מחלה אוטואימונית: כשהגוף תוקף את עצמו

(0)
לדרג

במחלות אוטואימוניות חשוב מאוד להקפיד על אבחון מדויק ותחילת טיפול מהיר, בטרם נגרם נזק בלתי הפיך. מהי מחלה אוטואימונית? לאיזה רופא צריך לפנות ומה כולל תהליך האבחון והטיפול? מדריך מקיף

מאת: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors

אמש (ד') בחדשות 13, חשף הזמר והמלחין מתי כספי כי הוא סובל ממחלה אוטואימונית שגורמת לו לאבד בהדרגה את השמיעה ואת הראייה באחת מעיניו. אך האם אתם יודעים מהי מחלה אוטואימונית, איך מאבחנים אותה, ולמה חשוב לטפל בה בהקדם? כל התשובות לכל השאלות מאת ד"ר ואלרי אלוש, ראומטולוגית בכירה:

מהי מחלה אוטואימונית?

תפקידה של מערכת החיסון האימונית היא לזהות חיידקים, וירוסים ומזיקים אחרים שנכנסים לגוף, לייצר כנגדם נוגדנים וכך למגר את הפעילות שלהם ולהגן על הגוף.

במחלה אוטואימונית, אותה המערכת שאמורה להגן על הגוף מפני מזיקים מבחוץ תוקפת למעשה את הגוף עצמו. המערכת מזהה בטעות חלקים שונים של הגוף כגופים זרים שאותם תפקידה למגר, היא מייצרת נגדם נוגדנים וגורמת להיווצרות של דלקת מקומית באותו איבר.

במחלה אוטואימונית מערכת החיסון תוקפת את הגוף עצמו. צילום: שאטרסטוק

כמה מחלות אוטואימוניות ידועות כיום?

קיים מגוון רב של מחלות אוטואימוניות: מחלות אוטואימוניות רב-מערכתיות, שבדרך כלל מטופלות בתחום הראומטולוגי; מחלות אוטואימוניות אנדוקריניות, כגון סוכרת מסוג 1 והפרעת בפעילות של בלוטת התריס; מחלות נוירולוגיות, כגון תסמונת גיליאן ברה; מחלות עור, כמו פמפיגוס ועוד.

האם מחלות אוטואימוניות נפוצות באופן זהה בקרב גברים ונשים?

חלק מהמחלות האוטואימוניות הם שכיחות יותר בקרב נשים, למשל זאבת (לופוס), וחלקן מופיעות בשיעור זהה בקרב נשים וגברים.

במה פוגעת מחלה אוטואימונית?

מערכת החיסון יכולה לזהות כגורם זר (ולתקוף) כל אחד מאברי הגוף - איברים חיוניים (כמו לב, כליות, או מערכת העצבים), חלקים של העור, עיניים, מפרקים וכו'. לכן, ברמת העיקרון, מחלה אוטואימונית מוגדרת כמחלה רב מערכתית שיכולה לערב את כל אברי הגוף וחומרתה תלויה באיבר שמעורב בתהליך. ככל שהמחלה פוגעת באיברים חיוניים יותר, כך חומרתה גבוהה יותר.

מהם הגורמים למחלות אוטואימוניות?

ברוב המקרים ידוע כי יש קשר גנטי וקשר לגורמים סביבתיים (כגון עישון), אך באופן כללי מדובר במחלות שהגורמים הספציפיים להן אינן ידועים ולא תמיד ניתן לדעת מהו הטריגר להופעת המחלה, ו/או מתי ואיך הן יבואו לידי ביטוי. ישנן עדויות רבות בעולם הרפואי לכך שלחץ נפשי יכול להוות טריגר להתפרצויות של מחלות אוטואימוניות, ולכן מומלץ לחולים לשמור על עצמם מפני מתחים וסטרס.

מהם הסימפטומים למחלה אוטואימונית?

מכיוון שמחלה אוטואימונית יכולה לתקוף כל אחד מהאיברים בגוף, הסימפטומים הראשוניים יכולים להיות מגוונים ושונים מאוד בין חולה לחולה ובין מחלה למחלה. כך, למשל, יכולה המחלה להתבטא בדלקת בעין, פריחה בעור, דלקת מפרקים, פגיעה בכליה, או פגיעה בכמה איברים במקביל.

כיצד מתבצע תהליך האבחון?

קיימים סוגים רבים של מחלות אוטואימוניות, אך מרביתן מוכרות, מוגדרות ומסווגות לפי תסמינים קליניים, האיברים שמעורבים במחלה, סוג הנוגדנים שאותם מייצר הגוף, סוג הפגיעה שאותם נוגדנים גורמים באותו איבר וכך הלאה. לדוגמה: כשדלקת מפרקים מופיעה אצל אישה צעירה ומערבת את כפות הרגליים ואת כפות הידיים באופן סימטרי, סביר להניח שמדובר בדלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis), מחלה אוטואימונית הפגועה בכ-1% מהאוכלוסייה. דוגמאות נוספות: מחלת הזאבת שמתבטאת בכאבי מפרקים ובתפרחות אופייניות שתוארו בספרות המקצועית כמתאימות למחלה מבחינת האזור והצורה (תפרחת פרפר על הפנים לדוגמה).

שלב האבחון הראשון כולל את האנמנזה, התסמינים הקליניים וסקירת מערכות, שמאפשרים לזהות את סוג המחלה הספציפי.

בשלב השני, מבצעים בדיקות מעבדה נוספות לשם בדיקת את פרופיל הנוגדנים שנמצא בדם, אותו משווים לנוגדנים המוכרים ובודקים לאיזו אבחנה מבדלת הוא תואם.

בנוסף, ניתן לבצע בדיקות הדמיה שונות, על מנת לראות את תבנית הפגיעה (שגם היא מאפיינת מחלות שונות) וכן לבצע ביופסיה של האיבר המעורב.

השילוב של הביטויים הקליניים, זיהוי פרופיל הנוגדנים, הפתולוגיה וההדמיה, מסייעים מאוד לאבחן את סוג המחלה האוטואימונית. לכן, חשוב מאוד לעבור תהליך אבחון יסודי, סקירת מערכות דקדקנית ובדיקות מעבדה, הדמיה ו/או ביופסיה לפי הצורך.

האבחנה והטיפול ניתנים בדרך כלל על ידי ראומטולוג. צילום: שאטרסטוק

מהו הטיפול במחלות אוטואימוניות?

לאחר שמתקבלת אבחנה, חייבים לתת טיפול אנטי דלקתי שידכא את פעילות היתר של מערכת החיסון וימנע נזק בלתי הפיך, שעלול להיגרם לאותו איבר כתוצאה מהצטלקות של האזור המודלק.

לרוב, מדובר במחלה כרונית שדורשת טיפול קבוע, אך בדרך כלל מתחילים בשלב ראשון עם טיפול חזק שמטרתו לדכא את הדלקת, ולאחר מכן מורידים את המינונים ונותנים טיפול תחזוקתי במינונים נמוכים.

תופעת הלוואי שעלולה להיות כתוצאה מהטיפול (בעיקר במקרים קשים) היא בעיקר רגישות גבוהה יותר לזיהומים, אך מכיוון שהתהליך הדלקתי פוגע מאוד באותם איברים, חשוב יותר לעצור אותו גם במחיר של קצת יותר רגישות לזיהומים, שגם בהם ניתן לשלוט באמצעות טיפול אנטיביוטי מניעתי.

האבחנה והטיפול ניתנים בדרך כלל על ידי ראומטולוג, אך מכיוון שמדובר במחלות רב מערכתיות, פעמים רבות הטיפול ניתן בשילוב ובתיאום של מומחים בתחומים האחרים הקשורים למחלה.

לסיכום: מחלות אוטואימוניות הן מחלות שגורמות למערכת החיסון לתקוף חלקים מסוימים בגוף ולגרום לדלקת מקומית באותו אזור. המחלה יכולה לערב כל אחת ממערכות הגוף, אך לא כל מערכת מעורבת בכל מחלה ו/או אצל כל חולה, ועל כן חשוב מאוד לבצע אבחון מדויק של המחלה ולטפל בה בהקדם האפשרי על מנת למנוע נזק בלתי הפיך לאותו איבר.

ד"ר ואלרי אלוש היא ראומטולוגית, רופאה בכירה במכון הראומטולוגי בביה"ח איכילוב בת"א.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום