סרטן השד: כיצד להימנע מגלי חום

(1)
לדרג

אילו תרופות מתאימות לטיפול בגלי חום אצל חולות סרטן השד? ראיון עם אונקולוג אמריקני שבוחן התופעה ומימדיה השונים

מאת: מערכת zap doctors

תופעת גלי החום בקרב חולות סרטן השד שונה מגלי החום המאפיינים את גיל המעבר אצל כל אישה מבחינת העוצמה, התדירות ועוד. עבור אישה החולה בסרטן השד, דיון אודות גלי החום, אפשרויות הטיפול וההתמודדות עימם, יתנהל על פי רוב עם האונקולוג שלה. לפי ד"ר צ'ארלס ל. לופרינזי, מומחה לאונקולוגיה במכללה לרפואה 'מאיו קליניק' בארה"ב, זוהי אף חובתם של האונקולוגים מתוקף תפקידם.

בראיון ל-Medscape, התייחס ד"ר לופרינזי לכמה מההיבטים העיקריים של התופעה והטיפולים האפשריים. להלן קטעים מתוך הראיון.

^^מרבית הנשים חוות גלי חום כתסמין מקובל של גיל המעבר. האם גלי החום אותם חוות נשים הסובלות מסרטן השד, הינם שונים?^^

"גלי חום מהווים בעיה ממשית עבור נשים רבות החוות את גיל המעבר. הסיבה היא הפסקת ייצור האסטרוגן בשחלות, תהליך המוביל לבסוף להפסקת הופעת המחזור החודשי. על פי רוב, זהו תהליך איטי למדי המתחיל לקראת גיל 50 ומתרחש במשך מספר שנים.

בקרב נשים רבות החולות בסרטן השד, גלי החום מהווים בעיה חמורה יותר, מפני שחלק מהטיפולים, המשמשים להתמודדות עם סרטן השד, כגון כימותרפיה או טיפולים בשחלות (הסרתן או דיכוי פעילותן) עלולים לגרום להפרעה במחזור החודשי או להפסקתו כליל. בנוסף, שימוש באנטי-אסטרוגן כטמוקסיפן או תרופה מדכאת ארומטאז', עשויים גם הם להוביל להופעת גלי חום. בקרב נשים שמתחילות ליטול טמוקסיפן לאחר הפסקת הווסת, גלי החום נפוצים יותר אצל אלו שסבלו מהופעתם במהלך גיל המעבר, או עברו טיפול בתחליפי אסטרוגן. לעומת זאת, אצל נשים טרום גיל המעבר הנוטלות טמוקסיפן - גלי החום נדירים וקצרים יותר.

במהלך גיל המעבר, ריכוזי ההורמונים בדם פוחתים באופן הדרגתי במשך מספר חודשים, ואף שנים. הפסקה פתאומית של ריכוזי ההורמונים בדם מובילה להופעת תסמינים חריפים יותר".

^^מה אורכו של פרק הזמן המקובל להופעת גלי חום?^^

"גלי חום מופיעים במהלך 3-4 שנים בממוצע. עם זאת, כ-15% מהנשים יחוו אותם במהלך 10-15 שנים, או יותר. לעומת זאת, נשים מסוימות לא יחוו כלל גלי חום".

^^מהם חלק מהטיפולים שאינם מבוססי אסטרוגן, המשמשים לטיפול בגלי חום בקרב חולות סרטן השד?^^

"אחד מהטיפולים שאינם מבוססי אסטרוגן אותם חקרנו, למרות שעדיין מדובר בטיפול הורמונאלי, הינו פרוגסטרון (progesterone). חשוב להקדים ולציין כי בכל מקרה, בקרב נשים שקיבלו תרופת דמה (פלצבו), קיימת ירידה של כ-25% בגלי החום לאחר ארבעה שבועות.

אצטט מגסטרול (megestrol) היה הפרוגסטרון הראשון אותו בחנו, והוא נלקח דרך הפה במינונים נמוכים. הטיפול הורה על הפחתה של כ-85% בהופעת גלי החום. במחקר אחר, זריקה תוך שרירית בודדת של אצטט מדרוקסיפרוגסטרון (medroxyprogesterone) גרמה לירידה של 80-85% בהופעת גלי החום, במהלך שישה שבועות לפחות. זהו גורם פרוגסטרון בעל משך מחצית חיים ארוך למדי.

למרות יעילותן הברורה של תרופות אלו בהפחתת הופעת גלי החום, רופאים רבים מפחדים לרשום תרופות מבוססות הורמונים לאישה החולה בסרטן השד. על אף הטענה ההגיונית כי נטילת פרוגסטרון בלבד עלולה לגרום לבעיות הקשורות בסרטן השד, קיימים נימוקים לביסוס בטיחות מתן תרופות מבוססות הורמוני פרוגסטרון, נטולות אסטרוגן".

^^האם אתה ממליץ לחולות בסרטן השד על טיפולים הורמונאליים להתמודדות עם גלי חום?^^

"על פי רוב אני מוכן להציע לחולות סרטן השד את אפשרות הבחירה בטיפולים הורמונאליים, לאחר דיון בסיכונים וביתרונות. במידה ואישה איננה חולה בסרטן השד או הינה חולה בסרטן שד מסוג שאינו רגיש להורמונים, טיפול קצר טווח בהורמונים מהווה אפשרות סבירה. במקרה זה, אני נוהג לרשום זריקה תוך שרירית בודדת או אצטט מדרוקסיפרוגסטרון, מפני שהם יעילים למשך זמן ארוך יחסית. במידה ואישה חולה בסרטן אשר רגיש להורמונים, אני משוחח עימה אודות היתרונות והחסרונות של טיפול הורמונאלי ומיידע אותה בנוגע לאפשרויות אחרות. כאמור, אני נאות לרשום טיפול הורמונאלי למטופלת, במידה והיא מבינה את משמעויות הטיפול".

^^האם חולות סרטן השד עדיין מעוניינות בטיפול הורמונאלי חלופי בגלי החום לאחר פרסום תוצאות מחקר "יוזמת בריאות הנשים" (Women'sHealth Initiative), שמצא סיכון גבוה להתפתחות סרטן שד בקרב נשים שעברו טיפול זה?^^

"כן, יש נשים שעדיין מעוניינות בכך. המחקר הראה סיכון גבוה יותר להתפתחות סרטן שד בקרב נשים (ללא עבר רפואי הנוגע לסרטן השד) שעברו טיפול אסטרוגן/פרוגסטין משולב. עם זאת, חלק אחר של המחקר, בו נבדקו נשים שרחמן הוסר ועברו טיפול באסטרוגן בלבד, אצלן הסיכון להתפתחות סרטן השד נמצא ניטרלי או אף נמוך מכך. אם כן, בהתבסס על מחקר זה, עלה חשש בנוגע לטיפול אסטרוגן/פרוגסטין משולב, מפני שנדמה כי טיפול זה הוא הגורם המעלה את הסיכון להתפתחות סרטן השד.

הנשים שהשתתפו במחקרי הפרוגסטרון שלנו לא קיבלו אסטרוגן, כי אם פרוגסטרון לבדו. השפעת הפרוגסטרון לבדו על הסיכון להתפתחות סרטן השד איננה ידועה. לכן אני אומר למטופלות שלי כי "תיתכן השפעה מזיקה מבחינת סיכון לסרטן השד; תיתכן השפעה חיובית; ויתכן ולא תהיה כל השפעה". בכל מקרה, לדעתי, ההשפעה קטנה למדי.

לדעתי, מתן פרוגסטרון לבדו מהווה אפשרות סבירה. בוודאי שנשים אינן חייבות לבחור בטיפול, אולם זהו טיפול יעיל להתמודדות עם גלי החום, בתנאי שמקבלים את קיומם של סיכונים אפשריים".

^^אילו טיפולים אחרים אפשריים עבור נשים שאינן מעוניינות בטיפול הורמונאלי?^^

"מספר תרופות חדשות למדי, תרופות נוגדות דיכאון, נמצאו כמפחיתות את גלי החום. בהתבסס על מחקרים עדכניים, התרופות ונלפקסין (Venlafaxine) ופרוקסטין (Paroxetine), נמצאו כגורמים היעילים ביותר. במחקר שערכנו אודות ונלפקסין, הושגה הפחתה של 60% בגלי החום; זאת הודות לשימוש במינונים נמוכים עד בינוניים, קרי מינונים נמוכים ביחס לאלו המשמשים לטיפול בדיכאון. תוצאות דומות הושגו לגבי פרוקסטין. מחקר זה הורה על פיחות של 60-70% בגלי החום.

סרטרלין (Sertraline) ופלואוקסטין (Fluoxetine) אינם נראים כבעלי השפעה כה משמעותית, וטרם הושגו תוצאות לגבי סיטלופרם (Citalopram), על אף שהן נראות מבטיחות. נתונים חדשים, תומכים ביעילות נוגד דיכאון אחר, דסוונלפקסין (Desvenlafaxine), בהפחתת גלי חום. תרופות נוגדות דיכאון חדשות אלו אינן מפחיתות את גלי החום כשם שטיפול הורמונאלי מפחית, אולם הן יעילות יותר מתרופות דמה".

^^האם תרופה כלשהי מביניהן מפריעה לטיפול בסרטן השד?^^

"חשוב לדעת כי חלק מהתרופות הללו, כגון פרוקסטין, אכן מהוות הפרעה לטיפול בטמוקסיפן. על מנת שהטיפול בטמוקסיפן יהיה יעיל, עליו להיות מומר בגוף באמצעות אנזים CYP2D6. חלק מהתרופות כוללות אנזים זה, ופרוקסטין הינה העיקרית שבהן. סרטרלין וחלק מתרופות נוגדי הדיכאון האחרות עשויות להכיל אנזים זה במידה מסוימת, אולם לא כל הפתרונות טמונים בתרופה זו. ונלפקסין איננה מכילה CYP2D6 ברמה משמעותית; לכן, במידה ומישהי מטופלת בטמוקסיפן, עליה להימנע מנטילת פרוקסטין ותרופות אחרות המכילות את אנזים CYP2D6.

לגבי משך הטיפול, השפעות תרופות נוגדות דיכאון על הופעת גלי החום מורגשות על פי רוב כבר במהלך השבועות הראשונים לטיפול (שבוע 2-3). למעשה, משך הזמן המיטבי לטיפול בגלי חום עדיין לא נבדק. הלכה למעשה, לאחר תקופת זמן, במידה וגלי החום תחת שליטה, המטופלת תיגמל בעצמה או שרופאה יסייע לה לעשות כן. מצב זה יכול להתרחש לאחר מספר חודשים, שנה, או לאחר מספר שנים. היבט זה מתייחס לכל הטיפולים".

^^מהו ניסיונך עם מטופלות המתחילות ליטול תרופות כגון ונלפקסין, ואז מפסיקות?^^

"בנוגע לונלפקסין, חשוב להתחיל את הטיפול במינון נמוך, מפני שהתרופה עלולה לגרום לתופעות לוואי, בעיקר בחילה והקאות. כ-10% מהנשים אינן מתמודדות עם ונלפקסין; נשים אחרות יסבלו בתחילה מבחילה, אולם זו תעבור לאחר שבוע מהטיפול הראשון. כאשר מופסק הטיפול בתרופה, יש לבצע טיטרציה עד למינון הנמוך ביותר. חלק מהמטופלות יחוו תגובות גמילה, גם במידה והטיפול יופסק באיטיות ובהדרגתיות.

ישנן נשים שאינן מעוניינות ליטול תרופות נוגדות דיכאון כשם שהן אינן רוצות ליטול תרופות לטיפול בהתקפים. כאשר התחלנו את השימוש בתרופות אלו לטיפול בגלי חום, גורמים מסוימים טענו כי הסיבה היחידה שהתרופות נמצאות יעילות בטיפול בגלי החום הינה טיפולן בדיכאון. טענה זו איננה נכונה כלל וכלל. הנשים שהשתתפו במחקר אותו ערכנו לא סבלו מכל דיכאון קליני. יתרה מכך, השפעת גורמים אלו על גלי החום הינה מהירה בהרבה מהשפעתם על סממני הדיכאון".

^^האם תרופות להתמודדות עם התקפים אפילפטיים מהוות אפשרות לטיפול בגלי חום בחולות בסרטן השד?^^

"גבפנטין (Gabapentin), תרופה המיועדת להתמודדות עם התקפים, המשמשת גם כמשכך כאבים, הינה תרופה נוספת שהוכחה כיעילה בטיפול בגלי חום. מחקרים הראו ירידה של 50-60% בגלי החום, בדומה לזו שהושגה באמצעות נוגדי דיכאון. תרופה זו יחסית איננה גורמת לתופעות לוואי חריפות. חלק מהמטופלות מדווחות על כאבי ראש קלים ונפיחות מסוימת. בדומה לטיפול בנוגדי הדיכאון, חשוב להתחיל את הטיפול במינונים נמוכים ולבצע טיטרציה הדרגתית למינונים גבוהים יותר. עדיין לא ידוע האם צורת הגבפנטין החדשה, פרגבלין (Pregabalin) תהיה יעילה באותה המידה בהתמודדות עם גלי חום. מחקרים בנושא כבר מתנהלים".

^^ומה בנוגע לסוגי תרופות אחרים?^^

"קלונידין (Clonidine) היא תרופה ותיקה יותר שבעבר שימשה לטיפול בלחץ דם גבוה, הייתה התרופה הראשונה אותה בדקנו לטיפול בגלי חום. קלונדין מפחיתה את גלי החום בשיעור של 40% לערך, לכן היא נחשבת פחות יעילה מתרופות נוגדות דיכאון או גבפנטין. קלונדין פועלת נפלא עבור חלק מהנשים ואינה משפיעה כלל על אחרות. למעשה, הערה זו נכונה לגבי כל הגורמים הללו. השימוש בקלונידין אינו כה נפוץ מפני שהיא פחות יעילה מהתרופות החדשות, וכן מיוחסות לה תופעות לוואי שכיחות יותר, כגון: יובש בפה, קשיי הרדמות ולחץ דם נמוך".

^^מה בנוגע לטיפולים אלטרנטיביים להתמודדות עם גלי חום? כלי התקשורת מעניקים מידע רב, אך לא פעם מבלבל, אודות ויטמין E, הקוהוש השחור וסויה.^^

"מחקר מסוים שבדק את השפעת ויטמין E על גלי חום, מצא כי לוויטמין יתרונות מסוימים בהפחתת גל חום אחד ביום. לכן, באמצעות ויטמין E, המטופלת עשויה לחוות שינוי שווה ערך לתרופת דמה ואולי מעט יותר. בתחילה סברנו כי ויטמין E אינו גורם לתופעות לוואי, אולם מידע עדכני מורה כי הוא עשוי להגביר את שיעורי התמותה בקרב מטופלות הסובלות ממחלות כרוניות.

טיפולים אלטרנטיביים רבים אחרים נחשבו כמועילים ונחקרו, אולם טענות ההשפעה החיובית לא בוססו באף אחד מהמחקרים הטובים; בכלל זה נכללים מוצרי הסויה למיניהם. אנו ערכנו את אחד מהמחקרים הראשונים אודות השפעות הסויה על גלי חום, וממצאיו היו שלילים באופן מובהק. מרבית המחקרים האחרים על השפעות הסויה הגיעו לאותה המסקנה. לכן כיום אף מוצר סויה לא הוכח כיעיל. אין בכך לומר כי לא יתכן פיתוחו של מוצר סויה שיהיה בעל השפעה חיובית במידת מה. כנ"ל לגבי הקוהוש השחור; זאת על אף הפרסומים. המחקרים הטובים שבחנו את השפעתו בהשוואה לתרופות דמה, לא הראו יתרונות משמעותיים מבחינת מניעת גלי חום. המחקרים שטוענים ליתרונות הקוהוש השחור אינם מחקרים טובים במיוחד.

טיפול אלטרנטיבי אחר שנחשב כמשפיע על מניעת גלי חום הינו דיקור (אקופונקטורה). מחקר שלנו ב-Mayo Clinic, שהשווה דיקור לטיפול דמה, לא מצא כל יתרונות.

^^האם יש דברים נוספים אותם נשים יכולות לבצע בכדי להקל על גלי החום?^^

"בין השאר, נשים יכולות להתלבש בשכבות, להשתמש במניפות על מנת לשמור על זרימת האוויר ולקרר אותן, לא לישון עם שמיכות רבות ולשמור על חדר השינה שלהן קריר במהלך הלילה. אמצעים אחרים שיכולים לסייע הם מדיטציה והיפנוזה. נתונים ראשוניים מורים כי נשימת מדיטציה עשויה לעזור, אך לא במהלך גל החום אלא פעם או פעמיים ביום על בסיס קבוע. אני מבקש להדגיש כי טיפולים אלו עשויים לסייע במניעת גלי החום. המחקרים מתנהלים בימים אלו ובוחנים את ביסוס הטענה. היפנוזה גם היא עשויה לסייע. נתונים מוקדמים מתפרסמים בימים אלו, אך יש צורך במידע מדויק יותר".

^^האם יעילות הטיפול בגלי חום שונה בחולות סרטן השד בהשוואה לנשים שלא חלו?^^

"מבחינת יעילות הטיפול בהתמודדות עם גלי החום, אין כל משמעות להיות אישה חולה בסרטן השד. יתרה מכך, מכל ההיבטים המעשיים, לא משנה האם האישה נוטלת טמוקסיפן. אמנם זו אינה הדעה הרווחת והיא אינה מקובלת על פי רוב, אך קיים מידע מספק התומך בכך".

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום