11 דרכים להימנע מנזלת אלרגית

(0)
לדרג
תוכן מקודם

למעלה מ-40% מהאוכלוסייה בעולם סובלים מתסמיני נזלת אלרגית בדרגות חומרה שונות. ללא טיפול מתאים, הנזלת האלרגית עלולה לגרום לפגיעה קשה באיכות החיים. מה אפשר לעשות בכדי ולמנוע ולהקל על תסמיני האלרגיה?

רופא לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית
077-2310321 (מספר מקשר)

אם בעבר נהוג היה לחשוב שהנזלת האלרגית מופיעה רק בעונת מעבר, הרי שהיום הקהילה הרפואית יודעת כי התופעה מתאפיינת בכל ימות השנה. על פי הערכות של ארגוני בריאות בעולם, בעוד כ-30 שנה, כל אדם שני בעולם יסבול מהתופעה. נזלת אלרגית אינה פוסחת על אף פלח באוכלוסייה, ובמקרים רבים ילדים קטנים מאובחנים בטעות כסובלים מזיהום ויראלי בדרכי הנשימה ,ולמעשה לא מטופלים בהתאם.

מהי נזלת אלרגית?

נזלת אלרגית היא שקופה ומימית ומאופיינת לרוב בתסמינים נוספים, כמו גרד באף, צרידות, דמעת והתעטשויות רבות. לא אחת מי שסובל מהתקף אלרגיה, מתאר גם תחושה של חולי, חוסר אנרגיה וקושי לקום מהמיטה.

מדובר במצב בו תאי מערכת החיסון שלנו באף, בריאות, בעור ובעיניים מגיבים בצורה מופרזת לאלרגן מסוים (כמו למשל, לאבקנים ולאבק) שגורמים להיווצרות הדלקת ולתסמינים השונים.

 

כאשר מופיעים תסמינים נוספים, כמו גרד באף ובאוזניים, דמעת ואודם בעיניים, יש חשש שמדובר בבעיה אלרגית. צילום: שאטרסטוק

האם מדובר בנזלת אלרגית או בנזלת ויראלית?

הרבה פעמים גם חולים וגם רופאים מתבלבלים בין נזלת אלרגית לנזלת ויראלית, ולכן יש שתי סוגיות שחשוב לבררן:

1. תדירות התופעה: הסבירות שנהיה חולים בזיהום ויראלי שבוע אחר שבוע היא פחות סבירה.

2. חום הגוף: אדם עם זיהום ויראלי יסבול בדרך-כלל גם בדרך מחום גבוה, בניגוד לנזלת אלרגית שאינה מלווה בחום כלל.

 

מה כולל האבחון והטיפול בנזלת אלרגית?

במקרים בהם הנזלת אינה חולפת במשך מספר ימים ומופיעים תסמינים נוספים, כמו גרד באף ובאוזניים, דמעת ואודם בעיניים וכד', יש חשש שמדובר בבעיה אלרגית. מומלץ לערוך בדיקה אצל אלרגולוג – רופא מומחה בתחום האלרגיה – על מנת לערוך תבחין עורי ("טסטים"). במהלך הבדיקה חושף הרופא את עורו של הנבדק לגורמים אלרגיים שונים, בהתאם לסוג האלרגיה ונסיבותיה.

לאחר תחקור החולה, הבנת רמת החומרה ומאפייני האלרגיה, מחליט הרופא אילו אלרגנים לבדוק על פני העור. מטרת האבחון היא לאתר את הגורם האלרגי על מנת לסייע למטופל להימנע משהות בסביבתו. למרבה הצער, במרבית המקרים אין אפשרות למניעה מוחלטת מחשיפה, ולכן יש חשיבות גדולה בהתאמת טיפול על ידי רופא מומחה.

במרבית המקרים יומלץ על טיפול באנטי היסטמינים מ"הדור החדש", כמו טלפסט ולורסטין, שאינם גורמים להתמכרות או לפגיעה בערנות. ניתן לקחת את אותן תרופות ללא חשש גם לאורך תקופה ממושכת (במיוחד סביב חילופי העונות). במקרים אחרים, יותווה טיפול בתרסיסי אף סטרואידליים, כמו סטרונאז ונזוקורט, אשר בניגוד לאנטי היסטמנים, יינתנו לתקופה ממושכת להפחתת הדלקת הנלוות לאלרגיה. כיום גם קיימים חיסונים לסובלים מאלרגיה, כמו קרדית אבק הבית, אבקנים של עצים שונים, עובש וכדומה. חיסונים אלה יכולים להביא לשיפור משמעותי באיכות החיים וניתנים כיום הן בזריקות והן באמצעות טיפות וכדורים.

חשוב להדגיש: תרופות נוגדות גודש באף, כמו טיפות אף או תרופות ל"צינון", הנמכרות לרוב ללא מרשם, מתאימות רק למקרים שבהם מדובר בנזלת ויראלית הנמשכת זמן קצר. השימוש בהן אינו מומלץ בפרק זמן של יותר משבוע, כיוון שהם עלולים לגרום לנזק ולהתמכרות. לכן, במידה והנזלת לא חלפה אחרי שבעה ימים יש להפסיק את הטיפול מחשש לנזק חמור לריריות האף, ולהגיע לרופא לאבחון מדויק וטיפול מתאים לבעיה.

 

כיצד אפשר להימנע מנזלת אלרגית?

1. סגרו חלונות – מומלץ להקפיד ולסגור חלונות, במיוחד בימי רוח בהם יש באוויר כמות גדולה של גרגרי אבק ואבקנים. לעומת זאת, הזמן הכי טוב לצאת החוצה הוא אחרי גשם חזק וסוחף.

2. הום סטיילינג – למי שסובל מאלרגיה, מומלץ להימנע משטיחים בבית בכלל ובחדר השינה בפרט. כמו כן, יש להימנע מבגדים, חפצי נוי, ריפוד ובובות העשויים מצמר או מפרווה, ולהעביר ספרים שאינם בשימוש לחדר אחר או לתוך ארון. יש להימנע מריפודים מיותרים ודברי טקסטיל, כולל וילונות. קרדית האבק נאחזת בחוזקה רבה בסיבי הטקסטיל, ולא ניתן להיפטר ממנה על ידי ניעור או באמצעות שואבי אבק רגילים. עם זאת, כיום קיימים שואבי אבק רבי עוצמה המסוגלים לשאוב את הקרדית יחד עם האבק.

3. ניקוי אבק במטלית חמה לעיתים תכופות – רוב האבק נמצא דווקא בבתים שלנו ובמקומות העבודה בהם אנו שוהים במרבית משעות היממה. קרדית אבק הבית אוהבת לחיות על גבי ספרים מאובקים, רהיטים מרופדים, בגדים בארון, על מזרון המיטה ומתחתיו וכן על גבי שטיחים. לכן, ניקוי אזורים אלו בשגרה הוא חשוב מאוד. מי שסובל מאלרגיה לקרדית האבק, מומלץ שימנע באופן אישי מניקיונות, ובמקרה שאין ברירה יעטה מסכת פנים המכסה את האף והפה.

4. החלפת בגדים ומקלחת - כשמגיעים הביתה מומלץ להחליף בגדים או לעשות מקלחת קצרה, הכוללת חפיפת שיער, על מנת לנקות את האלרגנים שדבקו אלינו במהלך היום בשהייה מחוץ לבית. במידה ומקלחת לא מתאפשרת, גם החלפת בגדים יכולה להועיל.

5. הימנעו מעובש - עובש הוא אחד מגורמי האלרגיה העיקריים בבית (לא רק אבק), ולכן ההמלצה הגורפת היא לוודא כי אין עובש בקירות או רטיבות הנובעת מנזילה (בעיקר בחורף המועד לפורענות).

6. היפטרו מג'וקים – ג'וקים הם אחד מגורמי האלרגיה העיקריים בעולם, ומחזיקים במקום השני אחרי קרדיות אבק הבית.

7. הרבה כביסות, ללא תלייה בחוץ - מומלץ לא לתלות כביסה לייבוש במרפסת או מחוץ לחלון הבית, מאחר והאבקנים הנישאים ברוח נדבקים לכביסה. יחד עם זאת, מומלץ לאוורר מצעים על החלון או על מעקה מול קרני שמש ישירות, כיוון שהן קוטלות את קרדיות אבק הבית. את הווילונות בחדר השינה מומלץ לכבס אחת לשבועיים ואת המצעים והבגדים יש לכבס לעיתים קרובות בחום גבוה (לפחות 60 מעלות). חשוב מאוד גם להקפיד על כיבוס כרית השינה והחלפת ציפית כל יום/יומיים. לפני שלובשים בגד שהיה מאוחסן זמן רב יחסית יש לכבסו ב -60 מעלות, כולל סוודרים!

8. התעדכנו בתחזית מזג האוויר ובתחזית מועדי הפריחה – במיוחד בתקופות המעבר בין עונות השנה, חשוב שאדם הסובל מאלרגיה יעקוב אחר תחזית מזג האוויר ותחזיות מועדי פריחת העצים והדשאים. במידת הצורך, כדאי להתחיל טיפול תרופתי מונע בטרם הופעת התסמינים.

9. שליטה באקלים הבית – אוויר חם ולח מעודד עובש וקרדיות האבק, ולכן מומלץ לאנשים הסובלים מאלרגיה לשהות באוויר יבש. אם בכל זאת קר לכם ואתם בוחרים להפעיל חימום, עשו זאת באמצעות מסנני אוויר שעשויים לצמצם את קרדיות האבק בבית. יחד עם זאת, חשוב שלא להפריז ולחמם את הבית יתר על המידה. לאחרונה, פותחו מסנני אוויר העשויים לעזור בניקוי האוויר מהפרשות קרדית האבק (למשל, מסנני HEPA).

למי שסובל מאלרגיה, מומלץ להימנע משטיחים בבית. צילום: שאטרסטוק

10. שינה ללא אלרגיה - החשיפה הממושכת ביותר לקרדית אבק הבית מתרחשת במהלך שנת הלילה, בגלל שהאבק נסתר בכרית, במזרן או בשמיכה. לכן, הסובלים מאלרגיה מתעטשים, אפם מנוזל ועיניהם נפוחות בעיקר בבוקר. מומלץ לעטוף את המזרן והכרית בכיסויים מיוחדים המונעים מגע ישיר עם הגוף, ולהעדיף שימוש בכריות ובשמיכות העשויים מסיבים שניתן לכבס. כמו כן, מומלץ לוותר על ריהוט מרופד.

11. קוטלי קרדיות – ניתן לרכוש חומרים לריסוס שטיחים ומזרונים, הקוטלים את קרדית האבק. מוצרים אלו זמינים לרכישה בבתי מרקחת ללא מרשם.

לסיכום: כיוון שקשה להימנע לחלוטין מחשיפה לאבק, יש להקפיד על שילוב בין טיפול סביבתי, טיפול תרופתי או חיסונים לאלרגיה, על פי הוראות הרופא. בשנים האחרונות נוספו עוד ועוד תכשירים ושיטות טיפול חדשות, ולכן מומלץ להתעדכן אצל רופא אלרגולוג לגבי דרכי הטיפול המומלצות עבורכם.

ד"ר קובי שדה, מומחה לאלרגיה ואסתמה במרכז הרפואי ת"א.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום