מדוע מומלץ לשלב אימוני כושר עם טיפולי פיזיותרפיה?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

"במקום להתמקד בטיפול בבעיה הספציפית שבגינה המטופל הגיע לטיפול, בוחנים את התמונה הרחבה". על חשיבות הגישה ההוליסטית והשילוב של אימוני כושר עם טיפול פיזיותרפי. כל הפרטים בכתבה

פיזיותרפיסט
053-4695325 (מספר מקשר)

אחת המגמות הבולטות ביותר ברפואה הקונבנציונאלית בעשורים האחרונים, באה לידי ביטוי ברמות המומחיות שניתן להגיע אליהן. ככול שהידע בתחומי הרפואה השונים הולך ומעמיק, הרופאים המומחים מתמקדים בתחומים שהולכים ונהיים ספציפיים יותר ויותר ככול שחולפות השנים. זאת כמובן בניגוד לגישה ההוליסטית שמאפיינת את הרפואה האלטרנטיבית, שבה מתייחסים למטופל כמכלול: במקום להתמקד בטיפול בבעיה הספציפית שבגינה המטופל הגיע לטיפול, בוחנים את התמונה הרחבה יותר.

מובן שהיכולת להעמיק בטיפול בבעיות רפואיות שונות מאפשרת לנו לפתור בעיות שבעבר לא ניתן היה לטפל בהן. אך במקרים רבים, שכמקדישים את כל תשומת הלב לבעיה ספציפית, נוטים להזניח בעיות אחרות, שמנהלות עם הבעיה המטופלת יחסי גומלין מורכבים. כדי לשפוך אור על הנושא המרתק הזה, שוחחנו עם הפיזיותרפיסט ומאמן הכושר המוסמך שאדי עזאיזה, הדוגל בשילוב של טיפולי פיזיותרפיה עם אימוני כושר.

"לאחר שהשלמתי את לימודי הפיזיותרפיה והוסמכתי לעבוד בנוסף כמדריך כושר, למדתי תואר שני במנהל מערכות בריאות", פותח עזאיזה וממשיך: "הלימודים והעבודה בתחומים השונים האלה, העניקו לי תמונת מבט רחבה מאוד ואפשרו לי לשים לב לבעיות שונות בתחום הפיזיותרפיה בימינו".

תן לי דוגמה לבעיה שכזו

"אחת הבעיות הרווחות ביותר, נוגעת למעקב אחרי מטופלים. כל מטופל שמגיע אלינו למרפאה, מקבל בנוסף לטיפול הפיזיותרפי גם הנחיות לביצוע תרגילים שונים בבית. חשוב לי להדגיש שהתרגילים האלו חשובים לא פחות מהטיפול שהמטופל מקבל במרפאה. חלק מהשיטה מבוסס על שיטת מאליגן שהתפתחה בשנים האחרונות ומהווה נישה ייחודית ואפקטיבית בטיפול בפגיעות שלד-שריר-עצב. שיטת הטיפול מבוססת על תנועה מנואלית פסיבית של המטפל ותנועה אקטיבית של המטופל בהנחייתו של הגורם הרפואי. הטיפול מיושם ברוב המקרים על מפרקי השלד ומפרקי עמוד השדרה. התרגילים שהמטופל צריך לבצע בבית, לא רק ישפרו את היעילות של הטיפול הפיזיותרפי אלא גם יסייעו למניעת הידרדרות וחזרת המצב לקדמותו על ידי שימור טווח התנועה למשל.

לצערי, במקרים רבים המטופלים חווים הקלה לאחר הטיפול במרפאה ובוחרים לוותר על התרגילים. מטבע הדברים, אין לי שום אפשרות לפקח על כך שהתרגילים יבוצעו בהתאם להנחיות. לכן אני מאמין שהדרך הנכונה ביותר לטפל בצורה טובה במטופלים היא על ידי שילוב בין הטיפול הפיזיותרפי לבין תכנית אימונים אישית לטווח ארוך".

מה המטרה של תכנית האימונים כשמדובר במטופל שמגיע לטיפול פיזיותרפיה בעצם? 

"במקרים רבים, הבעיה האורתופדית היא תוצאה ישירה של שרירים חלשים. כך לדוגמה אדם שלא עשה כפיפות בטן מאז התיכון או השירות הצבאי, צפוי לסבול מכאבים בגב התחתון. זאת כיוון ששרירי בטן חלשים, יובילו לעומס יתר על שרירי הגב התחתון. ניתן כמובן לשחרר את השרירים התפוסים, להגדיל את טווח התנועה שלהם ולבצע טיפולי פיזיותרפיה שונים שיובילו לשיכוך הכאבים.

אך כל עוד לא נחזק את שרירי הבטן ונפעל לחלוקה נכונה של העומס על פני מערכות השרירים השונות, רוב הסיכויים שתוך זמן כזה או אחר, הבעיה תופיע מחדש. חשוב לי להדגיש שהמטרה שלי כמטפל מעבר להקלה הזמנית ולשיפור באיכות החיים, היא לספק למטופלים שלי פתרון ארוך טווח. מטרת העל היא שהמטופל ימשיך לחיות חיים נטולי כאבים לאורך כמה שיותר זמן וייהנה מתפקוד פונקציונלי תקין. לצורך כך יש להבין מה בדיוק גרם לבעיה ולאמן את השרירים החלשים".

אילו בעיות אורתופדיות נוספות מצדיקות אימוני כושר ייעודיים?

"ישנו מגוון אדיר של בעיות אורתופדיות, שניתן לטפל בהן ואף להעלים אותן לחלוטין על ידי שילוב בין טיפולי פיזיותרפיה לאימוני כושר. אחת הבעיות הנפוצות ביותר שאני נתקל בה במרפאה על בסיס יומיומי היא למשל כאבי ברכיים. מטופלים שמגיעים אלי עם כאבי ברכיים, במקרים רבים סובלים מחולשה משמעותית בשריר הארבע-ראשי.

אז ברור שאדם שסובל מכאבי ברכיים, יקבל אצלנו שלל טיפולי פיזיותרפיה שיאפשרו לו ליהנות מטווח תנועה מוגדל, הפחתה ברמת הכאבים והפחתה במידת הנפיחות אם ישנה. אך אם לא נדאג לחזק את השריר הארבע-ראשי ובכך להפחית את העומס מהברך, בדיוק כמו בדוגמה הקודמת, לא נוכל להבטיח שהבעיה לא תופיע מחדש תוך זמן קצר. באותה נשימה אני יכול לומר לך שככול שהשריר הארבע-ראשי חזק יותר, כך הסיכוי לפציעה בברך, נמוך יותר בהתאם".

אז מה שאתה בעצם אומר זה שאחרי הטיפול במכון הפיזיותרפיה, אני צריך להגיע לחדר הכושר

"לא בדיוק. אדם שסובל מבעיות אורתופדיות כאלו ואחרות, עשוי לסבול מפציעות לא פשוטות אם יתחיל להתאמן באופן שלא הולם את היכולות שלו. לצערי לא כל מדריך כושר הוא גם פיזיותרפיסט ולכן מדי שנה אנחנו נחשפים ללא מעט מקרים שבהם מתאמנים נפתעו במהלך אימונים שפשוט לא התאימו ליכולות שלהם.

אם לדוגמה המטופל סובל מכאבים חמורים בברך, בשלב הראשון יש לבצע תרגילים לחיזוק השריר הארבע-ראשי מבלי לערב את מפרק הברך. ישנם שלל תרגילים שמבוצעים עם ברך נעולה, שמאפשרים לנו לבצע חיזוק ללא תנועה. רק בהמשך, לאחר שמצב הברך ישתפר, ניתן יהיה לבצע תרגילים שבהם מערבים גם את מפרק הברך.

כיוון שהאימונים צריכים להתאים במדויק למצב האורתופדי, ההמלצה הטובה ביותר היא לשלב את האימון עם הטיפול, כשבמצב אידיאלי, אותו אדם גם יבצע את הטיפול וגם יעביר את האימון. באופן הזה, ניתן למזער את הסיכוי לאי הלימה בין האימון לטיפול ולהבטיח תוצאות אופטימליות. לשמחתי, בשנים האחרונות יותר ויותר פיזיותרפיסטים עוברים הכשרה בתחום הכושר ולדעתי מדובר במגמה מבורכת מאוד ואף הכרחית".

הזכרת את הנזקים שעשויים להתרחש בזמן האימון כתוצאה מאימון לא מתאים. איך אני יכול לדעת האם אני גורם לעצמי נזק?

"מן הסתם הדרך הטובה ביותר להבטיח שלא תסבול מנזקים בעקבות אימון לא מתאים, היא לתת עדיפות למאמן שהוא גם פיזיותרפיסט. אך בכל מקרה חשוב להבחין בין שני סוגים עיקריים של כאבים: כאבי שרירים וכאבי מפרקים. כאשר אתה מאמץ את השריר, במיוחד אחרי שלא הפעלת אותו הרבה מאוד זמן, רוב הסיכויים שתסבול מכאבים. מדובר בתופעה בלתי נמנעת שמעידה על כך שהשריר התאמץ מעבר למה שהוא רגיל.

עם זאת, אם הכאבים מגיעים מהברך עצמה, כלומר לא מהשריר אלא מהמפרק, מדובר על סיפור שונה לגמרי, שמצדיק את הפסקת התרגיל. כמו כן אם לדוגמה אתה מבצע תרגילי כושר לחיזוק שרירי הגב התחתון וסובל מכאבי שרירים, הכל טוב ויפה. אך אם מדובר על כאבים חמורים באופן בלתי נסבל, כאבים שמקרינים לאזור הרגליים או כאבים המרגישים כמו דקירת סכין, ככול הנראה מופעל לחץ על אחד העצבים בחוט השדרה וגם במקרה הזה יש להפסיק את הפעילות כדי לא להחמיר את המצב. 

כפי שניתן להבין, ישנם יחסי גומלין מורכבים בין טיפולי פיזיותרפיה לאימוני כושר ולכן אני ממליץ לכל מי שמתמודד עם בעיה אורתופדית כלשהי, להתעניין בנוגע לשילוב אימוני כושר בתכנית הטיפולים. שמירה על כושר, חיזוק של השרירים התומכים במפרקים וביציבה והימנעות מאורח חיים ישבני, חשובים לא פחות מכל טיפול פיזיותרפיה ולשמחתי ההבנה הזו מחלחלת ליותר ויותר אנשי מקצוע בתחום בשנים האחרונות".

  • צור קשר
ג'ודי קליניק - PHYSIOTHERAPY & MORE
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום