האם צום זה בריא – עונים לשאלות

(113)
לדרג

המשפט "הצום טוב לבריאות" הפך למטבע לשון, במיוחד כשמדובר בשיחת העידוד הקבועה לצמים החוששים לקראת יום הכיפורים. התשובה המעודדת היא שגם זה יעבור. אבל רגע, בואו ונתעמק קצת במשפט המיתולוגי - עד כמה הוא נכון ומה עומד מאחוריו? מה לגבי הסיכון למחלות והאם צום הוא פתרון לטווח ארוך? נויה (נדיה) מלמד, יועצת לאורח בריא, עם כל התשובות.

מאת: נעמי נתן - מערכת דוקטורס

האם גוף האדם בנוי לצומות?

נויה מלמד אומרת שצומות לטווח קצר הם בריאים. צום פופולארי היום הוא ה – 16 שעות צום ושמונה שעות אכילה בו נוהגים לאכול עד שש בערב ולצום עד ל 12 בצהריים שלמחרת. גם צום יום כיפור הוא בריא, אבל הוא קורה רק פעם בשנה ולכן ההשפעה שלו על הגוף היא מינורית.

אדם שסובל מאלרגיות, מונע מהן להיכנס אל הגוף בזמן הצום. אלרגיות, גורמות לדלקות פעמים רבות ובאמצעות הצום, הן פוחתות. נויה מלמד מספרת כי מדען יפני בשם יושינורי אוסומי, זכה בשנת 2016 בפרס נובל לרפואה על פענוח מנגנון האוטופגיה בשמרים. מה זו אוטופגיה, אתם שואלים, ואיך היא קשורה לצום?

מהי אוטופגיה?

"אוטופגיה היא אכילה עצמית", אומרת נויה מלמד. זהו תהליך של פירוק עצמי שמתרחש בכל התאים בגוף ובדרך כלל מנקה את התא מפסולת כמו חלבונים, שומן או אברונים שלא מתפקדים. הפסולת מתפרקת ונבנית מחדש בצורת מרכיבים שהתא כן זקוק להם. ממש כמו מחזור. במצב של רעב קיצוני, כפי שקורה בצום, הגוף מגביר את האוטופגיה בתאים שבעצם אוכלים את עצמם כדי לנצל את האנרגיה שנמצאת בתוכם". נויה מלמד מספרת גם כי האוטופגיה מגנה על התאים מחיידקים פולשים שמנסים למצוא בתוכם מקום מסתור. "זה פשוט תהליך שמנקה את התא מפסולת ומחדש אותו".

האם צום עוזר לחילוף חומרים?

"כן בטח. כשאנחנו עושים צום קצר טווח ולא מכניסים אוכל פנימה, לכלי הדם שלנו יש יותר חמצן וחילוף החומרים מהיר יותר", אומרת נויה מלמד.

מדוע מרגישים פחות טוב וכיצד אפשר להימנע מזה?

"למי שלא מורגל בצומות, למתחילים, זה קשה. כי צום גורם לכאבי ראש וירידה בסוכר. חשוב לציין כי צום לא מתאים לכל אדם, אנשים עם מחלות כלייה, מחלות לב, סרטן או סוכרת, לא צריכים בהכרח לצום. אכן, צום יכול לגרום לעייפות כיוון שהגוף לא מקבל מספיק גלוקוז. יום כיפור מגיע רק פעם בשנה ואם צמים רק אז, הגוף לא רגיל והוא מתקשה במיוחד אם יש עוד בעיות כמו לחץ דם נמוך או גבוה, או מחלות אחרות, כמו: לב וכלי דם. רבים הרי חיים ללא חשבון. צורכים המון סוכר, זוללים ללא אבחנה ולכן כשהגוף לא מקבל את הסוכר אליו הוא רגיל, הם יחושו עייפות. עובדה, שרוב האנשים ישנים במשך כל החג", אומרת נויה מלמד. "לעומת זאת, אנשים שצמים כדרך חיים באופן קבוע - יום או יומיים בחודש, מרגישים שהם בשמיים. אדם בריא שמתאמן יכול להרגיש טוב בצום ולחוש אנרגיה כיוון שהגוף, כאמור, מתנקה". נויה מלמד מוסיפה כי דתיים שצמים חמש או שש פעמים בשנה, מורגלים יותר בצומות ולכן צום יום הכיפורים פחות קשה להם. נויה מלמד מבהירה כי בסופו של דבר, המצב הפיזיולוגי של כל אדם לא בהכרח זהה לשל חברו. יש כאלה שמרגישים טוב ויש מי שלא. לפני הצום היא ממליצה שלא לאכול מאכלים מתוקים מדי שיקפיצו סוכר בדם כי אחר כך תגיע נפילת סוכר שתגרום לכאב ראש ולצימאון ומציעה לצרוך מזונות עם ערך גליקימי נמוך כמו מרקים או תבשילי ירקות עם קטניות ששומרים על רמת סוכר יציבה לזמן ממושך. "לא לאכול ממתקים".

אילוסטרציה: שאטרסטוק

האם צום יום כיפור עוזר להרזיה?

כאן, שוברת לנו נויה מלמד מיתוס ואומרת נחרצות – "לא, זה לא עוזר. תהיה הקלה באותו יום, ותרגישו שאתם שוקלים אולי קילו פחות אבל זה בגלל אובדן של נוזלים, בדיוק כמו בשבוע ראשון של דיאטה שבו תמיד יורדים שני קילו ואז מתאכזבים לגלות שהורדנו נוזלים". היא מסבירה.

האם מותר לילדים לצום?

נויה מלמד אומרת שעקרונית אין בכך חסרון, כיוון שגם הגוף של הילדים מתנקה. אבל ישנו קושי לקחת אחריות על ילדים, במיוחד ביום כיפור בו הם נוהגים להשתולל עם חברים בשמש ולכן זה פחות מומלץ. "ילד יכול לצום מגיל 13 או 14, כשהוא באמת מודע למה שהוא עושה ומעוניין בכך".

האם קיימת סכנת התייבשות?

"כן, בטח! במיוחד אם בזמן הצום מבצעים פעילות גופנית או נמצאים בשמש. יום כיפור הוא בדרך כלל יום מאד חם. מומלץ למי שצם שלא לשהות בשמש אלא במקום קריר ומאוורר". נויה מלמד מסבירה כי הזיעה הניגרת מגבירה למעשה את הפרשת הנוזלים וכשלא שותים, יכולה לגרום להתייבשות. "לכן יש חשש לגבי ילדים, שכל הזמן נמצאים בתזוזה". היא אומרת.

אז האם מומלץ לצום לא רק ביום כיפור?

"בטח", אומרת נויה מלמד. "בצום יש ניקוי של אלרגיות, ירידה של שומנים וכולסטרול, הפחתת סיכון למחלות לב וסוכרת. אם צמים וגם לא שותים, מתקיים תהליך האוטופגיה המצוין לתאים ולגוף". נויה מלמד ממליצה להתחיל בצום  ה -16 שעות צום ו – 8 שעות אכילה בתדירות של אחת לחודש. לסיים לאכול בשש בערב עד ל 12 בצהריים למחרת. "תנקו את הגוף, תחדשו אנרגיות וגם תרדו במשקל. תרגישו מעולה", היא מסכמת.

ואיך אפשר בלי: מה מומלץ לאכול לאחר הצום?

אז יש לנו את המידע הרלוונטי אודות הכדאיות, דרכי ההתמודדות והקשיים במהלך הצום.

נגמר הצום בשעה טובה! עתה בוודאי שנתעניין בשאלה: כיצד נוכל להחזיר לגופנו לאחר הצום, מזון ושתייה בצורה המאוזנת ביותר, מבלי שנחוש בכאבי בטן ונפיחויות?

התשובה מתחלקת לשניים: לאחר קצת יותר מ-24 שעות ללא אוכל ושתייה, אין להעמיס במזון ויש להשיב לגוף את הנוזלים שאבדו. לכן, אחרי הצום, יש לפתוח בשתייה מאוזנת של מספר כוסות מים, עוד לפני לעיסת מזון ראשונה. הקפידו על "שלוקים" קטנים ואיטיים, ממש כמו בארוחה המפסקת שלפני הצום. לאחר מכן, אפשר לשלב תה ירוק המסייע להרגעת המעי ולאחריו ארוחה קלה הכוללת סנדוויץ' עם ממרח, פרי או חטיף אנרגיה קל. לאחר הפוגת התאוששות של עד כשעה, ניתן לעבור לארוחה עיקרית שתשלב פחמימות וחלבונים, אך גם כאן, חשוב בכל מקרה לא להגזים בכמויות המזון, ולא "לדחוף" עוד אוכל, בוודאי לא מזון כבד (הלאפה עם השווארמה תחכה ליום אחר...) כדי לפצות על תחושת הרעב.

זהו. לנו נותר רק לאחל לכם צום קל ומועיל ולהציע לכם לשקול להפוך ימי צום להרגל קבוע בחייכם שיסייע כמובן לירידה במשקל, לניקוי רעלים מהגוף ועוד. לאורך זמן, התוצאות האלו יורגשו. מומלץ ביותר לנסות!

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום