אסתמה קשה: 8 עובדות שחשוב להכיר

(0)
לדרג
תוכן מקודם

אסתמה היא מחלה עם בעיית תדמית גדולה ביותר. רבים חושבים שאסתמה היא 'מחלה קלה', אך למעשה היא אינה מחלה אחת ויש לה דרגות חומרה שונות המחייבות התייחסות שונה. מהי אסתמה קשה, מהן ההשלכות על איכות חיי החולה, ואילו טיפולים מוצעים כיום לחולים?

רופא למחלות ריאה
03-6056446

על פי האיגוד האירופאי למחלות ריאה הצפי הוא שב-10 השנים הקרובות מספר חולי האסתמה יגיע כמעט ל-360 מיליון - נתונים המעידים על מגיפה בהתהוות. מספרים אלה עוד צפויים לעלות עקב שלל גורמים, בהם: חשיפה לזיהום אוויר, מזיקים סביבתיים, עישון, שינוי אקלים וכו'.

לאור התחזיות הלא מעודדות, עולות לא מעט שאלות על ניהול נכון של המחלה וגם חששות - האם אסתמה עלולה להיות מסכנת חיים? האם יש דרך לחיות עם המחלה ובכל זאת לשמור על איכות חיים טובה? כדי לענות על השאלות האלו ואחרות, חשוב להכיר את העבודות בשטח.

עד לאחרונה, הטיפול באסתמה קשה כלל טיפול במינונים גבוהים של סטרואידים בשאיפה. צילום: שאטרסטוק

צילום: שאטרסטוק

האם האסתמה שלך בשליטה?

אסתמה: טיפול מונע מאפשר שליטה במחלה

אסתמה: חוזרים לנשום לרווחה

8 עובדות על אסתמה שחשוב לדעת:

1. אסתמה היא לא מחלה אחת

אסתמה היא מחלה מורכבת, הנובעת מדלקת כרונית בדרכי האוויר שגורמת לקשיי נשימה, צפצופים, ליחה מרובה ושיעול. רוב החולים באסתמה יכולים לנהל את מצבם ביעילות, בעזרת תרופות לשליטה במחלה, הנלקחות באופן קבוע או לפרקים. עם זאת, חלק ממקרי האסתמה מסווגים כחמורים ובמקרים אלו השליטה במחלה היא קשה להשגה, גם כאשר המטופל משתמש במספר תרופות. מצב זה, בו לא מצליחים להגיע לשליטה באסתמה הן מבחינת סימפטומים והן מבחינת התקפים, נחשב אסתמה קשה.

2. אסתמה קשה היא יקרה למערכת

יותר מ-350 מיליון אנשים בעולם חיים עם אסתמה, מתוכם 5-10 אחוזים סובלים מאסתמה קשה (בדרגה החמורה ביותר), אך אוכלוסייה זו אחראית למחצית מסך ההוצאות הקשורות להתמודדות עם המחלה. אסתמה כרוכה בהוצאות ישירות (עלות הטיפול התרופתי ועלות אשפוזים) ועקיפות (עלות אובדן ימי עבודה ועלות כוח האדם המטפל). באירופה בלבד, ההוצאות הכוללות המשוערות על מחלת האסתמה מגיעות לכ-34 מיליארד אירו בשנה.

3. יש התקפי אסתמה שעלולים לסכן חיים

אנשים עם אסתמה קשה חווים תסמינים אשר יכולים להיות כרוניים (מתמשכים), או התקפיים (בתקופות). התסמינים כוללים שיעול, ליחה, צפצופים וקשיי נשימה, המפריעים להם הן בשינה והן בפעילויות היומיום. בנוסף, מאפיין חשוב של תסמיני המחלה הוא התלקחויות או התקפים שעלולים להיות מסכני חיים, ולמעשה מהווים מצב חירום, המחייב התערבות רפואית מידית ולעיתים אשפוז או הנשמה מלאכותית.

4. אסתמה קשה פוגעת קשות באיכות החיים

אסתמה קשה שאינה מאוזנת היטב ואיננה בשליטה, עלולה לגרום לתסמינים הפוגעים באיכות החיים, לרבות הפסד שעות שינה, קשיים בתפקוד היומיומי ובפעילות הגופנית ותסמיני חרדה ודיכאון. ממחקר שנערך לאחרונה ופורסם באתר איגוד האסתמה והאלרגיה האמריקאי Asthma and Allergy Foundation of America) AAFA) עולה כי 83 אחוז מהמטופלים דיווחו שהאסתמה פוגעת ביחסים הבינאישיים שלהם ועד 50 אחוז דיווחו על תסמיני דיכאון.

5. מושג חשוב באסתמה קשה: דלקת מסוג 2

קיימים סיווגים שונים של מחלת האסתמה, לפי התהליך הביולוגי העומד בבסיס המחלה ומערב תאים וזרועות שונים של מערכת החיסון. דלקת מסוג 2 (Type 2 inflammation) כוללת את האסתמה האאוזינופילית (אאוזינופיל הוא אחד מתאי מערכת החיסון, שיש להם תפקיד מאוד מרכזי במחלת האסתמה) והאסתמה האלרגית, וכן שילוב של שתיהן. המדריך הרפואי העולמי החדש לטיפול באסתמה (GINA 2019) מסביר כי בחולים עם אסתמה קשה, ניתן להגיע לשליטה ולאיזון במחלה באמצעות עיכוב הגורמים הדלקתיים, שהינם שחקני מפתח בתהליך הדלקתי מסוג 2.

6. לאסתמה קשה מתלוות מחלות נוספות

דלקת מסוג 2 עומדת בבסיסן של מחלות נוספות, ביניהן נזלת אלרגית, פוליפים באף ודלקת עור אטופית (אטופיק דרמטיטיס). עובדה זו מסבירה את השכיחות הגבוהה יותר של מחלות אלה בקרב חולי דלקת מסוג 2.

7. לא רק טיפול בסטרואידים

עד לאחרונה, הטיפול באסתמה קשה כלל טיפול במינונים גבוהים של סטרואידים בשאיפה ואף צורך בטיפול קבוע או לתקופות ממושכות בסטרואידים פומיים (שניתנים בכדורים), על מנת להביא לשליטה במחלה, הקלת תסמיניה ומניעת התקפים חריפים. חשיפה ממושכת לסטרואידים פומיים מובילה להשפעות שליליות קשות, לרבות יתר לחץ דם, סוכרת, להשפעות שליליות מטבולית. לאחרונה, נכנסו לשימוש טיפולים ביולוגים המפחיתים את מינון השימוש בסטרואידים באופן קבוע. במקרים מסוימים הטיפול הביולוגי יכול להחליף את השימוש בסטרואידים (תלוי בחולה הספציפי ובמחלתו).

.

אסתמה קשה שאינה מאוזנת היטב ואיננה בשליטה, עלולה לגרום לתסמינים הפוגעים באיכות החיים. צילום: שאטרסטוק

8. כיום קיימים טיפולים חדשים

על פי ההנחיות החדשות, טיפולים ביולוגיים מותאמים אישית הם גישת הטיפול הטובה ביותר לשיפור התוצאות הקליניות של אנשים הסובלים מאסתמה קשה. טיפול ביולוגי מותאם אישית הוא טיפול ממוקד נגד המולקולות המשתתפות בתהליך הדלקתי הגורם למחלה של אותו חולה ספציפי.

על פי המלצת היוזמה העולמית לאסתמה (GINA 2019) כאשר התרופות הניתנות להשגת שליטה במחלת האסתמה אינן מצליחות להשיג את השליטה הרצויה והחולה חווה תסמינים, התלקחויות, תפקודי ריאות נמוכים ושימוש יתר בתרופות הצלה (כגון ונטולין), או במקרים בהם השליטה מושגת רק בשימוש כרוני בסטרואידים פומיים, מומלץ להוסיף טיפול ביולוגי בהתאם למאפייני המחלה.

סיכום: אנו עומדים בפני עידן חדש, בו הטיפולים הביולוגים יהיו זמינים ושמישים באופן רחב יותר – כך שגם חולים באסתמה קשה יכולים להשיג שליטה טובה יותר במחלתם, לחוות  פחות התקפים ולהוריד את מינון הסטרואידים שבו הם משתמשים.

ד"ר אמיר בר-שי, מנהל המערך לרפואת ריאות בבי"ח ברזילי, אשקלון.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום