יוצאים לחופש: איך נמנע עלייה במשקל?

(1)
לדרג

עומדים לצאת לחופשה ומודאגים לגבי המשקל שלכם? איך אפשר לשבור את השגרה ולשמור על הגזרה? מחקר שנערך לאחרונה ניסה לבדוק מהי הדרך הנכונה להתמודד עם השמנה המאפיינת תקופה של חופשות. התשובות בפנים

רופא אנדוקרינולוג
03-9377182

החופש הגדול כבר פה ורבים מאיתנו מתכננים לצאת לחופשה. אצל אנשים רבים במהלך חופשות המשמעת העצמית מתרופפת וחלה עלייה במשקל הנעה סביב 0.4-1.5 קילוגרמים. מחקר חדש שנערך לאחרונה ביקש לבחון את האם שקילה עצמית יומית וכתיבת משוב בצורת גרף ויזואלי הן יעילות במניעת עלייה במשקל במהלך חופשה. תוצאות המחקר פורסמו בכתב העת Obesity.

מה כלל המחקר?

מדגם המחקר כלל 111 מבוגרים, אשר חולקו באקראי לקבוצת ביקורת ולקבוצת שקילה יומית שהקפידה על הצגה גרפית של התוצאות.

כל הנחקרים הגיעו לבדיקה לפני החופשה (לפני חג ההודיה), לאחר החג (לאחר השנה האזרחית החדשה) וכן לביקור מעקב (14 שבועות לאחר הביקור השני).

המשתתפים בקבוצת ההתערבות ביצעו בהמשך החופשה שקילה עצמית יומית עם משקלים שמחוברים לאינטרנט והתבקשו לא לעלות במשקל מעבר למשקל הבסיסי.

מה הראו התוצאות?

מהתוצאות עולה כי לא חל שינוי במשקל הגוף כאשר הנבדק מקפיד על שקילה עצמית יומית והצגה גרפית, בעוד שבקבוצת הביקורת נרשמה עלייה של 2.65 ק"ג במשקל מהביקור הראשון לשני. בקבוצת הביקורת, השינוי במשקל הגוף היה דומה בין אלו בעלי עודף-משקל או השמנת-יתר (עלייה של 2.71 ק"ג) ואלו בעלי משקל תקין (עלייה של 2.62 ק"ג).

בקבוצת ההתערבות: בנחקרים בעלי עודף-משקל או השמנת-יתר, נרשמה ירידה במשקל של קרוב ל-1.5 ק"ג, בעוד שבנחקרים בעלי משקל תקין המשקל נותר יציב במהלך החגים. בקבוצת הביקורת נרשמה ירידה של 1.14 ק"ג במשקל במהלך המעקב (בין הביקור השני לשלישי), אך המשתתפים בקבוצה זו שמרו על עלייה של 57 אחוז מהמשקל הבסיסי; לכן, בסך הכול נרשמה עלייה של כ-1.5 ק"ג מהביקור הראשון לאחרון.

האם מעקב יומי יעזור לנו להימנע מפיתויים בחופשה? צילום: שאטרסטוק

מהן מסקנות המחקר?

החוקרים מסכמים וכותבים כי שקילה עצמית יומית עם הצגה גרפית הינה גישה מוצלחת למניעת עלייה במשקל במהלך חגים וחופשות, כאשר התוצאות טובות יותר נראו בקרב אנשים בעלי עודף-משקל או השמנת-יתר.

מהי השורה התחתונה?

שקילה עצמית יומית ומעקב רצוף אחר שינויים במשקל הגוף (למשל באמצעות אפליקציה) עשויים לסייע במניעת עלייה במשקל במהלך חופשות.

ד"ר עמית עקירוב, רופא מומחה ברפואה פנימית ובאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם בבית חולים בלינסון, מרכז רפואי רבין. 

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום