בהלת הקורונה: איך מתמודדים עם החרדה?

(27)
לדרג
תוכן מקודם

בימים האחרונים, עם ריבוי מקרי הקורונה בישראל ושטף הדיווחים בתקשורת, נדמה שאף אחד לא מדבר על משהו אחר חוץ מעל מחלת הקורונה – מה שגורם לרמת החרדה לעלות. 9 טיפים שיעזרו לכם להתמודד עם תחושת החרדה, הפאניקה ואי הוודאות

פסיכולוגית קלינית
077-2307796 (מספר מקשר)

מחלת הקורונה המתפשטת גם בישראל זורעת בקרב הציבור לא מעט בהלה ופאניקה. ואמנם בטווח המידי 'חרדת הקורונה' "משחקת לטובתנו", שכן היא גורמת לנו להיזהר ולהקפיד על ההנחיות של משרד הבריאות, אבל בטווח הרחוק עשויות להיות לכך השלכות פסיכולוגיות שחשוב להתייחס אליהן כבר עכשיו כדי למנוע נזקים פסיכולוגיים (ולא רק) מתמשכים וכלל עולמיים.

צריכה תכופה של חדשות לאורך היום אינה בריאה. צילום: שאטרסטוק

קורונה בישראל: כל מה שרציתם לדעת

נגיף הקורונה: (לא) נעים להכיר

חשוב לדעת: הקשר בין מחלות לב לבין קורונה

שאלת השאלות: האם צפוי בקרוב חיסון נגד קורונה?

מהן הסיבות שגומרות לפאניקה הציבורית מפני הקורונה?

יש לא מעט סיבות הגיוניות לבהלה ולפאניקה המתעצמת בקרב הציבור בשל התפשטות מגפת הקורונה, ובהן:

  • הסיקור התקשורתי הנרחב והשיח ברשתות הציבוריות;
  • הבידוד הביתי הכפוי – שמשפיע כמובן גם על המבודדים עצמם, אבל גם על המעגלים הסביבתיים שלהם;
  • החשש ההישרדותי מפני ההיבטים הרפואיים של המחלה;
  • חוסר הוודאות באשר לצעדים הבאים שיינקטו ומשך הזמן שהמחלה תישאר איתנו;
  • הנזקים הכלכליים האישיים והגלובליים; ועוד.

מבחינה פסיכולוגית השילוב בין תחושת הבדידות הכפויה, החשש המידי והאישי מפני ההשלכות הרפואיות והכלכליות והחשש מפני העתיד לבוא, יוצרים מעין "כדור שלג" שמשפיע מאוד על מצב הרוח האישי והכללי ובמקרים מסוימים עלול להוביל לפגיעה משמעותית באיכות החיים ואף לדיכאון.

מה אפשר לעשות כדי להתמודד עם החרדה?

  1. קודם כל לנשום – חשוב לשתף פעולה ולהקשיב להנחיות כמובן. אבל, חשוב להכניס את הדברים לפרופורציות ולזכור שהפאניקה עכשיו נובעת מההפתעה ומחוסר הוודאות, וכי ברגע שיהיה טיפול/חיסון המצב יירגע וכולנו נוכל לשוב לתנאים ולשגרה שידענו לפני הקורונה.

  1. לשמור על קור רוח - דווקא מכיוון שהאווירה הציבורית מתוחה מאוד חשוב לשמור על קור רוח, על סבלנות ועל סובלנות, לתמוך אחד בשני, להיות מודעים לכך שמדובר במשבר ולנסות להתרגל לתנאים החדשים עד שהמצב ישוב ויתאזן.

  1. להימנע מ'אובססיית חדשות' - צריכה תכופה של חדשות לאורך היום אינה בריאה לסירקולציה של המידע ולא באמת תעלים את הקורונה. חשוב כמובן להתעדכן בהנחיות של משרד הבריאות, אך לא צריך להגזים ולהיות צמודים לעדכונים 24/7.

  1. להימנע משידור פאניקה לילדים - הילדים קולטים את התחושות של הוריהם בצורה ישירה, חדה וללא תיווך, ולכן חשוב לזכור שככל שסף החרדה שלכם עולה, כך גם שלהם. אבל בניגוד אליכם, לילדים אין מספיק כלים שיאפשרו להם להתמודד עם החרדה, וכשהם רואים אתכם בפאניקה הם מרגישים שאין להם על מי להישען. קחו את זה בחשבון וסננו את הכמות והפירוט של המידע שעובר אליהם. כדאי כמובן להסביר להם את המצב בהתאם לגילם, להדגיש שזו תקופה חולפת ושבקרוב וודאי יימצאו חיסון/תרופה, ללמד אותם איך להקפיד על ההיגיינה ולענות להם בכנות על השאלות.

אפשר להיעזר בתרופות הרגעה טבעיות שניתן לרכוש ללא מרשם רופא. צילום: שאטרסטוק

  1. אם צריך, להירגע באופן אקטיבי - אם אתם מרגישים שאתם מתקשים להירגע ושהחרדה שלכם גוברת, אל תשמרו את זה בלב. שוחחו על כך עם בני המשפחה ובמקרי הצורך, אף היעזרו בתרופות הרגעה טבעיות שניתן לרכוש ללא מרשם רופא.

  1. לא לזלזל במידע הרשמי - נכון שלא כדאי לצרוך חדשות באופן תכוף, אבל מנגד גם לא כדאי להסתיר מידע (מעצמכם או מהילדים), שכן כשהמוח לא מקבל די מידע, הוא משלים את התמונה בעצמו בעזרת הדמיון, והדמיון נוטה לרוב "להגזים" ורק יעצים עוד יותר את החרדות. לכן, חשוב לקבל את המידע במלואו ולא להתעלם מהעובדות ומהמספרים, לרבות (ואולי בעיקר) מידע אופטימי, כמו למשל מספר המחלימים.

  1. לא להילחץ מעצם הבידוד הביתי –כדי להקל על תחושת הבדידות הכפויה, חשוב לזכור את העובדה שאנחנו חיים בעידן וירטואלי ללא קשר לקורונה. רובנו (בעיקר בני הנוער) מבלים שעות ארוכות מול המסכים ובמקרה הזה זה דווקא יתרון. הזכירו זאת לעצמכם או לקרובים המבודדים שלכם. זה יסייע לכם להכניס את הדברים לפרופורציה ולזכור שהתחושה הזו נובעת בעיקר בשל החובה להישאר בבית ולא בהכרח בשל השהייה בבית.

  1. להזכיר לעצמכם את המטרה - לפעמים התסכול מהמצב משכיח מאיתנו את המטרה, וזה נכון גם במקרה של הקורונה. זכרו והזכירו למי שצריך שכל הקושי כעת הוא הקרבה פעוטה למען מטרה נעלה יותר שהיא הגנה על בריאותכם, על בריאות היקרים לכם ואפילו על האנושות.

  1. לארח חברה (וירטואלית) - בני האדם הם יצורים חברתיים מטבעם ולכן גם יש השפעה פסיכולוגית רבה כל כך לבידוד ולרחובות המתרוקנים. זה בדיוק הזמן "לנצל" את יתרונות העידן הטכנולוגי כדי לשמור על תקשורת עם הסביבה. שוחחו בטלפון, בצעו שיחות וידיאו, שחקו במשחקי מחשב שיתופיים, שוטטו ברשתות החברתיות, צפו בטלוויזיה, ואם אתם בבידוד – נהלו שיחות מעבר לדלת.

זה בדיוק הזמן "לנצל" את יתרונות העידן הטכנולוגי כדי לשמור על תקשורת עם הסביבה. צילום: שאטרסטוק

לסיכום: נגיף הקורונה שמרחף מעלינו הוא אכן איום קשה ומפחיד, אבל זכרו שזה עוד משבר שייגמר בסוף (ומי כמונו הישראלים מתורגל להתמודד עם משברים...). צמצמו את צריכת החדשות, התמקדו במידע החיובי, נצלו את הטכנולוגיה לטובת תקשורת ונסו ככל האפשר לשמור על פרופורציה. גם זה יעבור.

 

אלנה צ'רבקוף היא פסיכולוגית קלינית.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

  • צור קשר
אלנה צ'רבקוף
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום