שחזור שד: להתאים שיטה לאשה

(0)
לדרג

יותר ויותר נשים שלקו בסרטן השד מעדיפות לעבור שחזור כבר במהלך ניתוח הכריתה. לרגל חודש המודעות לסרטן השד בדקנו מהן השיטות הקיימות ולמי הן מתאימות

מאת: מערכת zap doctors

אוקטובר הוא חודש המודעות לסרטן השד, מחלה הפוגעת לפי הנתונים העדכניים באחת מתוך 7.5 נשים יהודיות ואחת מ-14 נשים ערביות. למרות העלייה בהיקף התחלואה, ישנה ירידה בשיעורי התמותה מהמחלה, בעיקר עקב יותר מקרים של גילוי מוקדם.

נשים שחולות בסרטן השד נאלצות לרוב לעבור כריתה, ועליהן להחליט אם הן עוברות גם שחזור שד באותו ניתוח או לאחר פרק זמן מסוים. גם נשים עם היסטוריה משפחתית של סרטן שד, שלאחר ייעוץ אונקולוגי בוחרות לעבור כריתה מניעתית, מתלבטות באותה שאלה. הנטייה כיום היא כן לשלב את השחזור עם ניתוח הכריתה כדי לחסוך מהאשה פרוצדורה נוספת.

"קיימים שני מסלולים עיקריים לשחזור שד", אומרת ד"ר שגית משולם-דרזון, מומחית בכירורגיה פלסטית, אסתטית ומשחזרת ומנהלת תחום הכירורגיה המשחזרת של השד במרכז רפואי רבין. "ישנו שחזור עם שתלי סיליקון בלבד, הנקרא שחזור אלופלסטי, ויש שחזור עם רקמות עצמוניות של האשה, בעיקר מהעור והשומן של דופן הבטן התחתונה או הגב, הנקרא שחזור אוטולוגי. כ-30% מהנשים העוברות כריתת שד תעבורנה שחזור שד או מייד עם הכריתה או בשלב מאוחר יותר. הוכח מעבר לכל צל של ספק שאין בשחזור כדי לעודד את חזרת המחלה וכן אין בו כדי לפגוע באבחון הישנות מקומית".

שחזור שד
שחזור שד

איך בוחרים באיזו שיטה להשתמש?

"אין שיטה שחזור אחת הטובה מרעותה - לכל אשה מתאימה שיטה אחרת. צריך להתחשב במבנה גופה של האשה, באורח חייה וברקע הרפואי שלה. נשים רזות עם שד קטן יחסית מתאימות בדרך כלל יותר לשחזור עם שתלי סיליקון. לעומת זאת, לנשים מלאות יותר עם שד גדול ונפול יחסית, וכן לנשים שעברו או עתידות לעבור הקרנות, יתאים יותר שחזור מרקמות עצמוניות".

שחזור שד מיידי באמצעות שתל סיליקון יכול להתבצע בשני שלבים או בשלב אחד. "בשחזור בשני שלבים, מכניסים מתחת לשריר החזה הגדול בתום הכריתה מותחן רקמות, שהוא מעין בלון ריק מתוכן העשוי סיליקון", מסבירה ד"ר משולם-דרזון. "בשבועות שלאחר הניתוח מגיעה האשה למרפאה לסדרת ניפוחים, שבהם מוכנס נוזל סטרילי דרך מחט עדינה אל תוך המותחן. עם סיום הניפוחים, כאשר השד המשוחזר מגיע לגודל הרצוי, יש להמתין מספר חודשים, ואז - בניתוח שני מחליפים את המותחן בשתל סיליקון קבוע, דרך אותה צלקת ניתוחית".

לאחרונה ישנה נטייה לבחור דווקא בשחזור שד מיידי בשלב אחד, שבו מוכנס שתל הסיליקון הקבוע כבר בניתוח כריתת השד. "ניתוח בשלב אחד מתאפשר הודות ליריעה מיוחדת הנקראת אלודרם", אומרת ד"ר משולם-דרזון. "מדובר ביריעה אלסטית, שהיא למעשה עור אנושי העובר תהליך מיוחד של הוצאת כל התאים ממנו, כך שהיריעה מכילה רקמת חיבור בלבד. האלודרם מחובר לשריר החזה הגדול בחלקו התחתון, והוא עוטף ומערסל את שתל הסיליקון בחלקו התחתון. בכך מתאפשרת שליטה טובה יותר בצורת השד ותוצאות אסתטיות שמתקרבות מאוד למושלמות".

כל אחת והשחזור שלה

אפשרות נוספת היא שחזור עם רקמות עצמוניות של האשה, שכאמור, מתאים יותר לנשים מלאות עם שד שני גדול יחסית, או לנשים לאחר טיפולי הקרנות. "שחזור מדופן הבטן מתאים ביותר לנשים עם עודפי עור ושומן בבטן התחתונה", מסבירה ד"ר משולם-דרזון. "יחד עם זאת, הוא אינו מתאים לנשים הנמצאות בעודף משקל קיצוני. בניתוח מוסר עודף העור מדופן הבטן ומועבר לאיזור השד. הניתוח השמרני יותר מחייב הקרבה של אחד משרירי הבטן לצורך שימור אספקת הדם לעור המועבר לאיזור השד. טכניקה חדשה יותר, המתבצעת היום במרבית בתי החולים בארץ, מאפשרת לקיחת העור והשומן התת עורי מבלי לפגוע בשרירי הבטן. טכניקה זו מכונה 'מיקרוכירורגית' בשל השימוש בכלי דם מיקרוסקופיים והיא דורשת הכשרה מיוחדת של הכירורג המשחזר. בדרך זו ההחלמה קלה יותר, וחוזקה של דופן הבטן נשמר.

"נשים רזות שעברו הקרנות לא תוכלנה לעבור שחזור עם שתלי סיליקון בשל שיעור גבוה של התכווצות קופסית שהיא סיבוך המקנה לשד מראה נוקשה, גבוה ולא טבעי. כמו כן, אין להן את עודפי העור והשומן הנחוצים לשחזור שד מדופן הבטן. לנשים אלה הבחירה המקובלת ביותר היא שימוש בשריר הלטיסימוס דורסי מהגב. בדרך זו נלקח חלק של עור מהגב בנוסף לשריר שטוח ורחב הנמצא בגב התחתון. הרקמות הללו מועברות דרך תעלה תת עורית בבית השחי אל אזור השד. היות ואין די שומן באיזור הגב לבניית שד, יש צורך להוסיף שתל סיליקון קטן תחת השריר והעור שהועברו מהגב לאזור השד".

מגמה נוספת שהולכת ומתפתחת בתחום שחזורי שד היא הזרקות שומן. "עיקר השימוש בהזרקות שומן כיום הוא לצורך תיקונים ושיפור התוצאה האסתטית לאחר שחזור השד באמצעות שתל סיליקון או רקמה עצמונית", מציינת ד"ר משולם-דרזון. "כמו-כן, ניתן להשתמש בהזרקות שומן לתיקון עיוותים שנוצרו בשד בעקבות כריתה חלקית של השד. יחד עם זאת התוצאות של שחזור שד מלא בהזרקות שומן עדיין אינן מספקות ואינן נמצאות בשימוש תדיר".

סיכונים והחלמה

ניתוח לשחזור שד טומן בחובו סיכונים בדומה לכל ניתוח אחר. דימום, זיהום מקומי, נמק עורי בשל פגיעה באספקת הדם לעור באזור והתכווצות קופסית כולם יכולים להופיע בעקבות השחזור. אולם, הסיכוי לסיבוך פוחת באופן משמעותי אם מקפידים להתאים לכל אשה את השחזור האופטימלי עבורה.

"ההחלמה מניתוח שחזור שד עם שתלי סיליקון היא בדרך כלל מהירה יותר משחזור המבוצע מרקמות עצמוניות", אומרת ד"ר משולם-דרזון. "ככלל, נדרשים כשלושה שבועות עד חודש לצורך חזרה מלאה לשגרה ולפעילות גופנית בעקבות שחזור שד עם שתל סיליקון, וכשישה שבועות עד חודשיים לאחר שחזור עם רקמות עצמוניות. האשפוז במחלקה הוא בין שלושה ימים בשחזור עם שתל סיליקון לשבוע בשחזורים האוטולוגיים. האשה בדרך-כלל משוחררת לביתה עם נקזים, המנקזים את ההפרשה מהאיזור המנותח. הנקזים מוצאים כשההפרשה יורדת מתחת ל-30 סמ"ק. רצוי להמנע מפעילות גופנית מאומצת ומהרמת משאות כבדים בחודש הראשון, אולם פרט לכך אין מגבלות מיוחדות לאחר השחזור וכל אשה תחזור בהדרגה ובהתאם ליכולותיה לשגרה".

עוד היא מציינת, כי "ניתן לעבור בדיקת ממוגרפיה לאחר שחזור שד, כמובן לאחר יידוע הטכנאי על קיומו של השחזור. כמו כן ניתן לעבור גם בדיקת MRI. יש לזכור כי במידה שהאשה לאחר השלב הראשון בשחזור עם מותחן רקמות אין אפשרות לעבור בדיקת MRI, שכן במותחן קיימת פומית מתכת שאינה מאפשרת ביצוע הבדיקה".

שחזור פטמה

נשים העוברות כריתת שד מוטרדות מאד משחזור הפטמה, למרות שמדובר בניתוח פשוט, הנמשך כעשרים דקות תחת הרדמה מקומית. "מדובר בפעולה פשוטה אך בעלת ערך אסתטי רב", אומרת ד"ר משולם-דרזון. "הפעולה נעשית במימון הקופות וכדאי מאד להשלים את שחזור השד ולבצע את שחזור הפטמה. בשחזור הפטמה משתמשים בפיסת עור קטנה מעור השד עצמו, המורמת ומסובבת בצורה היוצרת את הפטמה החדשה. העטרה משוחזרת באמצעות קעקוע על-ידי מקעקעת רפואית, או באמצעות השתלת עור הנלקח בדרך-כלל מאזור הירך הפנימית העליונה. הקעקוע אינו כלול בסל הבריאות, אך בדרך-כלל יש החזר כספי מהביטוחים המשלימים של הקופות בעבור הפרוצדורה.

"לגבי השחזורים, שחזור שד עם שתלי סיליקון ועם רקמות עצמוניות ממומן באופן מלא על ידי קופות החולים, ואילו שחזור שד עם שתל סיליקון בשלב אחד בשילוב יריעת אלודרם עדיין אינו כלול בסל הבריאות, אולם הוא ממומן במידה חלקית על ידי הביטוחים המשלימים של קופות החולים והביטוחים הפרטיים".

בואו לדבר על זה עם ד"ר שגית משולם-דרזון בפורום שחזור שד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום