אסטמה: טיפול מונע מאפשר שליטה במחלה

(0)
לדרג
תוכן מקודם

חייהם של חולי אסטמה רבים מוכתבים למרבה הצער על פי התקפי המחלה. חשוב לדעת: טיפול מונע מאפשר השגת שליטה מעולה באסטמה, משפר את איכות החיים, מונע התקפים ואף עשוי להציל חיים

רופא למחלות ריאה ,מומחה למחלות ריאה
077-9977202 (מספר מקשר)

אסטמה היא מחלה דלקתית של הריאות, הגורמת להיצרות של דרכי הנשימה וכתוצאה מכך לתסמינים של קוצר נשימה, שיעול, ליחה ולחץ בחזה. תסמינים אלה מופיעים בהתקפים שתדירותם גבוהה או נמוכה, ומשתנה ממטופל למטופל, בהתאם לחומרת המחלה ולאופייה.

המחלה עלולה להתפתח בכל שלב בחיים. הגורמים להתפרצות אסטמה הם תלויי גיל: בילדים - הגורמים הם בדרך כלל זיהומים ויראליים (בעיקר בתינוקות) ואלרגיות; ובמבוגרים - מתווספים לגורמים אלה גם חשיפה תעסוקתית, העלולה לפתח את המחלה ולהביא להחמרתה.

אמנם מדובר במחלה כרונית, אך בשונה מיתר המחלות הכרוניות, אסטמה היא מחלה שניתנת לשליטה, עד מצב שבו החולה אינו סובל מתסמיניה, כאילו אינו חולה כלל - כלומר: ההתקפים עצמם וההפרעה החסימתית ממנה הם נובעים, הם הפיכים - אלא אם כן המחלה לא תטופל היטב לאורך זמן.

 

טיפול בהתקפים בלבד עלול להוביל לנטילת יתר, הכרוכה בתופעות לוואי מסכנות חיים. צילום: שאטרסטוק

מה המשמעות של "שליטה" באסטמה?

שליטה במחלת האסטמה תתקבל על ידי טיפול נכון לטווח ארוך, בהתאם לחומרת המחלה. רוב חולי האסטמה משתמשים בתרופות מצוינות לטיפול נקודתי בהתקפים, אבל הדלקת הכרונית הנוצרת כתוצאה מהאסטמה מצריכה במקרים רבים טיפול מונע באופן קבוע.

 

מה כולל הטיפול המונע באסטמה?

החלק העיקרי של הטיפול המונע להשגת שליטה באסטמה הוא על ידי טיפול בדלקת הסימפונות שהגוף יוצר, באמצעות שימוש במשאפים עם סטרואידים במינון נמוך מאוד, המבטיחים מקסימום תועלת ללא תופעות לוואי. בנוסף לסטרואידים, הטיפול התרופתי כולל לרוב גם מרחיבי סימפונות, המטפלים בהתכווצות השרירים שנוצרת בזמן התקף ומבטיחים את הרחבת דרכי הנשימה והקלת בקשי הנשימה.

הטיפול התרופתי, הכולל סטרואידים ומרחיבי סימפונות, ניתן באמצעות משאף, פעם או פעמיים ביום, על פי הנחיות הרופא.

 

מה ההבדל בין הטיפול הנקודתי בהתקף לבין הטיפול המונע?

הטיפול הנקודתי כולל אף הוא מרחיבי סימפונות וסטרואידים, אך בניגוד למרחיבי הסימפונות, המביאים להקלה מידית, הסטרואידים אינם משפיעים באופן מידי, גם אם יינתנו לחולה בזמן התקף באמצעות זריקה. ניתן לקבל את ההשפעה המשמעותית של הסטרואידים על ריפוי הדלקת רק באמצעות הטיפול המונע - לאורך זמן.

 

מהי החשיבות של שליטה באסטמה באמצעות טיפול מונע?

שליטה באסטמה מונעת את התקפי קוצר הנשימה, מקטינה באופן משמעותי את הדלקת הכרונית, משפרת את איכות החיים ומביאה את המחלה למצב שהיא קיימת, אך נמצאת מתחת לפני השטח, אינה מפריעה למהלך התקין של החיים ואינה מגבילה את החולה או מונעת ממנו לבצע פעילויות שונות.

כאשר חולה אסטמה אינו מקבל טיפול מונע וסובל מהתקפים חוזרים לאורך חודשים ושנים, הגוף אינו מגיב לטיפול התרופתי הרגיל. כך, המחלה עלולה להפוך לבלתי הפיכה עם מגבלה נשימתית מתמדת.

בנוסף, טיפול בהתקפים בלבד עלול להוביל לנטילת יתר, הכרוכה בתופעות לוואי מסכנות חיים. כך, למשל: כאשר אדם נמצא בהתקף ומשתמש במשאף ונטולין (התרופה הנפוצה ביותר להקלה על התקפי אסטמה), תוך דקה הוא ירגיש את השפעתם של מרחיבי הסימפונות.

לעומת זאת, ונטולין אינו משפיע על הדלקת (שהינה מרכיב דומיננטי במחלה) היוצרת רירית גדושה ועבה ומקטינה את מעבר האוויר. כך, מהר מאוד החולה ירגיש שוב חנוק וירצה לקחת שאיפות נוספות מהוונטולין.

הסכנה במצב כזה היא שמרחיבי הסימפונות משפיעים גם על קולטנים הנמצאים בלב. במינון יתר, הם עלולים לגרום לדופק מהיר ולהפרעות קצב - תופעה שמשמעותה סכנת חיים.

 

האם צריך להקפיד על הטיפול המונע לאורך כל החיים?

במקרים מסוימים, לאורך תקופת טיפול ממושכת, עשויה להיות הפוגה במחלה, שבעקבותיה ניתן יהיה להפחית את המינון ואולי אף להפסיק לגמרי את הטיפול המונע. עם זאת, כדי להגיע למצב כזה, החולה חייב להיענות לטיפול באופן מלא.

חולים רבים אינם מקפידים על המינונים שהומלצו להם ועל טכניקת השאיפה הנכונה שהוסברה להם על ידי הרופא, כך שהטיפול המונע אינו עוזר להם. מכאן, קצרה הדרך להתקפים חוזרים, וכאמור גם לסכנת חיים.

 

האם יש תופעות לוואי לטיפול המונע?

ברוב המקרים, מכיוון שהטיפול המונע ניתן בריכוז נמוך של החומר התרופתי, לא יופיעו תופעות לוואי. עבור 5% מאוכלוסיית חולי האסטמה, הסובלים ממחלה קשה במיוחד, יותאמו מינונים גבוהים העלולים להוביל - בגילאים צעירים או מבוגרים מאוד - לירידת סידן בעצמות או האטה בגדילה בקרב הילדים. גם במקרים אלה, הטיפול יינתן רק לתקופה קצרה כדי להשיג שיפור, ולאחר מכן תהיה ירידה במינון.

טיפול יומיומי מונע מסייע לשליטה במחלה ולשמירה על איכות חיים גבוהה. צילום: שאטרסטוק

 

האם יש צורך בתחזוקה מסוימת למשאפים המשמשים לטיפול המונע?

המשאפים אינם מצריכים כל תחזוקה. בכל משאף יש 30 או 60 מנות, וכאשר המנות נגמרות יש לעבור למשאף חדש. לפני שמתחילים להשתמש במשאף, יש לשמור אותו במקרר ולאחר מכן לדאוג לא לחשוף אותו לשמש או לחום גבוה. מעבר לכך, רצוי לשטוף את הפה אחרי כל שאיפה, כדי להימנע מפטרת הפה.

 

לסיכום: שימוש במשאפים לטיפול נקודתי בהתקפי אסטמה עלול לגרום להחמרה של מחלת האסטמה. כך, הגוף עלול להפסיק להגיב לתרופות. בנוסף, חולים רבים המשתמשים במשאף בזמן התקף, עלולים להגיע בקלות לצריכת יתר של התרופה, מכיוון שהתרופה אינה מטפלת בדלקת הכרונית שנוצרת בגוף אלא רק בהרחבת הסימפונות. כדי לשלוט במחלה ולהביאה למצב הפוגה ושמירה על איכות חיים גבוהה, יש להקפיד על טיפול יומיומי מונע.

 

ד"ר יהודה שוורץ הוא מומחה למחלות ריאה, מנהל מכון הריאות במרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי (איכילוב) ובעל קליניקה בתל אביב.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

  • צור קשר
ד"ר שוורץ יהודה - מומחה למחלות ריאה במבוגרים וילדים
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום