הריון: מילון בדיקות גנטיות

(0)
לדרג

לבדיקות נשאות בהריון יש חשיבות רבה, אולם המגוון העצום מבלבל ואף מלחיץ. פרופ' מוטי שוחט עושה סדר בבלאגן

מאת: פרופ' מוטי שוחט

לקראת ההריון ובמהלכו עוברים זוגות בדיקות נשאות רבות למחלות גנטיות. חלק מהבדיקות אינן ממומנות על-ידי קופת-חולים, ולפיכך רבים מהזוגות מחליטים לוותר עליהן. בנוסף, ממגוון הבדיקות קשה, ולעתים אף בלתי אפשרי, להבין אילו בדיקות חשובות יותר מאחרות ועד כמה הן רלוונטיות למצבם הבריאותי או מוצאם של הנבדקים.

כל הבדיקות - מא' ועד ת'

^^אגירת גליקוגן מסוג 1^^

הפרעה בחילוף החומרים המתבטאת באגירה של חומר רב-סוכר הנקרא גליקוגן. בסוג 1 ישנה ירידת של רמת סוכר בדם המהווה בעיה משמעותית בילדות. ישנה גם הגדלת כבד בכל החולים ורמת שומני הדם עולה אף היא. בעבר ילדים נפטרו בגיל בגרות מוקדמת וכיום, תודות לטיפול, המצב השתפר. יש עיכוב בגדילת הילדים ב-90% מהמקרים. אבני כליות מופיעות בכ-65% מהילדים ואי ספיקת כליות היתה בכ-25%-50%. יתכנו גם גידולים ממאירים בכבד בכ-20% מהמקרים. שכיחות הנשאים בקרב יהודים אשכנזים כ-1 ל-70. המחלה נמצאה קיימת גם ביהודי בולגריה ושאר ארצות הבלקן וביוצאי אירופה בכלל (גם לא יהודים). מומלץ לשקול בדיקה לזוגות ממוצא אשכנזי ואשכנזי בחלקו.

^^(איקס) X השביר^^

הסיבה השכיחה לפיגור שכלי בזכרים (אחד לכ-1,000 זכרים), אם כי יכולה להתרחש לעתים גם בנקבות. פרט לפיגור שכלי, אין לסובלים מהמחלה מומים או שינויים חיצוניים בולטים. הסיכון ללידת ילד חולה קיים רק כשהאם נשאית ולכן רק נשים נבדקות לנשאות של מחלה זו. בישראל 1 מכל 110 נשים הינה נשאית. הבדיקה מבוצעת בדגימת דם של האישה ומומלצת לכל העדות.

^^אטקסיה טלנגיאקטזיה^^

המחלה פוגעת במספר רב של מערכות ומתאפיינת בניוון מתקדם של המוח הקטן, ומתבטאת באי יציבות בהליכה (אטקסיה). כמו כן, מתפתח כשל מתקדם של מערכת החיסון המגנה בפני זיהומים. יש ליקוי במנגנון המתקן את התקלות המצטברות בחומר הגנטי ולכן יש סיכון מוגבר עקב כך להופעת גידולים ובמיוחד בעקבות קרינה. שכיחות הנשאים למחלה גבוהה בקרב יהודים ממוצא צפון אפריקאי (במיוחד יוצאי מרוקו). 1 מתוך כ-70 אנשים באוכלוסייה הבריאה נושא את הגן למחלה. הבדיקה מומלצת לזוגות ששניהם ממוצא צפון אפריקאי.

^^אנמיה ע"ש פנקוני (פנקוני A ופנקוני C)^^

מחלה תורשתית קשה אשר מתבטאת בעיקר בחוסר בתאי הדם האדומים (אנמיה), ובהמשך גם בחוסר של תאי הדם האחרים. תהליך זה הולך ומחריף עם השנים. המחלה מתבטאת גם במספר שינויים בשלד, בעיקר באצבעות. אחוז גבוה של החולים מפתחים סרטן (בעיקר סרטן דם) בגיל צעיר. אחד מתוך כ-50 יהודים אשכנזים הינו נשא פנקוני מסוג C וכ-1 מתוך 100 יהודים ממוצא צפון אפריקאי באוכלוסייה הבריאה בישראל נושא את הגן למחלה מסוג A. הבדיקה ניתנת לביצוע כיום בזוגות בהם שני בני הזוג ממוצא אשכנזי מלא או חלקי, או ששניהם ממוצא צפון אפריקאי מלא או חלקי.

^^בדיקה לזיהוי נושאי הגן לטיי זקס^^

הבדיקה מומלצת לכל העדות וממומנת על-ידי משרד הבריאות. כאשר האישה בהריון, יש לבדוק תחילה את בן הזוג. במידה והאישה לא בהריון, לא חשוב מי מבני הזוג נבדק ראשון.

^^גושה (Gaucher)^^

מחלה תורשתית הנובעת מחוסר באנזים גלוקוצרברוזידאז האחראי על פירוק שומנים מיוחדים אשר נאגרים בתאים. המחלה מאופיינת בהגדלה ניכרת של הטחול והכבד, ירידה במספר טסיות הדם ולעתים גם לפגיעה בעצמות. בחלק ניכר מהחולים (בעיקר במוצא אשכנזי) המחלה תהיה קלה מאד ולא תגרום לבעיות רפואיות ניכרות. מידת החומרה ניתנת לחיזוי לפי סוג הפגם בגן אותו בודקים. השכיחות של נשאים למחלה גבוהה בקרב יהודים אשכנזים. אחד מכל 15 נושא את הגן למחלה. הבדיקה מוצעת לזוגות בהם שני בני הזוג ממוצא אשכנזי (או אשכנזי בחלקו), אם כי איננה מומלצת על ידי איגוד הגנטיקאים.

^^דיסאוטונומיה משפחתית^^

מחלה תורשתית המאופיינת בהפרעה בתפקוד מערכת עצבים אוטונומית, אשר אחראית על איזון החום, הלחץ דם, הדופק, התגובה לכאב, הפרשת דמעות, טעם וכד'. המחלה יכולה להתבטא כבר בגיל ינקות בדלקות חוזרות בריאות עקב שאיפת המזון לריאות, עיכוב בגדילה, ובעיות הקשורות בהפרעה לתפקוד המערכת האוטונומית כמפורט מעלה. בחלק מהילדים ישנו גם איחור בהתפתחות, קושי בדיבור. בעקבות שיפור הטיפול הרפואי בילדים אלה הוארך משך החיים של החולים ועם זאת יש תמותה משמעותית בעיקר בעשור השלישי לחיים. הפגם הגנטי הגורם למחלה מצוי בעיקר ביהודים אשכנזים ושכיחות הנשאים למחלה מוערך בכ-1 מתוך כ-25 אנשים באוכלוסייה הבריאה ממוצא זה. רצוי לבצע את הבדיקה בזוגות בהן שני בני הזוג ממוצא אשכנזי או אשכנזי חלקי.

^^חסר של Alpha 1 antitrypsin (צורה Z)^^

המחלה נובעת מחוסר באנזים Alpha1 antitrypsin האחראי על הגנת תאים ברקמות שונות בגוף. כאשר יש ירידה ברמות האנזים בדם, עלולה (אך לא חובה) להתפתח מחלת כבד קשה המצריכה השתלת כבד בגיל צעיר או מחלת ריאות קשה בגיל מאוחר. בחלק גדול מהחולים המחלה יכולה להיות קלה יחסית ולא תגרום לבעיות רפואיות משמעותיות. מידת החומרה ניתנת לניבוי לפי סוג הפגם בגן AAT. המחלה קיימת בשכיחות גבוהה באוכלוסיות שונות בעולם. בארץ היא מופיעה ביהודים ממוצא אשכנזי וספרדי. שיעור הנשאים באוכלוסייה כ-1:80. ניתן לשקול ביצוע הבדיקה לזוגות ממוצא אשכנזי וספרדי כאחד.

^^ליקוי שמיעה (חירשות)^^

חלק גדול ממקרי חירשות הינו על רקע גנטי. ידועים עשרות גנים שונים האחראים על ליקוי שמיעה תורשתי. הפגמים בגנים קונקסין 26 וקונקסין 30 הם בין השכיחים ביותר ואחראים לכ-40% ממקרי חירשות מולדת תורשתית. ליקוי שמיעה זה הינו בדרגה חמורה, קיים כבר בלידה ודו צדדי. הוא לרוב מתגלה בגיל 5-10 חודשים. מדובר בליקוי שמיעה ללא ממצאים קליניים אחרים. כ-1 מכל 30 אנשים הינו נשא לחירשות על רקע הגן קונקסין 26 וכ-1 מכל 1,000 יהיה עם חירשות מולדת. מסיבות של חומרת הבעיה, איגוד הגנטיקאים לא מצדיק להמליץ בדיקת סקר של זוגות לליקוי שמיעה. את הבדיקה ניתן לבצע לפי רצון הזוג בלבד וניתן לבצעה לאוכלוסייה היהודית והלא יהודית.

^^מייפל סירופ^^

הסימנים קליניים של המחלה מתפתחים לאחר לידה ומתבטאים בהתדרדרות נוירולוגית, התפתחות איטית, קשיי אכילה והשתן של ילדים חולים במחלה הוא בעל ריח של סירופ מייפל. המחלה ניתנת לטיפול יעיל בתנאי שמתגלית מיד לאחר הלידה. לרוב המחלה מתגלה באיחור ועד אז עלול כבר להיגרם נזק מוחי קשה ובלתי הפיך; לכן בדיקת הנשאות בהורים מאפשרת טיפול יעיל מיד אחר הלידה ומניעת נזק לילוד. הפגם הינו באנזים שמפרק קרבוקסיל בחומצות האמינו (אבני בניין של חלבון) המכילות קבוצות קרבוקסיליות. עקב הפגם ישנה הצטברות בגוף והפרשה מוגברת בשתן של חומצות שומן המכילות את הקבוצות הקרבוקסיליות (ולין, לאוצין ואיזולאוצין ) - להן ריח של מפל - סירופ. ישנם מספר גנים האחראים למחלה. בנוסף, נמצא שבאוכלוסייה האשכנזית שכיחות הנשאים של המחלה הינה יחסית גבוהה (כ-1:100). מומלץ לשקול את ביצוע הבדיקה לזוג אשכנזי ואשכנזי בחלקו.



ML4 Mucolipidosis

מחלת אגירה תורשתית אשר מתבטאת מיד לאחר הלידה בשינויים בעיניים הכוללים פזילה, עכירות בקרנית וניוון רשתית. בהמשך מופיעים רפיון שרירים (היפוטוניה) ואיחור התפתחותי-שכלי קשה. שכיחות הנשאים למחלה גבוהה בקרב יהודים אשכנזים. 1 מתוך כ-100 אנשים באוכלוסייה הבריאה נושא את הגן למחלה. לכן, הבדיקה מומלצת לזוגות בהם שני בני הזוג ממוצא אשכנזי (או אשכנזי בחלקו).

^^מחלת מטהכרומטיק לאוקודיסטרופי (Metachromatic leukodystrophy)^^

קיימות מספר צורות מבחינת חומרת המחלה ובארץ ביטוי המחלה השכיחה הינו קשה. סימניה בדרך-כלל מופיעים כבר בשנה השנייה ולרוב הילדים מתים עד גיל 5. לילדים יש פגיעה מתקדמת בתפקוד המוטורי, קשיון של שרירים, התדרדרות שכלית, ולעיתים התכווצויות. נוזל השדרה מכיל רמת חלבון גבוהה. מופיעים משקעים בעלי צביעה מיוחדת (מטהכרומטים) במוח, בכליות ובשתן. ביהודים ממוצא תימני (בעיקר חבנים) שכיחות הנשאים גבוהה (1 ל-50 תימנים בכלל ו-1:17 חבנים). מומלץ לשקול את ביצוע הבדיקה לזוג תימני ותימני בחלקו.

^^מחלת MLC^^

מחלה נוירולוגית מתקדמת לאט שמתבטאת בעיקר בהיקף ראש גדול יחסית בלידה. בהמשך ישנה הידרדרות בתפקוד מוטורי, חוסר יציבות בהליכה ותנועות לא רצוניות (מסוג דיסטוניה). רוב החולים סובלים מאפילפסיה. יתכן גם איחור בהתפתחות השכלית במידה קלה. הסימן האבחנתי ניתן להדגמה בבדיקת הדמית המוח (MRI) - לחולים יש מבנים ציסטיים בשכבה שמתחת לקליפת המוח (במוח האפור), וישנם גם שינוים בחומר הלבן של המוח. המחלה עלולה להתקדם למוות בעשור שני ושלישי לחייהם. שכיחות הנשאים למחלה גבוהה בקרב יהודים ממוצא לוב. 1 מתוך כ-40 אנשים באוכלוסייה הבריאה נושא את הגן למחלה. מומלץ לשקול את ביצוע הבדיקה לזוג ממוצא לובי ( או לובי בחלקו).

^^ניוון שרירים מסוג SMA^^

מחלת ניוון שרירים מסוג SMA מאופיינת ברפיון עד שיתוק של השרירים ולרוב מערבת גם את שרירי הנשימה. המחלה מופיעה לרוב בינקות עד ילדות מוקדמת, וככל שגיל ההופעה מוקדם יותר, כך החומרה וסכנת המוות מאי ספיקה נשימתית גדול יותר. הפגם הינו בתאי העצב בקדמת חוט. הבדיקה היחידה שהיא אמינה לאבחנת SMA היא הבדיקה הגנטית. הפגם הגנטי ל-SMA מצוי בכל העדות, ושכיחות הנשאים למחלה מוערך כאחד מתוך כ-40 אנשים באוכלוסייה הבריאה. הבדיקה מומלצת לזוגות מכל העדות.

^^Nemaline myopathy^^

המחלה מתבטאת בדרגות שונות של חולשת שרירים כללית המתקדמת לאט. באוכלוסייה האשכנזית קיימת שכיחות גבוהה של הצורה המולדת, בה חולשת השרירים קיימת כבר בלידה. החולשה העיקרית היא בשרירי הפנים, הצוואר, הדיבור, הגפיים ומערכת הנשימה. בהמשך יכולים להתפתח שינוים בשלד, בעיקר בעמוד השדרה ובית החזה. חלק קטן מהחולים נותר עם חוסר יכולת לניידות. תדירות נשאי הפגם הגנטי באשכנזים הינה כ-1:108. בדיקת הפגם למחלה זו אינה עומדת בקריטריונים של בדיקה "מומלצת" עקב שכיחותה הלא גבוהה, אם כי אפשרית בזוגות ממוצא אשכנזי או אשכנזי בחלקו.

^^נימן-פיק^^

מחלה היכולה להופיע במספר דרגות חומרה: הצורה הקלאסית הקשה ובעלת הופעה מוקדמת נקראת סוג A. צורות A ו-B הנגרמות על-ידי פגיעה גנטית דומה (פגם באותו גן) הינן יחסית שכיחות יותר, ובמיוחד הן נפוצות בקרב יהודים אשכנזים. מדובר במחלת אגירה של חומר הנקרא ספינגומיאלין בכבד וברקמת המוח. המחלה מאופיינת על-ידי ניוון מתקדם של מערכת העצבים המרכזית, פיגור וניוון מוחי, הגדלה של הטחול והכבד, ושינויים אופייניים לאגירה של הספינגומיאלין בקרקעית העין. לרוב החולים נפטרים עד גיל 4 שנים. שכיחות הנשאים למחלה גבוהה בקרב יהודים ממוצא אשכנזי. 1 מתוך כ-90 אנשים באוכלוסייה הבריאה נושא את הגן למחלה. לכן, הבדיקה מומלצת לזוגות בהם שני בני הזוג ממוצא אשכנזי (או אשכנזי בחלקו).

^^ציסטיק פיברוזיס (CF)^^

מחלה תורשתית שמתבטאת בעיקר בדלקות ריאה חמורות וחוזרות, בעיות ספיגת מזון במעי, פיגור בגדילה ומליחות יתר של הזיעה. 1 מתוך כ-30 אנשים באוכלוסייה הבריאה בישראל נושא את הגן למחלה. בדיקת הנשאות מומלצת לכל העדות.

^^קנאוואן (Canavan) ^^

מחלה תורשתית שנובעת מחוסר באנזים אספרטואצילז האחראי על פירוק של חומרים שומניים הנאגרים בתאי המוח. המחלה מאופיינת בהתדרדרות נוירולוגית מהירה המתחילה מספר שבועות אחרי הלידה. בהמשך מופיעים סיבוכים הכוללים עיוורון, קשיות שרירים, התכווצויות ובעיות בליעה. השכיחות של נשאים למחלה גבוהה בקרב יהודים אשכנזים. 1 מכל 40 נושא את הגן למחלה. אצל יהודים לא אשכנזים המחלה נדירה. לכן, הבדיקה מומלצת לזוגות בהם שני בני הזוג ממוצא אשכנזי (או אשכנזי בחלקו).

^^תסמונת Usher^^

תסמונת גנטית שמאופיינת על-ידי פגיעה בשמיעה, ראיה ומערכת וסטיבולרית. הליקוי בשמיעה דו-צדדי עמוק שקיים מלידה. הילדים החולים לא מפתחים דיבור. הליקוי בראיה על רקע תהליך ניווני ברשתית העין (Retinitis Pigmentosa) שמתחיל בגיל ילדות ומחמיר עם הזמן. המחלה היא הסיבה השכיחה ביותר לחירשות ועיוורון גנטי בעולם. ידועים 3 סוגים של המחלה, והסוג הקשה ביותר הינו Usher Type 1. שכיחות הנשאים באוכלוסיה האשכנזית הינה 1:100. ניתן לשקול לבצע את הבדיקה לזוגות ממוצא אשכנזי או אשכנזי בחלקו.

^^תסמונת ע"ש בלום^^

מחלה תורשתית המאופיינת על-ידי איחור בגדילה, רגישות יתר לקרני שמש (U/V), חסר חיסוני ועקרות אצל גברים. המחלה קשורה לנטיית יתר לפתח סרטן במהלך החיים. שכיחות הנשאים למחלה גבוהה בקרב יהודים אשכנזים. 1 מתוך כ-90 אנשים באוכלוסייה הבריאה נושא את הגן למחלה. הבדיקה מומלצת לזוגות בהם שני בני הזוג ממוצא אשכנזי (או אשכנזי בחלקו).

^^תסמונת ע"ש קוסטף^^

המחלה מערבת פגיעה בעיניים ופגיעה נוירולוגית. בגיל מוקדם יחסית מופיע ניוון של עצב הראייה ומאוחר יותר מופיעה נוקשות של השרירים, חוסר יציבות מסוימת בהליכה, ויתכנו גם סימנים נוירולוגים נוספים (בעיקר תנועות לא רצוניות וחסרים בהתפתחות שכלית, בדרך-כלל במידה קלה). בקרב יהודים ממוצא עיראקי שכיחות הנשאים גבוהה (1 ל-10). מומלץ לשקול את ביצוע הבדיקה לזוג ממוצא עיראקי ועיראקי בחלקו.

פרופ' מוטי שוחט הוא מנהל המכון הגנטי במרכז שניידר לרפואת ילדים ובית-חולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום אבחון טרום לידתי וייעוץ גנטי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום