חשוב לדעת: הקשר בין מחלות לב לבין קורונה

(0)
לדרג
תוכן מקודם

שימו לב: אם אתם חולים במחלות רקע וביניהן מחלות לב, אתם נמצאים בסיכון מוגבר לסיבוכים עקב מחלת קורונה. החדשות הטובות: הקפדה על מספר כללים תסייע לצמצם באופן משמעותי את ההדבקות במחלה וכפועל יוצא גם את הסיבוכים הכרוכים בה

רופא קרדיולוג ,מומחה לקרדיולוגיה
077-9977120 (מספר מקשר)

מחלת הקורונה מסרבת להעלם מהמפה העולמית. בינתיים לא נמצא חיסון יעיל נגד המחלה, ולפי התחזיות לא צפוי כזה לפחות בחודשים הקרובים. בדומה לשפעת, גם קורונה היא מחלה נגיפית. בעוד שיותר מ 80% מהנדבקים בקורונה יפתחו מחלה קלה שאינה מצריכה אשפוז, אנשים מבוגרים מעל גיל 70 כמו גם אנשים הסובלים ממחלות כרוניות, עלולים לפתח מחלה קשה יותר המצריכה אשפוז. מחלות כרוניות המעמידות את הסובלים מהן בסיכון גבוה לסיבוכים ממחלת הקורונה הן: מחלת לב, מחלת ריאות, סוכרת אי ספיקת כליות משמעותית ומחלות סרטן.

בסיכון גדול יותר לסיבוכים ולמוות. צילום: שאטרסטוק

קורונה בישראל: כל מה שרציתם לדעת

נגיף הקורונה: (לא) נעים להכיר

בהלת הקורונה: איך מתמודדים עם החרדה?

שאלת השאלות: האם צפוי בקרוב חיסון נגד קורונה?

כיצד מחלת הקורונה עלולה להשפיע על חולי לב?

מחלת הקורונה חדשה ועדיין נחקרת. אולם, כאמור, ידוע שחולי לב מועדים יותר לסיבוכים בעקבותיה. ההסבר הוא שמחלות כרוניות ובכללן מחלות לב, מפחיתות מיכולת הגוף להתמודד עם "מצבי סטרס", כפי שנדרש ממנו בעת התמודדות עם מחלות כמו שפעת או קורונה. לכן חולה כזה נמצא בסיכון גדול יותר לסיבוכים ולמוות.

מאילו סיבוכים עלולים לסבול חולי לב עקב קורונה?

שעור התמותה בקרב חולי לב הלוקים בקורונה הוא כ 10%, לעומת 2.3% בכלל האוכלוסייה. עד כה תוארו מקרים של הפרעות בקצב בלב, ואי ספיקת לב בקרב חולי קורונה. כמו כן תועדו אירועים בודדים של התקף לב, דלקת שריר הלב (מיוקרדיטיס) ודום לב, אך לא ברור אם במקרים אלה קיים קשר ישיר בין הסיבוך לבין מחלת הקורונה.

מומלץ להשתמש במסכות פנים שיוכלו לצמצם במידה מסוימת את הסיכוי להדבק. צילום: שאטרסטוק

כיצד מומלץ לחולי לב לנהוג לנוכח הקורונה?

באופן כללי, ההמלצות לחולי לב אינן שונות מההמלצות הרלוונטיות לאוכלוסייה הכללית, אך עבורם חשיבותן גדולה יותר. בהתאם להן: כדאי לצמצם את השהות במקומות הומי אדם; לשמור על כללי הגיינה שכוללים בעיקר שטיפת ידיים בסבון ובמים לעתים תכופות, בעיקר לפני ארוחה; להימנע ממפגש עם אנשים ששבו מחו"ל, בייחוד מאזורים מועדים יותר לסיכון ולהימנע מנסיעה בתחבורה הציבורית ככל שניתן. כמו כן, מומלץ להשתמש במסכות פנים שיוכלו לצמצם במידה מסוימת את הסיכוי להדבק וכן להתחסן בפני דלקת ריאות חיידקית, שעלולה לסבך מחלת שפעת או קורונה. חיסון זה יעיל נגד חיידק הפנאומוקוק (Pneumococc), המהווה גורם עקרי לדלקת ראות חריפה אשר עלולה להעלות סיכון לתמותה אצל חולי קורונה.

לסיכום: הסיכוי לסיבוכים עקב נגיף הקורונה עולים כשמדובר בחולים עם מחלות רקע, ביניהם חולים במחלות לב. מעקב אחר הנחיות משרד הבריאות ושמירה על הכללים, יצמצמו את הסיכון לחלות  ויסייעו לשמור על הבריאות.

פרופסור דוד רוט, רופא בכיר, המכון לשיקום הלב, מרכז הלב, המרכז הרפואי ע״ש שיבא תל השומר.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

 

  • צור קשר
פרופ׳ דוד רוט
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום