איך מטפלים בנזלת באופן טבעי?

(25)
לדרג
תוכן מקודם

סובלים מנזלת? הרופא אומר שזה יעבור מעצמו, אבל אתם חייבים הקלה? אספנו עבורכם כמה שיטות טבעיות לחלוטין שיכולות לסייע לאף הסתום והנוזל

יועץ תזונה
077-2317789 (מספר מקשר)

נזלת היא תופעה שכולנו מכירים כבר מגיל אפס, אך היא עשויה להופיע אצל כל אחד מאיתנו בדרכים שונות. ברוב המקרים מדובר בנזלת אקוטית, המגיעה בעיקר בעונת החורף, בעקבות דלקת ויראלית וחולפת מעצמה. אצל אחרים, מדובר בנזלת כרונית או בנזלת אלרגית שחוזרת כל עונת מעבר. בחלק מהמקרים הנזלת מלווה באף סתום ובאחרים היא כבר מתפתחת למחלה של ממש, הכוללת גרון כואב, חום ותסמינים נוספים.

לטיפול בנזלת ממושכת או נזלת שמלווה בתסמינים נוספים, חשוב להתאים טיפול מותאם אישית באמצעות ייעוץ נטורופתי. התאמת הטיפול לכל מטופל תתבצע לאחר בחינת התסמינים, משך הנזלת ואפילו הגוון שלה, אשר עשוי להעיד עד כמה היא דלקתית. אך עוד קודם לכן, עבור השלבים ההתחלתיים של הנזלת, בהם היא עדיין לא יותר מאשר מטרד מציק, ישנם כמה פתרונות טבעיים מצויינים אותם מומלץ לנסות.

 

כיצד ניתן לעצור או לייבש את הנזלת?

חליטת צמחים לשתייה

אחת הדרכים היעילות ביותר לייבוש נזלת היא הכנת חליטה ביתית, מחומרים אותם ניתן למצוא בכל חנות טבע.

חליטה 1

2 כפות טימין יבש

כפית (או יותר) שורש ג'ינג'ר טרי מגורד

כף פקעות ורדים (מכיל ויטמין C).

*כשהחליטה מוכנה יש להוסיף 10 עד 20 טיפות של אכינצאה בנוזל.

איך מכינים?

מכניסים את הרכיבים לתוך קומקום בגודל בינוני עם מסננת, מוסיפים מים רותחים וממתינים רבע שעה כשהקומקום מכוסה. אפשר להמתיק בדבש ולסחוט לימון.

חליטת סמבוק - תעזור לייבוש מהיר של הנזלת. צילום: שאטרסטוק

חליטה 2

2 כפות טימין יבש

כף סמבוק בפרחים

*כשהחליטה מוכנה יש להוסיף 5-6 טיפות של אכינצאה בנוזל.

5-6 טיפות אכינצאה בנוזל

דבש (להוסיף לאחר שהמים מתקררים)

איך מכינים?

יש להרתיח מים בכמות המספיקה לקנקן, להניח את החומרים במסננת סגורה בתוך המים

למשך רבע שעה. לאחר מכן יש למזוג לכוס ולהוסיף את טיפות האכינצאה. אפשר להמתיק בדבש, אבל חשוב להקפיד להוסיף את הדבש רק לאחר שהמים מתקררים לטמפרטורת החדר, כיוון שבמים רותחים הדבש מאבד את הערכים התזונתיים שלו.

אפשר לשתות מהחליטה 3 כוסות ביום, בין הארוחות. השתייה תעזור לייבוש מהיר של הנזלת.

בנוסף, כדאי להקפיד על שתייה מרובה באופן כללי וכן על מנוחה.

בצל חתוך

תרופת סבתא נוספת שיכולה גם כן מאוד לעזור, היא להניח בצל חתוך לפרוסות במקומות שונים בבית או ליד המיטה. הבצל סופח את הרעלים והחיידקים מהאוויר, וכך תורם להחלמה מהירה יותר. במידה והריח של הבצל הוא חזק מאוד, אפשר להציב בחדר מפיץ עם שמניים אתריים.

כמו כן, חשוב גם לאוורר את הבית במשך היום, לבדוק שאין עובשים בבית, במיוחד במקלחת ולהיפטר מאבק ככל שניתן.

האם ישנן תרופות טבעיות לטיפול באף גדוש וסתום?

ישנן שתי שיטות מצוינות להקלה על אף גדוש וסתום:

מי מלח

תרסיס מי מלח הוא אחד האמצעים המועילים ביותר להקלה על אף סתום. בבתי המרקחת והפראמים אפשר להשיג תרסיסי מלח מוכנים, אבל אפשר בקלות ובפשטות להכין תרסיס מי מלח בכוחות עצמכם. להכנת התרסיס יש להשתמש במים מינרלים או מסוננים, לחמם אותם ולהמיס בתוכם מלח אטלנטי או מלח אפור (ביחס של כף מלח לכוס מים) - גם אותם ניתן למצוא בכל חנות טבע. אחרי שהמים התקררו, יש להכניס אותם לתוך בקבוקון התזה ריק, כמוהו ניתן לרכוש בבתי המרקחת. בעת הצורך, פשוט מתיזים את מי המלח לתוך האף וההקלה מידית.

שמנים ארומתרפיים

בחנויות הטבע ניתן למצוא תמציות של שמנים אתריים מסוגים שונים. תמציות מנטה, הדס ואקליפטוס (אקליפטוס אינו מומלץ לשימוש בלילה. כמו כן, יש 2 סוגי אקליפטוס - עבור ילדים מומלץ לבחור באקליפטוס רדיאטה) הן מצוינות לפתיחה של אף סתום ומרגיע. יש לטפטף מהן מספר טיפות על ממחטה או על טישו, לקרב אל האף ולנשום. בנוסף, לפני השינה אפשר לטפטף כמה טיפות נוספות על טישו ולהניח אותו ליד הכרית. כמו כן, ניתן להוסיף גם מספר טיפות של תמצית לוונדר להרגעה. שימו לב: לא לטפטף ישירות על הכרית עצמה כדי להימנע מפגיעה בעיניים במהלך השינה.

חשוב לדעת: לתינוקות, ילדים וקשישים וכן לאנשים הצורכים תרופות באופן קבוע, יש לתת מינונים שונים ולבחור צמחים שונים.

כיצד ניתן להקל על האודם והיובש הנוצרים כתוצאה מקינוח האף?

קינוחים תכופים של האף עשויים לגרום לאדמומיות בצדי האף, שלעיתים אף מלווה בכאבים, ובעור שמתייבש ומתקלף. על מנת להקל על תופעות אלו אפשר למרוח שמן קוקוס על צדי האף. בנוסף, חשוב לשתות הרבה מים, אשר מזינים העור היבש ומנקים אותו.

 

אחד מצמחי המרפא היעילים ביותר למניעה הוא אכינצאה. צילום: שאטרסטוק

האם ישנן תרופות טבעיות שעשויות לעזור במניעה של נזלת?

לצורך מניעה של נזלת או מניעת החמרה של המצב הקיים, ניתן להשתמש במספר תוספי תזונה וצמחי מרפא שנמכרות כפורמולות מדף בחנויות טבע ובפארמים. מאחר ואין עליהן התוויה, מאוד חשוב להתייעץ לפני השימוש, ולשים לב לא לקחת תוספי מדף עם סוכר מוסף (סוכר הוא דלקתי ולכן עדיף שלא לבחור בו, אלה אם אין ברירה וזאת התוויה לילדים).

אחד מצמחי המרפא היעילים ביותר למניעה הוא אכינצאה (בחליטה או בנוזל), אשר תורמת גם לעמידות הגוף בפני חיידקים וגם להרגעת סטרס, שהוא גורם משמעותי בפני עצמו לשלל תופעות בריאותיות, כולל נזלת וצינון.

אבץ (אבץ פיקולינט שמגיע בכדורים לבליעה) הוא גם תוסף תזונה נהדר למניעת נזלת והצטננות, הוא משפיע על תהליכים רבים בגוף כולל הרקמות ומערכת העצבים, ותורם לאיזון מערכת החיסון. גם נטילה של ויטמין C (חשוב לוודא שמדובר בוויטמין C לא חומצי – קיים בכדורים או בנוזל) ותמצית שום יעזרו מאוד למניעה. כמו כן, לשם מניעה אפשר ליטול תוסף כורכום (כורכומין), שהוא בעל תכונות אנטי דלקתיות.

 

האם לא מספיק לצרוך ויטמין C ושום באמצעות המזון שאנחנו אוכלים?

תוספי התזונה הנמכרים בחנויות הטבע מכילים ריכוז גבוה של החומרים, הרבה יותר מכפי שניתן לקבל מהמזון שאנחנו אוכלים, ולכן חשוב ליטול אותם ולא להסתפק בצריכת מזונות שמכילים אותם.

חשוב לציין, כי את תוספי התזונה יש ליטול למשך זמן מוגבל, על פי המלצת הנטורופת, ובדרך כלל לא יותר משלושה חודשים. כמו כן, בנוסף לתוספי התזונה כדאי להוסיף תמיכה לגוף גם באמצעות תזונה אנטי דלקתית – תפריט הכולל מעט מוצרים מהחי, הפחתה משמעותית מסוכרים ומזון מעובד, ולהרבות באכילת פירות וירקות טריים ומבושלים.

 

האם לילדים יש תרופות טבעיות מיוחדות להקלה על אף גדוש וסתום?

עבור ילדים מדובר קודם כל במינונים אחרים של תוספי תזונה, וקיימות גם שיטות אחרות. רוב מוצרי המדף המותאמים לילדים יגיעו בצורה של נוזל - טיפות או סירופ.

בכל הנוגע למניעה, כמו בטיפול המיועד למבוגרים, גם לילדים ניתן להוסיף טיפות אכיניצאה למשקה לצרכי מניעה (רוב הילדים לא ירגישו בטעמה, אבל יש גם טיפות ממותקות שמתאימות לילדים) – אך לפני כן מומלץ להתייעץ עם נטורופת שמתמחה בטיפול בילדים.

על מנת להקל על אף גדוש וסתום אצל ילדים אפשר להשתמש בתרסיס מי מלח, וגם בתמציות מנטה ואקליפטוס רדיאטה אותן מטפטפים על נייר טישו להרחה או מניחים ליד המיטה. בנוסף, מומלץ לשים מספר טיפות מאותן תמציות בקערת מים רותחים, לתת לילד להתכופף מעל הקערה ולכסות את ראשו במגבת למספר דקות, על מנת שינשום את האדים העולים מן הקערה. אפשרות נוספת היא להכניס את התמציות האלה למכשירי אדים יחד עם המים.

בחנויות הטבע ניתן גם לקנות מנורת מלח - מנורה מיוחדת המוקפת בגביש מלח, אותה יש להדליק במהלך הלילה והיא תורמת לריפוי ולהרגעה.

חשוב במיוחד בילדים, כפי שציינו גם לגבי המבוגרים, להקפיד על שתייה מרובה ועל מנוחה.

במקרים קיצוניים, כשיש החמרה במצב, יש לפנות לרופא כדי לוודא שאין דלקת או נוכחות של חיידקים מחוללי מחלה, כמו סטרפטוקוק, שחייב טיפול מידי באנטיביוטיקה.

יש לזכור כי גם המצב הרגשי של הילד תורם להתפתחות מחלות ולכן יש לשים לכך דגש.

כיצד ניתן לדעת מהו המינון הרצוי בשימוש בתוספי תזונה או צמחי מרפא?

כשם שמקבלים מינון לתרופות מרשם שמספק הרופא, כך חשוב גם ליטול תוספי תזונה, צמחי מרפא או תרופות טבעיות אחרות על פי מינון מדויק. ישנו מינון טיפולי וישנו מינון תחזוקתי, ישנם חומרים טבעיים שלא ניתן לצרוך יחד עם חומרים אחרים, או תוספים שעיתוי הנטילה שלהם הוא משמעותי ליעילות הטיפול. לכן, חשוב להגיע לייעוץ אצל נטורופת, אשר יתאים את התרופות והמינונים הנכונים לכל מטופל. חשוב לחזור למעקב גם אחרי מתן הטיפול, על מנת לוודא כי הוא אכן יעיל, ואם יש צורך לשנות מינונים או לשנות את הטיפול.

חשוב לציין, כי ביקור אצל נטורופת אינו סותר הגעה לרופא ואינו אמור לבוא כתחליף לו, אך בהחלט יכול להשלים אותו גם לאחר המחלה (לשמר את המצב הקיים).

אפשר בקלות ובפשטות להכין תרסיס מי מלח בכוחות עצמכם. צילום: שאטרסטוק

 

לסיכום: ישנן שלל שיטות טבעיות להקלה על נזלת, צינון, או אף סתום, כמו גם שיטות רבות למניעה. על אף שמדובר בחומרים טבעיים, חשוב להתייעץ עם נטורופת לפני השימוש, על מנת להתאים את הטיפול הנכון ביותר לגיל המטופל, לתסמינים מהם הוא סובל ולמשך הזמן בו הוא סובל מהם. שימוש בתרופות טבעיות או בצמחי מרפא אינו סותר הגעה לרופא - ניתן ואף כדאי להיעזר ברפואה הטבעית לצד הרפואה הקונבנציונלית.

 

חגית נוי היא נטורופתית, מאמנת תזונה ואכילה מודעת ומטפלת בצמחי מרפא, מקבלת מטופלים בקליניקה פרטית ברעננה.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום