שאלת השאלות: האם צפוי בקרוב חיסון נגד קורונה?

(0)
לדרג

למעלה מ-20,000 חולים ו-427 קורבנות גבה נגיף הקורונה עד כה, ולמרבה הצער נראה שהמצב רק הולך ומחמיר. האם סביר להניח שבקרוב ימצא פתרון בדמות חיסון? ראיון מיוחד עם נטע סופר צור, ד"ר לאימונולוגיה

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)

האם נגיף הקורונה צפוי להיעלם מהעולם בקרוב? ובכן, אם לסמוך על התחזיות הפסימיות - כנראה שהתשובה היא לא. אבל מה בעצם מה נדרש כדי לייצר חיסון כנגד הנגיף? האם יש סיכוי שבאמת ייצרו אותו בישראל כפי שמקווה ראש הממשלה נתניהו, ומה בדיוק הבעיה בנגיף הקורונה עצמו שהופכת את העניין למורכב פי כמה? על שאלות אלה ועוד ענתה נטע סופר צור, ד"ר לאימונולוגיה, מרצה למיקרוביולוגיה וחברה בעמותת מדעת.

האם ניתן בכלל לייצר חיסון יעיל נגד הקורונה שיסייע במיגור המחלה, בדומה לחיסונים נגד מחלות אחרות שהוכחו כיעילים, כמו חצבת או פוליו?

"הפוליו והחצבת, למשל, הם וירוסים שנמצאים כבר מאות שנים על פני כדור הארץ. בשל ה'וותק' שהם צברו, היה לחוקרים מספיק זמן כדי להבין את המנגנון המדויק שלפיו הם פועלים, ובזכות זה גם לפתח נגדם חיסון. בניגוד לכך, את הקורונה אנחנו עוד לא ממש מכירים והלמידה הזאת לרוב לוקחת שנים רבות, אם כי היום הטכנולוגיה מתקדמת יותר ביחס לעבר וזה בהחלט נתון שיכול לתרום לעניין".

 

בממוצע נדרשת תקופה של כעשר שנים כדי לפתח חיסון חדש המאושר לשימוש בקהילה. צילום: שאטרסטוק

כיצד נערך משרד הבריאות להתפשטות נגיף הקורונה בישראל?

משרד הבריאות: להימנע מנסיעות לא הכרחיות לסין

וירוס הקורונה: עמדת בידוק בנתב"ג לשבים מסין

הנגיף הסיני: מה ידוע עליו והאם יש סיבה ממשית לדאגה?

באופן כללי, מה בדיוק חוקרים בווירוסים כדי לפתח נגדם חיסון?

"מדובר בתהליך מאוד מורכב. בממוצע נדרשת תקופה של כעשר שנים כדי לפתח חיסון חדש המאושר לשימוש בקהילה. צריך להכיר היטב את הווירוס הרלוונטי, לדעת כיצד הוא פועל בתוך הגוף ואיך מערכת החיסון מגיבה אליו. כדי לעשות זאת, צריך לעבור מספר שלבים: ראשית, מנתחים את האנטיגנים של הווירוס ומנסים להכריע איזו צורה של חיסון תאפשר הגנה יעילה; אחרי שמסיקים מסקנות, מבצעים ניסויים על בעלי חיים כדי לראות את השפעת החיסון; לאחר מכן יש לבחון את ההשפעה על בני אדם – בהתחלה בקבוצות מחקר קטנות. כל התהליך הזה אורך בדרך כלל זמן רב".

 

כלומר, זה רק עניין של זמן עד שייצרו חיסון נגד קורונה?

"לא בטוח. השאלה המרכזית היא עד כמה הווירוס יציב מבחינה גנטית, וכפי שזה נראה כרגע נגיף הקורונה  הוא לא ממש יציב. במילים פשוטות, הווירוס עלול להשתנות במהירות, ובאופן כזה שמערכת החיסון תתקשה לזהות אותו. במצב כזה, קשה מאוד לייצר חיסון אפקטיבי שיגן על האוכלוסייה לאורך זמן. האתגר האמיתי הוא למצוא את ה'אזורים' בנגיף שבהם לא נוצר שינוי של מוטציות. אגב, גם שפעת היא דוגמה לנגיף שמשנה את הרכבו, ולכן הדרך היחידה שמתמודדים איתו היום היא חיסון חדש בכל שנה".

 

עם יד על הלב, עד כמה את אופטימית לגבי האפשרות לייצר חיסון נגד נגיף הקורונה בשנה הקרובה?

"אני מניחה שאם כל המדענים והמוחות הרלוונטיים בעולם ישתפו פעולה ויעבדו על הפיתוח במלוא המרץ, יש סיכוי תאורטי כזה. יש טכנולוגיות מתקדמות והרפואה מתקדמת, לכן יש מקום לאופטימיות זהירה. עם זאת, צריך להיות ריאליים ולהבין שבתהליך המדעי בדרך כלל דברים לא מצליחים עם הניסיון הראשון. מדובר בתהליך מורכב וארוך, ולכן הסבירות לכך לא גבוהה. אפשרות נוספת היא שבגלל המצב האקוטי יחליטו לקצר תהליכים בירוקרטים שבדרך כלל נדרשים לשם ייצור חיסון, אבל קשה לדעת מה בדיוק מתוכנן בשלב זה. העובדה שמספר ימים קצר לאחר זיהוי נגיף קורונה החדש כבר הצליחו לרצף את כל הגנום שלו, יכולה לזרז את תהליך המחקר".

 

מה כבר יודעים לומר על הנגיף בהקשר הזה?

"הבעיה היא שחסר הרבה מידע בשלב זה. כרגע יודעים לומר שמדובר בווירוס ששייך למשפחה שלמה של וירוסים שתוקפים את דרכי הנשימה העליונות. הקורונה מהזן החדש הגיע מבעלי חיים ונראה שבניגוד ל'בני דודיו' שגורמים בעיקר לנזלת, הוא מצליח להגיע לריאות ולגרום למצוקה נשימתית".

הסבירות שנראה בקרוב חיסון נגד נגיף הקורונה היא לא גבוהה. צילום: שאטרסטוק

מה לגבי מי שכבר חלה במחלה? האם הוא מחוסן מפניה?

"קשה לומר בשלב זה".

לסיכום, מציינת סופר צור כי: "אמנם אנחנו חיים בעידן עם טכנולוגיה מאוד מתקדמת, אבל עדיין צריך לקחת בערבון מוגבל ידיעות שונות על פיתוח טכנולוגיות רפואיות חדשות שמצילות את העולם. במציאות, בדרך כלל עוברות שנים רבות עד שדברים שמגלים במעבדה מגיעים אלינו לקליניקה."

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום