הכל על נזלת

(29)
לדרג
תוכן מקודם

אצל חלקנו היא מככבת דווקא באביב ובסתיו, אחרים "זוכים" לביקורים תכופים שלה דווקא בחורף, אבל כולנו היינו מוותרים עליה בשמחה – הנזלת

רופא אף אוזן גרון ,מומחה למחלות א.א.ג וכירורגיית ראש-צוואר
077-9977277 (מספר מקשר)

נזלת היא הפרשה רירית מוגברת מחלל האף והסינוסים. למעשה, ההפרשה הרירית קיימת באף ובסינוסים דרך קבע, ותפקידה הוא להגן על רירית האף, לשמור עליה מפני חיידקים ווירוסים וכן לספק לחות לאוויר הננשם. כאשר אותה הפרשה נוצרת בכמות מוגברת, מסיבות שונות, אנו חווים אותה כנזלת. הנזלת יכולה להיות קדמית, כלומר כזו היוצאת מהנחיריים, או אחורית - כזו המטפטפת אחורה לגרון.

נזלת שנובעת ממחלה ויראלית תהיה לרוב נפוצה יותר בחורף. צילום: שאטרסטוק 

איך מטפלים בנזלת באופן טבעי?

הצטננות או שפעת?

11 דרכים להימנע מנזלת אלרגית

האם נזלת מעידה בהכרח על מחלה?

נזלת לא בהכרח מעידה על נוכחות של מחלה, ישנן סיבות שונות ומגוונות להיווצרות נזלת. השכיחות שבהן הן:

 

  • מחלה ויראלית – כמו למשל, הצטננות.

 

  • מחלה חיידקית – כמו למשל, סינוסיטיס.

 

  • אלרגיה – רגישות של רירית האף לחומר אלרגני ננשם.

 

  • גירוי במנגנון לא אלרגי – תגובת יתר של רירית האף שעשויה להיגרם בעקבות מגוון גורמים כגון: זיהום אוויר, חשיפה לחומרים מסוימים, , נטילת תרופות מסוגים שונים ומצבים הורמונליים מסוימים, כגון הריון. אחד הנזלות השכיחות היא נזלת ווזומוטורית. זוהי נזלת הנגרמת מתגובת יתר של רירית האף במנגנון עצבי למצבים כגון- שינויי טמפרטורה, עייפות, סטרס, אכילה וריחות מסוימים.

 

  • שקד שלישי – אחת הסיבות השכיחות לנזלת בקרב ילדים.

  • גוף זר באף – שכיח בילדים

 

מדוע נזלת שכיחה בעיקר בחורף?

בניגוד לנזלת אלרגית, ששכיחה יותר דווקא בעונות המעבר האביב והסתיו, נזלת שנובעת ממחלה ויראלית תהיה לרוב נפוצה יותר בחורף. וירוסים רבים, כגון וירוס השפעת, נוטים יותר להתפרץ בחורף. וירוסים אלה מדבקים דרך הנשימה ומגע ידיים, וכיוון שבחורף אנו נוטים להיות במקומות סגורים ולא מאווררים, קל יותר להדביק אחד את השני.

 

נזלת עשויה להופיע בצבעים שונים. מה המשמעות של כל צבע?

ניתן להתייחס למספר צבעים שונים של נזלת:

צבע הנזלתעל מה זה מעיד?
נזלת ממקור של אלרגיה, מחלה ויראלית או כתוצאה מהתכווצות/התרחבות של כלי דם.
בחלק גדול מהמקרים הנזלת תהיה מלווה בתחושת גודש באף.
נזלת מוגלתית, שמקורה כנראה בזיהום שהתפתח עקב מחלה ויראלית ממושכת יותר או מחלה חיידקית, כגון סינוסיטיס.
מעיד גם כן על זיהומים, אופייני בדרך כלל במצבים של סינוסיטיס כרונית.
נזלת המעורבת במעט דם טרי. במרבית המקרים מדובר בדימום מנימים המצויים באף.
במידה והתופעה חוזרת על עצמה, יש לגשת לבדיקה אצל רופא אא"ג.
נזלת המעורבת בדם ישן. גם במקרה זה, במידה והתופעה חוזרת על עצמה מומלץ להיבדק

  

 

האם ככל שצבע הנזלת כהה יותר כך הזיהום שגורם לה חמור יותר?

לא בהכרח. היקף ומשך הנזלת, יחד עם הסימפטומים הנלווים (חום, כאבים, וכד'), הם האינדיקציה לחומרת המצב.

 

כיצד ניתן לטפל בנזלת?

על מנת לטפל כראוי בנזלת יש להבין מהו הגורם להיווצרותה:

 

הגורם: מחלה ויראלית

איך אפשר לזהות: ברוב המקרים נזלת שמקורה במחלה ויראלית תהיה נזלת מימית בצבע שקוף, וייתכן שתהיה מלווה בחום, הרגשה כללית גרועה, אף סתום, כאבי שרירים, ושאר תסמינים של התקררות או שפעת.

הטיפול: מחלה ויראלית היא ברוב המקרים מחלה שחולפת מעצמה, ועמה תחלוף גם הנזלת. עד שזה יקרה ניתן להשתמש בתרופות או בתרסיסים על מנת להוריד את הגודש או לייבש את הנזלת.

 

הגורם: אלרגיה

איך אפשר לזהות: גם נזלת שמקורה באלרגיה תהיה ברוב המקרים שקופה ומימית, ובמקרים רבים תהיה מלווה בתסמיני אלרגיה נוספים, כגון: גרד של האף או של הלוע, דמעות או גירוד בעיניים, התעטשויות ועוד. אם הנזלת מגיעה לסירוגין, הסיבה עשויה להיות רגישות לחומר מסוים; ואם מדובר בנזלת כרונית' ייתכן שישנה רגישות לגורם שנמצא בסביבה כל הזמן, כמו קרדית האבק.

הטיפול: על מנת לוודא כי אכן מדובר באלרגיה, ראשית יש לעבור בירור אלרגיה. אם אכן נמצאת רגישות לגורם כלשהו, אמצעי המניעה היעיל ביותר יהיה להימנע ממנו ככל האפשר. בנוסף, ניתן להשתמש בתרסיסים של סטרואידים שמפחיתים את הרגישות האלרגית וכתוצאה מכך גם את ההפרשה המוגברת, וישנן גם תרופות אנטי-היסטמיניות שניתן לקחת בכדורים או בתרסיס.

 

הגורם: מחלה חיידקית

איך אפשר לזהות: נזלת שמקורה במחלה חיידקית תהיה ברוב המקרים נזלת סמיכה בצבע צהוב- לבן או צהוב ירוק. במרבית המקרים מדובר בסינוסיטיס.

הטיפול: טיפול אנטיביוטי הוא הטיפול המקובל במרבית המקרים, במידה והסימפטומים לא חולפים תוך שבעה עד עשרה ימים.

הגורם: שקד שלישי

איך אפשר לזהות: מצב של שקד שלישי בילדים יהיה לרוב מלווה לא רק בנזלת מוגלתית מרובה לאורך זמן, אלא גם בתסמינים נוספים כמו אף סתום ונחירות. האבחון יתבצע על ידי בדיקה של רופא אף אוזן גרון.

הטיפול: אצל חלק גדול מהילדים הבעיה תיפתר מעצמה עם תהליך הגדילה, ובמקרים אחרים יהיה צורך בניתוח.

 

הגורם: גוף זר

איך אפשר לזהות: נזלת חד צדדית. לרוב מוגלתית ובעלת ריח רע.

הטיפול: יש להיבדק על ידי רופא אף אוזן גרון, לאתר את הגוף הזר ולהוציאו.

מתי כדאי לפנות לרופא?

רוב המקרים של הופעת נזלת בעונת החורף נובעים, כאמור, ממחלה ויראלית, ויחלפו מעצמם תוך מספר ימים. כאשר ישנה נזלת ממושכת יותר או גודש באף שפוגעים באיכות החיים או לא עוברים תוך מספר ימים, כדאי לפנות לרופא המשפחה.

במקרים בהם ישנה נזלת מוגלתית ממושכת שאינה נפסקת ואינה מגיבה לתרופות, נזלת חד צדדית (חסימה של האף בצד אחד שגורמת להצטברות של הפרשות ולתחושה של יותר נזלת בצד אחד) או נזלת המלווה בסימפטומים כגון כאבי פנים, כאבי ראש, דימומים מהאף או ירידה בחוש הריח - יש לפנות לרופא אף-אוזן-גרון לבירור נוסף.

 

למה כשאנחנו בוכים יש נזלת?

הדמעות מתנקזות דרך צינור שנמצא בזווית העין לכיוון האף. כשאנחנו בוכים ישנה כמות גדולה יותר של דמעות, חלקן מוצאות את דרכן אל האף עצמו, ואנו חווים אותן כנזלת.

אצל ילדים עשויה להיות תופעה ממושכת יותר של נזלת המופיעה יחד עם דמעות מרובות, שלא מתוך בכי. במקרים אלו כדאי לבדוק אם ישנה חסימה של דרכי הדמעות.

 

מה הקשר בין אף סתום לבין נזלת?

אף סתום ונזלת הם סימפטומים שונים של אותה הבעיה ברוב הפעמים. רבים מהגורמים לנזלת, אותם הזכרנו לעיל, מובילים להתנפחות של ריריות האף. כאשר הריריות מתנפחות הן גורמות להפרשה מוגברת של נזלת ולגודש, ופעמים רבות חוסמות את מעבר האוויר דרך האף.

 

מה הקשר בין ליחה לבין נזלת?

במצב של  נזלת אחורית, בו הנזלת נעה אל החלק האחורי של האף ומשם אל הלוע, נוצרת  תחושה של ליחה.

לעיתים תחושה של ליחה נובעת מגירוי של הלוע והחלק האחורי של האף על ידי חומצה העולה מהקיבה אל הגרון והלוע.

 

האם ישנם פתרונות טבעיים לטיפול בנזלת?

הטיפולים המקובלים שיעילים בחלק מן המקרים (בעקר נזלת אלרגית) הם: מי מלח,  דיקור סיני ושינויי תזונה, כמו הפחתה של צריכת החלב או גלוטן.

 

אצל תינוקות יש לרכך את הנזלת עם מי מלח ולנגבה בעדינות. צילום: שאטרסטוק

איך מייבשים את הנזלת אצל תינוקות?

נזלת היא חלק בלתי נפרד מהתפתחות התינוק ומחשיפתו לאלרגנים, וירוסים חולפים וכדומה, ועל פי רוב היא עוברת מעצמה. על מנת להקל על תינוק מנוזל ניתן להשתמש בתרסיס מי מלח ואדים. אם התינוק סובל מנזלת מוגלתית במשך זמן ממושך, יש להגיע לרופא אף-אוזן-גרון על מנת לשלול מצב של שקד שלישי.

 

איך מוציאים את הנזלת לתינוקות?

יש לרכך את הנזלת עם מי מלח ולנגבה בעדינות. כל עוד התינוק מתנהג כרגיל, אוכל ושותה, אין סיבה לדאגה.

 

לסיכום: נזלת היא הפרשה שנוצרת באף ובסינוסים עקב מגוון גורמים, כגון: מחלה ויראלית, אלרגיה, זיהום חיידקי, שקד שלישי וגוף זר בקרב ילדים ועוד. כאשר מדובר בנזלת שמקורה במחלה ויראלית, הנפוצה יותר בעונת החורף, היא תחלוף מעצמה ברוב המקרים. אם הנזלת אינה חולפת ומלווה בתסמינים נוספים, יש להגיע לבדיקת רופא המשפחה ובמידת הצורך לבדיקת רופא אף-אוזן גרון על מנת לאתר את הגורם להופעתה ולקבל טיפול בהתאם.

 

פרופ' איתן סודרי הוא מומחה למחלות אף אוזן גרון, מנהל היחידה לניתוחים אנדוסקופיים של האף, הסינוסים ובסיס הגולוגולת במרכז הרפואי רבין.

 

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת Zap Doctors.

  • צור קשר
פרופ' איתן סודרי- אף אוזן גרון
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום