המדריך לעזרה ראשונה בילדים

(5)
לדרג

המצב הבטחוני הסוער מכניס את כולנו למצוקה אמיתית בעיקר כשזה נוגע לילדינו הרכים. הפחד הגדול הוא שהם חלילה יפגעו. תחת לחץ ובהלה לא כולנו מתפקדים היטב, אז החלטנו להתמודד עם הנושא המבהיל הזה ולעשות עבורכם קצת סדר. לשם כך, שוחחנו עם ד"ר שי ארליך, רופא בכיר באשפוז יום בבית החולים לילדים שניידר, וקופת חולים כללית במחוז דן פתח תקווה

מאת: נעמי נתן - מערכת דוקטורס

"זה כמובן תלוי גיל", מבהיר ד"ר ארליך. "לילדים הגדולים יותר, אם יש איזשהו עניין חרדתי אקוטי, כדאי לטפל בו מיד ולא לדחות. להתייחס ולהכיל את הפחד של הילד. לתת לגיטימציה לפחד ולומר שזה טבעי. למעשה, זה היה מוזר אם הילד לא היה מפחד". ד"ר ארליך ממליץ שלא לבטל את החרדה ולומר – "אוי, זה שטויות", אלא להיכנס לעומק עם הילד, לברר מה בדיוק מפחיד אותו ולנסות לפרק את התחושה באמצעות תשובה ספציפית לפחד ספציפי ולהרגיע באמצעות תשובות מדויקות כמו "כולנו כאן בממ"ד".

בגילאים הצעירים יותר, ממליץ ד"ר ארליך להסביר בעזרת ציורים מאוירים או סרטונים את המצב. הוא מוסיף כי כדאי לתת לסיטואציה שם אחר, מרגיע יותר ולהבטיח שיהיה בסדר. "חשוב להיות אמיתי עם כל גיל". מבהיר ד"ר ארליך.

אם הילד חו"ח נפצע, למשל בנפילה במהלך הריצה לממ"ד, מדגיש ד"ר ארליך כי: "לא משנה מה, קודם כל, להיכנס לממ"ד ורק אז לטפל בפציעה ולהתייחס גם לפחד של הילד".

באילו פציעות או מצבים רפואיים אפשר לטפל בבית

ד"ר ארליך ממליץ לטפל בפציעות שטחיות וחבלות קלות ללא דימום משמעותי בלבד. "מכות יבשות או פציעות שאתם מטפלים בהם בשוטף. אז, משתמשים ביוד או במים ובסבון לחיטוי ומוסיפים חבישה אם זה רלוונטי".

ד"ר ארליך מוסיף כי חשוב לזהות אם הילד נפגע באמת או שהוא במצב חרדתי. אם הילד טוען שנפגע ואנחנו לא הבחנו בכך, או שאין אנו בטוחים שהיתה נפילה או מכה, יש לבדוק אם קיימת חבלה משמעותית, אפילו להפשיט את הילד. ואם אנחנו לא מוצאים חבלה כזו, ובכל זאת הילד מתנהג באופן חריג, אינו נראה כי שאנחנו מכירים אותו, באי שקט קיצוני או באפטיה, חשוב לקרוא למד"א.

ד"ר ארליך ממליץ שיהיה בכל בית תיק עזרה ראשונה ובתוכו מוצרי חיטוי וחבישה.

ואם חלילה הפציעה חמורה יותר?

"קודם כל להרחיק ממקור הסכנה אם קיים. נניח מרכב בוער, או מקיר שנוטה ליפול. יש לוודא שמישהו מתקשר למגן דוד אדום". ד"ר ארליך מבקש שלא להורות באופן כללי "תתקשרו למגן דוד", אלא מדגיש כי חשוב שנדע מי מתקשר, כדי שהפעולה הקריטית הזו לא תתמסמס.

"אם הילד בהכרה, חשוב להרגיע קודם כל את עצמך, כי אתה המטפל העיקרי ואז להרגיע את הילד", אומר ד"ר ארליך ומבקש שלא לנסות לטפל בעצמנו באופן כללי אם אנחנו לא יודעים מה לעשות, אלא אם יש חתך עמוק עם דמם משמעותי למשל, אז, בזמן שאנחנו מתקשרים למגן דוד, חשוב שנפעיל עליו לחץ ונעצור אותו.

"בכל מקרה, הכי חשוב להתקשר למד"א, לשים את הטלפון על מצב ספיקר, לעדכן אותם מה הבעיה, מה הכתובת ומה גילו של הילד ולפעול על פי ההוראות שימסרו לנו בטלפון. הם מנחים היטב בכל בעיה של טראומה גופנית", מסביר ד"ר ארליך.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום