לכבוד יום האופניים הבינלאומי - המדריך לרכיבה נכונה

(5)
לדרג

רכיבה שגויה על אופניים (ובעיקר כאלה שלא מתאימות לרוכב), עלולה לגרום לבעיות רפואיות כמו: נפילה ושבירת עצם הבריח, פריקת כתף. CYCLIST HAND –לחץ על שורש כף היד. בעיות בעמוד השדרה ועוד. איך לרכב נכון ולהימנע מפגיעות?

מאת: ריקי אמה דנון - מערכת דוקטורס

פגיעות בשל רכיבה על אופניים עלולות להתרחש כתוצאה מרכיבת יתר, שימוש לא נכון באופניים, אופניים לא מתאימות או חלילה מנפילות או תאונות. הן נחלקות לשני סוגים, מסביר הפיזיותרפיסט מיכאל גרשנזון, בעליו של מכון מדימקס לטיפול בפציעות ספורט בתל-אביב. יש פציעות שנגרמות עקב נפילה מהאופניים, ופגיעות בשל שימוש יתר, עומס ומנח רכיבה לא תקין. הפציעות הכי נפוצות הן שבר בעצם הבריח, פריקת כתף, פגיעת ראש וכן שפשופים נרחבים בעור.

מדוע אנשים נופלים מהאופניים?

"נפילות מתרחשות בשל מהירות גבוהה, פניות חדות ותקלות בציוד כמו למשל חוסר היכולת לנתק את הרגל מהפדל כדי למנוע נפילה, מה שעלול להסתיים בשבר בקרסול. טיפול בפגיעות כתוצאה מנפילה, ניתן בהתאם לרמת הפגיעה ולאזור הפגוע. יש מקרים המחייבים ניתוח ויש מקרים שניתן לעשות שיקום שמרני. לדוגמה במקרה של שבר עצם הבריח אפשר לעשות תרגילי פיזיותרפיה וגם במקרה של פריקת כתף, אלא אם כן הפריקה חוזרת על עצמה, אז אולי יהיה צורך בניתוח".

למה עלול לגרום שימוש יתר?

"רוכב אופניים שיושב כפוף לאורך שעות ארוכות עלול לסבול למשל מכאבי גב תחתון. הרבה פעמים הבעיה היא בחוסר התאמה בין גובה האופניים או הכיסא או המבנה לגופו של הרוכב ולכן חשוב לבצע התאמה אופטימלית אישית לכל רוכב. במקרה כזה למשל אני ממליץ על תרגילים לחיזוק הגב שעשויים להפחית את כאבי הגב ולמנוע אותם כליל".

 מה קורה עם הברכיים, הן הרי בתנועה מתמדת?

"כאבים בברכיים עלולים לנבוע ממספר סיבות. יש כאב ברך קדמי שהמקור שלו עלול להיות בפיקת הברך, גיד הפיקה או גיד שריר הארבע ראשי. כאב בחלק הפנימי עלול לנבוע ממניסקוס מדיאלי ואילו כאב בצד החיצוני של הברך עלול לנבוע ממיניסקוס לטרלי ITBS ( ilio tibial band  syndrome. כאב בחלק האחורי של הברך, עלול לנבוע מגידים או שרירים, ציסטה ועוד. הטיפול בכאבי ברכיים ייעשה לאחר אבחון ואיתור המקור לכאבים.  לעתים החלפת האופניים לאחרים, מותאמים אישית לרוכב, עשויים בהחלט לשפר ולמנוע את כאבי הברכיים. בנוסף אני עשוי להמליץ על תרגילים לחיזוק שרירי הירך והאגן, הורדת עומסים ועוד. באשר לכאבים בכפות הידיים, מרפק או כתף מוסיף מיכאל גרשנזון, אלה עלולים לנבוע מכך שהרוכב מעביר יותר מדי משקל קדימה, לעתים משום שידיות הכידון נמוכות מדי".

זהירות- יש גם פגיעות מסוכנות ובלתי הפיכות!

עם כל הכיף, הספורט והבריאות של רכיבה על אופניים, בסופו של דבר אופניים הן כלי תחבורה דו גלגלי ואם חלילה מתרחשת תאונה או נפילה פתאומית בעוצמה רבה, עלולים להיגרם פגיעות מסוכנות ובלתי הפיכות כמו חלילה פגיעות ראש, פגיעה באזורים שונים במוח ועוד.

לדבריו של גרשנזון, השיקום בפגיעות ראש הוא בדרך כלל ארוך, "אם לדוגמה נפגע אזור הדיבור במוח, יש צורך לעבור שיקום חלקי או מלא וייתכן שהפצוע יישאר עם מגבלה שפתית כלשהי. במקרים כאלה אני מציע למטופלים פיזיותרפיה מותאמת אישית לבעיה. זה יכול להיות חיזוק אזורים מסוימים בגוף, שינוי שיטת הרכיבה, התאמה מרבית של האופניים לרוכב ובמשך תקופה מסוימת אף הימנעות מרכיבה או הפחתת עומסים משמעותית".

חלסיכום מוסיף גרשנזון כי מי שאמור לטפל בפציעות ופגיעות ספורט לסוגיהן, כולל פגיעות כתוצאה מרכיבה על אופניים הם רק פיזיותרפיסטים מוסמכים, אשר יוכלו לאבחן במדויק את הפגיעה, מקורה, ולהעניק את הטיפול, התרגול והשיקום המתאימים, וככל שתפנו לאבחון וטיפול סמוך לפגיעה, כך השיקום יהיה מוצלח יותר.

רכיבה בטוחה!

 

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום