נגיף הקורונה: (לא) נעים להכיר

(0)
לדרג

הוא עדיין לא "עשה עלייה" ואין סיכוי שהוא יגיע אליכם בחבילה שהזמנתם מעלי אקספרס. ד"ר יסמין מאור, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי וולפסון, מנפצת מספר מיתוסים שנקשרו בשמו של נגיף הקורונה

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)
רופאה למחלות זיהומיות ,מומחית למחלות זיהומיות
077-9973993 (מספר מקשר)

בדצמבר 2019 התגלה נגיף חדש בעיר ווהאן, הממוקמת במחוז חוביי שבמרכז סין. הנגיף התפשט במהירות ברחבי סין. כעת גם מדווחים מספר קטן של מקרים ברחבי העולם. התמותה המדווחת מהנגיף עומדת כעת על כ-2%, אולם ייתכן כי המספרים נמוכים יותר מאחר וסביר להניח כי חלק מהמקרים הקלים יותר לא אובחנו. למרות החשש שמעוררת המחלה החדשה ברחבי העולם, נכון לכתיבת שורות אלה נראה כי תושבי מדינת ישראל בשלב זה מוגנים.

פנינו לד"ר יסמין מאור, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי וולפסון, על מנת לנפץ כמה מן המיתוסים הנפוצים אודות נגיף הקורונה:

 

כדאי לקחת אנטיביוטיקה מראש למקרה של הדבקה בנגיף הקורונה

"ראשית, חשוב לציין כי אמנם המצב דינמי מאוד, אך נכון להיום לא תועד ולו מקרה אחד של נגיף הקורונה בישראל. לכן, אין שום סיבה להגיש טיפול לאף אדם בישראל, פשוט כיוון שאין צורך ממשי בכך. מעבר לזה, אין בשלב זה טיפול ייעודי שיכול להביא להחלמה מנגיף הקורונה. באופן כללי, אסור ליטול תרופות ללא הוראת רופא - על אחת כמה וכמה, תרופות אנטיביוטיות."

 

 בשלב זה אין טיפול שיכול להביא להחלמה מנגיף הקורונה. צילום: שאטרסטוק

האם צפוי בקרוב חיסון נגד קורונה?

כיצד נערך משרד הבריאות להתפשטות נגיף הקורונה בישראל?

משרד הבריאות: להימנע מנסיעות לא הכרחיות לסין

הנגיף הסיני: מה ידוע עליו והאם יש סיבה ממשית לדאגה?

ישנם תכשירים אלטרנטיביים (נמכרים ברשת) שמסוגלים למנוע הידבקות בקורונה

"בדיוק כפי שאין טיפול יעיל למחלה, כך גם אין בנמצא חיסון שיכול לספק הגנה מפני הידבקות. לפי ההערכות של ארגוני הבריאות, חיסון יעיל נגד הנגיף החדש יהיה זמין לציבור בטווח של כשנה. עד שהחיסון יבוא לעולם, ארגוני הבריאות נוקטים באסטרטגיית מניעה המבוססת על האמצעים המקובלים בהתאם לספרות המדעית: בידוד של אנשים שיש לגביהם חשש שנדבקו. ושמירה על כללי היגיינה בסיסיים.

זוהי הסיבה בגינה משרד הבריאות הוציא הנחייה לפיה על כל אדם ששהה בסין בשבועיים האחרונים להישאר בביתו בבידוד, ולא לצאת למרחב הציבורי. בנוסף, חשוב להדגיש כי לא זו בלבד שאותם תכשירים טבעיים עליהם ממליצים בסרטונים המתרוצצים ברשת לא מסוגלים להועיל, אלא שיש להם את הפוטנציאל להזיק והם אינם מומלצים. "

 

רק קשישים יכולים להידבק בנגיף הקורונה

"כל קבוצות הגילים חשופות לנגיף, וכל אדם עלול להידבק במחלה. עם זאת, בדומה לשפעת, על פי הנתונים הקיימים כעת נראה כי חולים שהם יותר פגיעים הם קשישים, אנשים עם מחלות רקע, לחולים עם מערכת חיסונית מוחלשת. מדובר במחלה חדשה, ולכן ייתכן שבעתיד נגלה פרטים חדשים אודותיה. אנו שואבים את המידע לגבי המחלה מנתונים המועברים מרשויות הבריאות ומדענים מסין, וממעקב הדוק המנוהל אחר החולים מחוץ לסין."

 

חיות מחמד יכולות להעביר את נגיף הקורונה לבני אדם

"כפי שציינתי, הנגיף לא זוהה בישראל והכוונה היא הן לבני אדם והן לבעלי חיים. יתרה מכך, לפי החשד המחלה הועברה לבני אדם מחיות בר שלא קיימות בארץ. לכן, אין חשש להידבקות במחלה מחיות מחמד. עם זאת, ההמלצה הכללית היא להקפיד על חיטוי הידיים לאחר מגע עם בעלי חיים, וזאת על מנת להפחית את סיכויי ההידבקות במחלות כאלו ואחרות, שאינן קשורות לנגיף הקורונה."

כדי לאבחן את נגיף הקורונה יש לעבור בדיקות דם

"המחלה מאובחנת באמצעות שיטה גנטית הנקראת PCR, המאפשרת לזהות רצפים של החומר הגנטי ממנו מורכב הנגיף. השיטה נמצאת בשימוש במעבדה הארצית לנגיפים, במרכז הרפואי שיבא. הבדיקה מבוצעת על דגימות מהאף והגרון שנלקחות באמצעות מטוש ודגימות כיח. על פי הנחיות משרד הבריאות הבדיקה מבוצעת רק במקרים שבהם ישנו חשד ממשי להידבקות במחלה."

 

החיסון נגד שפעת יכול לספק הגנה נגד נגיף הקורונה

"החיסון נגד נגיף השפעת לא מסוגל לספק הגנה ואפילו לא הגנה חלקית מפני נגיף הקורונה, אך בלי קשר - אין ספק שמומלץ להתחסן נגד נגיף השפעת. רק כדי לסבר את האוזן, אציין כי כבר בעונה הנוכחית שעוד לא הסתיימה נפטרו בין 10,000 ל-25,000 בני אדם בארצות הברית לבדה מסיבוכי השפעת."

 

מומלץ להימנע מהזמנת מוצרים מסין, כיוון שהנגיף יכול לעבור בחבילות

"ב-30 בינואר אסר שר הבריאות על כניסת טיסות מסין לישראל (עד להודעה חדשה), על מנת למנוע כניסה של חולים לישראל. ההחלטה התקבלה לאור העובדה שהמחלה מדבקת מאנשים חולים לבריאים. לעומת זאת, אין שום מידע לגבי הדבקה מחפצים, כגון מוצרי טקסטיל או נייר. לכן, אין שום סיבה להימנע מפתיחת חבילות שהגיעו מסין."

 

אין שום סיבה להימנע מפתיחת חבילות שהגיעו מסין. צילום: שאטרסטוק

 

עדיף לשמור מרחק מאנשים ממוצא סיני

"בישראל חיים לא מעט תושבים סינים השוהים כאן כמהגרי עבודה, סטודנטים, אנשי אקדמיה וכיו"ב. חשוב להדגיש, כי לא כל אדם ממוצא סיני חשוד באופן אוטומטי כחולה במחלה. הסיכוי לחלות במחלה לא קשור למוצאו של האדם, אלא לעובדה ששהה בסין בשבועיים האחרונים. לפיכך, אין שום סיבה לשמור מרחק מאדם מסוים, רק בשל היותו ממוצא סיני."

 

סייע בהכנת הכתבה: עודד פשטצקי, כתב zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום