מה שהורס את הסיכויים להצליח באהבה, בקריירה ובקשרים בינאישיים.

מה המחיר של טיפול CBT? מחיר טיפול פרטי עומד על כ-450 שקל, כמובן תלוי במטפל ובקליניקה, או 180-150 שקל דרך קופות החולים.

(צילומים: שאטרסטוק)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום