אסטמה: חוזרים לנשום לרווחה

(0)
לדרג

סובלים מאסטמה? חשוב לשמור על המחלה בשליטה ולהקפיד לטפל בה, כדי למנוע החמרה העלולה להסתיים במוות! כיום קיימים מגוון טיפולים חדשניים, שיכולים לטפל גם באסטמה קשה. סקירה מקיפה לרגל יום האסטמה העולמי (7.5)

מאת: מערכת zap doctors

רבים נוטים לחשוב כי אסטמה היא מחלת ילדות שחולפת עם הזמן, אחרים חושבים כי טיפול מניעתי בלבד הוא סוד הקסם. אבל, חשוב לדעת: אסטמה היא מחלה עם פוטנציאל קטלני ויש לה פנים רבות, בגילאים שונים.

לרגל יום המודעות למחלה (7.5) ריכזנו עבורכם את כל התשובות לכל השאלות: מהי אסטמה? מהי אסטמה קשה? כיצד ניתן לזהות שהאסטמה יצאה מכלל שליטה? מהם הטיפולים החדשניים למחלה?

 

"אפילו טיפולי האינהלציה לא הועילו"

"מאז שאני זוכר את עצמי סבלתי מאלרגיה קלה בעונות מעבר, לפריחת עצים ולקרדית האבק. למדתי לחיות עם המצב. נהגתי להשתמש למשך מספר ימים באנטי היסטמינים המומלצים, עד שהסערה שככה והמצב חזר לשגרה", מספר דוד נודל (59) מכפר סבא, נשוי ואב לשלושה.

דוד ממשיך ומספר: "לפני כשש שנים, אחרי אחד מהתקפי האלרגיה החמורים שחוויתי, באחת מעונות המעבר, הרגשתי פתאום קושי גדול לנשום באופן תקין. התחלתי לקבל טיפולי אינהלציה ארבע פעמים ביום, אבל אפילו טיפולי האינהלציה לא הועילו. מצאתי את עצמי רץ למקרר ופותח את הפריזר, רק כדי להקל על עצמי לבצע את הפעולה הכל כך שגרתית ומובנת מאליה לכולם - לנשום. הקושי החל לתפוס תאוצה. אפילו לעלות לקומה השנייה בביתי, הפכה עבורי משימה קשה שנגמרה בהתנשפויות רבות".

 

דוד נודל. צילום: באדיבות המשפחה

רבע מיליון אנשים מתים מדי שנה מאסטמה ברחבי העולם

"אסטמה היא מחלה חסימתית של דרכי האוויר, המתאפיינת ברגישות יתר של דרכי האוויר לגירויים חיצוניים. אסטמה מופיעה בדרך כלל בגיל ילדות, אבל בכ-10%-15% מהמקרים, המחלה מופיעה בגיל מבוגר יותר, מעל גיל 40. אסטמה תוקפת נשים וגברים במידה שווה, בדרגות חומרה שונות של המחלה", מסביר פרופ' אורן פרוכטר, מנהל מחלקת ריאות וטיפול נמרץ נשימתי, מרכז רפואי "וולפסון", אוניברסיטת ת"א.

פרופ' פרוכטר מדגיש: "אסטמה היא מחלה עם פוטנציאל קטלני. לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי, כרבע מיליון אנשים מתים מדי שנה ברחבי העולם כתוצאה מאסטמה. לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, התמותה מאסטמה בישראל היא 1.1 למאה אלף לשנה - זאת אומרת תמותה של כ-90 איש בשנה בישראל. לכן, יש חשיבות גדולה לזיהוי אובדן השליטה על המחלה, הן מצד החולה עצמו והן מצד הרופא המטפל. אדם ששם לב כי הוא צורך למעלה מארבע פעמים ביום משאף מרחיב סימפונות, חשוב שיגיע לטיפול רפואי, בין אם אצל רופא המשפחה שלו ובין אם במסגרת בית החולים, כדי להימנע מהתקף קשה ביותר, הטומן בחובו סיכון מוגבר".

 

"השימוש במשאף החירום הפך לשגרה"

דוד מוסיף ומספר: "כשהגעתי לבית חולים, נבדקה לי רמת ריווי החמצן בדם, שהצביעה על תפקוד לקוי באופן משמעותי של הריאות. טופלתי מיד בזריקות סטרואידים, שהקלו מעט על מצבי, אך ההתקפים חזרו ונמשכו, בצורה חמורה יותר. בהמלצת הרופאה המומחית שטיפלה בי, התחלתי לקבל טיפול תרופתי. כל שבועיים, הגעתי לביה"ח לקבל זריקה, בפרוצדורה מסובכת שצריך להכין במיוחד עבורי. לימים, עברתי לקבל את התרופה במרפאה סמוכה לביתי. זריקות אחת לשבועיים, שלושה משאפים ביום, כדורי אנטיהיסטמין. זה סיפור חיי, בשש השנים האחרונות. בחודשים האחרונים, מצאתי את עצמי מתעורר בלילות עם קוצר נשימה קשה. השימוש במשאף 'החירום" שניתן לי התחיל להיות הרבה יותר שגרתי. בבדיקות שערכו לי אכן התגלתה ירידה בתפקוד הריאות".

אדם ששם לב כי הוא צורך למעלה מארבע פעמים ביום משאף מרחיב סימפונות, חשוב שיגיע לטיפול רפואי. צילום: שאטרסטוק

 

טיפול ביולוגי חדשני: הקלה גדולה בתסמינים

דוד מספר באנחת רווחה: "לשמחתי, עדכן אותי הרופא המטפל בי כי בדיוק בתחילת השנה, בתזמון מצוין עבורי, נכנס לסל התרופות טיפול ביולוגי המיועד למצבי אסטמה קשים מאוד, בהם הטיפולים הסטרואידיים אינם מצליחים לאזן את המצב. בחודשיים האחרונים התחלתי לקבל את הזריקה אחת לחודש, בבית החולים. בקרוב אעבור להמשך הטיפול במרפאה קרוב לביתי. אמנם קיבלתי בינתיים רק שתי מנות של הזריקה, אבל השינוי במצבי אדיר. התחושה היא כי מצבי חוזר לשליטה ולשגרה. אפילו את המשאפים היומיים כבר התחלתי לזנוח. חבריי לעבודה גם הם שמו לב להבדל הגדול. בחודשיים האחרונים אני מקבל פידבקים חיוביים שהצפצופים והקושי בנשימה שהיו מורגשים פשוט נעלמו".

 

אסטמה קשה: הדרכה נכונה של המטופל עשויה להקל בתסמינים

פרופ' פרוכטר מסביר: "חשוב לזכור כי אחוז ניכר מאוד של חולים המאובחנים כלוקים באסטמה קשה למעשה סובלים מאסטמה שאינה מטופלת כראוי. על ידי טיפול ראוי, ניתן לשלוט בדרגת חומרתה של המחלה. לרוב, אנשים הסובלים מאסטמה בלתי מאוזנת מתארים  התקפים חוזרים, על אף הטיפול שהם מקבלים ועל אף שימוש תכוף מאוד במרחיבי סימפונות, כדוגמת ונטולין. בקרב חלק מהאנשים, נוכל לזהות גורמים מנבאים לאסטמה חמורה, כגון: היעדרויות מרובות מבתי ספר ומהעבודה. חשוב מאוד שהרופא יזהה מראש חולים מועדים להחמרה - ויוודא כי הם לוקחים את הטיפול המותווה להם בצורה טובה ויעילה. רבים מהחולים אינם משתמשים במשאף בצורה יעילה. על ידי הדרכה נכונה, חלק גדול מהחולים ניתן לאיזון".

אסטמה בגיל מבוגר: תאים לבנים גורמים תגובה דלקתית

פרופ' פרוכטר מפרט ומבחין בין סיבות שונות לאסטמה: "יחד עם זאת, בקרב אחוז מסוים של חולים, הסובלים מאסטמה קשה, במיוחד בגיל מבוגר, המחלה נגרמת כתוצאה מרמות אאוזינופילים גבוהות. מדובר בתאים לבנים בזרם הדם, האחראיים בין השאר לתגובה דלקתית. כיום, קיימים מספר טיפולים ביולוגיים המיועדים לחולים אלה. מטרת הטיפולים היא הורדת רמת המתווכים השונים בגוף, הגורמים לאותה תגובה דלקתית. חלקם פועלים באופן ישיר על אותם המתווכים. חלקם פועלים על התאים הלבנים, כדוגמת פעילות ישירה על האאוזינופילים עצמם".

פרופ' פרוכטר מוסיף: "בדרך כלל, רמות האאוזינופילים בקרב האוכלוסייה הכללית של חולי האסטמה אינן עולות על 300-400 למיקרוליטר, אולם אצל חלק מהחולים הסובלים מאסטמה קשה, נמצא רמות העולות על רף זה. לעיתים במאות ולעיתים באלפים".

סובלים מעודף משקל? אתם בסיכון לאסטמה

פרופ' פרוכטר: "בנוסף לגורם זה (רמות אאוזינופילים) של אסטמה קשה, מוכרים סוגים נוספים של אסטמה חמורה ובהם אסטמה על רקע אלרגי, המופיעה בדרך כלל בגיל צעיר, ומתאפיינת בזיהוי של רמות נוגדנים מסוימות בדם ותבחיני אלרגיה חיוביים; אסטמה חמורה, הנובעת מעודף משקל, ומאפיינת יותר נשים והטיפול העיקרי בה הוא ירידה במשקל, לצד טיפולים נוספים; ואסטמה הנובעת ממאמץ גופני (כל עוד לא מבוצע מאמץ, לא יופיעו התקפים של המחלה), שיש לציין לגביה כי דווקא לא מומלץ להימנע מפעילות גופנית, אלא להפעיל מודעות גבוהה וניהול נכון של המחלה, לפני ואחרי ביצוע פעילות".

 

גם אם אתם סובלם מאסטמה הנובעת ממאמץ גופני, חשוב שלא להימנע מפעילות. צילום: שאטרסטוק

 

ריצה למקרר ושאיפת אוויר קר: לא מועיל, עלול להזיק

נוהגים להשתמש בתרופת הסבתא המוכרת, לרוץ למקרר ולפתוח אותו בעת התקף אסטמה? פרופ' פרוכטר מצנן את ההתלהבות מתרופת הסבתא: "אוויר קר ויבש מהווה לרוב טריגר להתקף אסטמה. לכן, המסר החשוב הוא להיות מודע למצב המחלה ולנסות להימנע ממצבי קיצון של אסטמה".

לסיכום: כיום קיימים טיפולים חדשניים לאסטמה, העשויים להקל על תסמיני המחלה, גם במצבים קשים. אל תזניחו את הטיפול במחלה, העלולה לפגוע קשות באיכות החיים.

במילותיו הברורות של דוד, המכיר את הדברים לעומק, בגוף ראשון: "תחושת חוסר האונים כשנגמר לך האוויר לנשימה היא תחושה שאי אפשר לתאר במילים. אתה רק מחכה לרגע בו האוויר יצליח להיכנס חזרה".

פרופ' אורן פרוכטר, מנהל מחלקת ריאות וטיפול נמרץ נשימתי, מרכז רפואי "וולפסון", אוניברסיטת תל אביב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום