טיפול נפשי אונליין: בעד ונגד

(37)
לדרג

לאחרונה החלו קופות החולים לאפשר למבוטחיהן לקבל טיפול פסיכותרפי אונליין במקום מפגש פיזי בקליניקה. מתי הגיעה הרפואה המקוונת לתחום בריאות הנפש וכיצד מתבצע טיפול מסוג זה? מהם היתרונות בטיפול אונליין וגם למי טיפול מסוג זה אינו מתאים?

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)
רופא פסיכיאטר ,מומחה לפסיכיאטריה
053-9374637 (מספר מקשר)

בשנים האחרונות נעשים מאמצים רבים להנגיש את טיפולי בריאות הנפש לקהל הרחב. בשנת 2015 נכנסה לתוקף בישראל הרפורמה בבריאות הנפש, שמאפשרת לקבל את הטיפולים השונים בעלות סמלית דרך קופות החולים; לאחרונה אף החלו קופות החולים לאפשר למבוטחיהן לקבל 'טיפול פסיכותרפי אונליין' - טיפול שמתבצע בשיחות וידאו עם מטפל בתחום בריאות הנפש (פסיכולוג מומחה או עו"ס קליני), במקום במפגש פיזי בקליניקה. בנוסף, ניתן גם להתייעץ עם פסיכיאטר בצורה שכזו. בקופות החולים "מאוחדת" ו"לאומית" השירות זמין לכלל המבוטחים; ב"כללית" השירות ניתן בשיתוף עם ביה"ח גהה עבור מבוטחים המתגוררים בדרום הארץ, ב"מכבי" – השירות מוצע למבוטחים המתגוררים באזורים מרוחקים, כמו אילת וקרית שמונה.

על מנת להבין קצת יותר מהו טיפול נפשי אונליין, פנינו לד"ר ירחמיאל ברבר, שהסביר על האופי הטיפול, יתרונותיו וחסרונותיו.

מהלך טיפול האונליין דומה במהותו לטיפול שניתן פנים אל פנים. צילום: שאטרסטוק

מה עומד מאחורי הרעיון?

מתן שירותים רפואיים שונים "בשלט רחוק" קיים כבר לא מעט שנים, אך אם עד לא מזמן הדבר היה מקובל בעיקר במדינות כמו קנדה ואוסטרליה, שבהן הבתים ממוקמים במרחקים גדולים זה מזה ולכן לרבים מהתושבים אין גישה זמינה למרפאות, הרי שכיום עם התפתחות הטכנולוגיות החכמות (פלאפונים, מחשבים וכו') הפכה הפרקטיקה הזו נפוצה יותר בכל רחבי העולם.

הרפואה המקוונת לא דילגה על תחום בריאות הנפש, ולמעשה כבר לפני 20 שנה נעשה בישראל ניסיון פורץ דרך בתחום. אז היה זה פרופ' מודעי ז"ל שישב במחלקה שלו בביה"ח ובאמצעות מצלמות שהיו ליד המטופלים בדק חולים שהתקשו להגיע פיזית למחלקה (עצורים, למשל). טיפול האונליין של פרופ' מודעי נחשב אז לפורץ דרך והוביל לשורה של מחקרים, שהוכיחו כי גם בתחום בריאות הנפש (פסיכיאטריה, פסיכולוגיה וכדומה) ניתן לאבחן ולטפל בחולים בצורה מקוונת.

כיום, בכל רחבי העולם כבר מוצעים טיפולי אונליין בתחום בריאות הנפש, בעיקר במגזר הפרטי, כך שמבחינה זו המהלך של קופות החולים מהווה צעד משמעותי בהנגשת טיפולים אלו גם לציבור נוסף שעד כה נמנע מסיבות שונות לקבל אותם.

איך זה עובד?

מהלך הטיפול עצמו דומה במהותו לטיפול הפסיכיאטרי/הפסיכולוגי שניתן פנים אל פנים, רק שכאן המטפל והמטופל אינם יושבים באותו חדר. המטפל יושב בקליניקה שלו ואילו המטופל נמצא בכל מקום אחר ומתקשר עם המטפל דרך מחשב/טאבלט/ סמארטפון, שמחוברים לאינטרנט ומצוידים במצלמה, מיקרופון ורמקולים.

מהם היתרונות בטיפול נפשי אונליין?

לטיפול נפשי 'אונליין' יש יתרונות רבים, בעיקר בהנגשת הטיפולים לציבור רחב יותר שעד כה נמנע או לא יכל לקבל אותם מסיבות שונות. כך למשל:

  • מטופלים שנמנעו מקבלת טיפול נפשי בשל חוסר זמן או חוסר נוחות בגישה לקליניקה.
  • מטופלים בעלי קשיי ניידות – למשל, בשל מחלה או לאחר לידה.
  • מטופלים שנמנעו מקבלת טיפול או התקשו להתמיד בו בשל חוסר מוטיבציה או חוסר אנרגיה, שקשורים למצב הנפשי שבגללו הם זקוקים לטיפול.
  • מטופלים שנמנעו מקבלת טיפול בגלל בושה.
  • מטופלים שאינם יכולים להגיע לטיפול מסיבות טכניות, כגון עצורים במעצר בית, מאושפזים בבית חולים, קשישים עריריים וכו'.

מהם החסרונות בטיפולי נפשי אונליין?

הטיפול המקוון יכול כאמור לסייע ולהקל רבות באבחון ובטיפול של ציבור רחב שלא אובחן ו/או טופל עד היום, אך עם זאת במקרים המורכבים יותר הוא אינו מהווה תחליף לפגישה הפיזית. כך למשל, כאשר מדובר במטפלים אלימים, סוערים, שאינם משתפים פעולה, שסובלים ממחשבות פראנואידיות, שמביעים מחשבות אובדניות וכו'.

מצבים נוספים שבהם השירות המקוון הוא פחות יעיל, הם כאשר יש צורך בביצוע פעולות פיזיות שונות כחלק מתהליך האבחון. כך למשל, הערכת יכולות קוגניטיביות של קשישים, שדורשת גם "מבחנים פיזיים" שונים, כגון מבחני זיכרון, העתקת דברים, ציור וכדומה. במקרים כאלו יש חשיבות רבה למפגש הפיזי ויהיה קשה מאוד, עד בלתי אפשרי, לאבחן ולטפל בהם כראוי דרך מסך המחשב.

האם המענה המקוון יעיל גם לצורך האבחון?

חלק מהמתנגדים לשיטה טוענים, במידת מה של צדק, שבכל מקרה את המפגש הראשון מומלץ לבצע פנים אל פנים ולא באופן מקוון, ורק לאחר מכן, אם הדבר מתאפשר, להמשיך את הטיפול בצורה מקוונת. זאת מכיוון שתהליך האבחון הפסיכולוגי אינו מסתמך רק על שיחות, אלא גם על שפת הגוף (הקפצת רגל, פריכת אצבעות, אי שקט וכדומה) - מה שעלול להקשות ו/או לפגוע ביכולת האבחון אם נעשה באמצעות און ליין .

יש בכך כאמור מן ההיגיון, אך אם הרופא מיומן דיו הוא ידע לזהות סימנים חריגים או מחשידים שמקשים עליו להגיע לאבחון ובמקרים כאלו, יזמן את המטופל לפגישה פיזית.

 

במקרים מורכבים טיפול האונליין אינו מהווה תחליף לפגישה הפיזית. צילום: שאטרסטוק

לסיכום: לטיפולים המקוונים בתחום בריאות הנפש יש יתרונות רבים, בעיקר בהנגשת השירות לציבור רחב יותר שמסיבות שונות נמנע מלקבל אותו עד כה. עם זאת, טיפולי האונליין אינם מהווים חלופה כאשר מדובר במקרי קיצון שבהם נדרשת מעורבות טיפולית גבוהה יותר.

ד"ר ירחמיאל ברבר, פסיכיאטר ופסיכוגריאטר, מנהל מערך בריאות הנפש בשירות הפסיכיאטרי במחוז מרכז ב"מכבי שירותי בריאות".

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום