יום ללא עישון: יותר מעשנים צעירים

(0)
לדרג

למרות העלייה במודעות, יותר בני נוער מעשנים מאשר בעבר. בישראל מתים מדי שנה כ-10,000 איש מצריכת ניקוטין: יותר מפי 20 מאשר תאונות דרכים

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

בכל הנוגע למצב העישון בישראל, נראה שיש מקום לאופטימיות ופסימיות גם יחד. מצד אחד, המודעות לנזקי העישון גבוהה, יש פחות מעשנים ועישון כבר אינו נחשב נורמטיבי ומקובל כבעבר; אך מצד שני, יש יותר בני נוער מעשנים וגיל המעשנים יורד בהתמדה, כפי שמספר ד"ר מיכאל ויינפאס, מומחה לגמילה מעישון ולרפואת משפחה. מגמה מדאיגה נוספת היא עישון הקנאביס. ישראלים רבים מעשנים קנאביס, ומספרם עולה בהתמדה. גם עישון קנאביס נעשה יותר פופולארי בקרב בני נוער: כל שנה עוד ועוד בני נוער צורכים את הסם, ומתחילים בכך בגיל מוקדם יותר.

בעוד שרבים כבר יודעים לפרט את מרבית נזקי עישון הסיגריות, יש המתעלמים מנזקי הקנאביס ואינם מודעים להשלכותיו ההרסניות על בריאות המעשן. אנשים רבים, בייחוד צעירים, טועים לחשוב כי בשל היות הקנאביס צמח טבעי הוא פחות מזיק לבריאות. ד"ר ויינפאס יוצא נגד ההנחה הזו: "קיימת מחשבה מוטעית ולא מבוססת בקרב זרמים מסוימים שסמים קלים לגיטימיים ואינם מזיקים לבריאות. זו הנחה שגויה מיסודה. לא זו בלבד שהסמים מזיקים לבריאות, אלא אף, לתפיסתי, הקנאביס הוא המסוכן בסמים. בשל האמונה שמדובר בסם קל ללא השפעה מזיקה לכאורה על פעילות המוח, צריכת הקנאביס מתרבה וישנם גם צעירים הנמנעים משימוש בסמים אחרים אך משתמשים בקנאביס מבלי לדעת על השפעותיו ההרסניות".

לדברי ד"ר ויינפאס, צריכת קנאביס בכל דרך שהיא מזיקה לגוף ובעיקר למוח, ויש לה השלכות פיסיות ונפשיות הרסניות. ד"ר ויינפאס: "אחד ממרכיבי צמח הקנאביס פועל על המערכת המוחית המעורבת בבקרה על תחושות ההנאה, הכאב, הריכוז, הקשב, הזיכרון והלמידה. השימוש בו עלול לגרום לתופעות פסיכו אקטיביות. לרוב, השפעותיו המיידיות של עישון קנאביס כוללות פרצי צחוק, תחושת הקלה ואופוריה, שחרור עכבות, תפיסת זמן איטית יותר, התעצמות המרחב, התחזקות בתפיסה החושית של צבעים, קולות וצלילים, הרגשת טשטוש וחוסר שיווי משקל; אבל לעישון יש גם השפעות אחרות, קשות יותר, הכוללות השפעה על תפקוד המוח, כאשר מידת ההשפעה העישון על האדם משתנה בהתאם לניסיון, תכיפות השימוש ותדירותו, הסביבה החברתית, מצב הרוח וגורמים נוספים".

השלכות פיסיות

ד"ר ויינפאס מפרט את ההשלכות של עישון הקנאביס על גוף האדם: "עישון מריחואנה מגדיל את הסיכון לסרטן הריאות אף יותר מעישון סיגריות, משום שיש בו חומרים מסרטנים כמו בטבק; וכן משום שמעשני מריחואנה נוהגים לשאוף שאיפות עמוקות יותר ממעשני הטבק ולהחזיק את העשן זמן ממושך יותר בריאות. בנוסף לכך, המריחואנה אינה נקייה או אורגנית, ולכן עשויה להכיל שאריות של כימיקלים מסוכנים, לרבות חומרי ריסוס ורעלים אחרים, המסכנים מאוד את הבריאות.

"עישון מריחואנה גם מגדיל את הסיכון ללקות בהתקף לב. סיכון פיסי נוסף הכרוך בצריכת קנאביס קשור לעובדה שמעשנים מעורבים יותר בתאונות דרכים. צריכת הסם גורמת לשינוי בקואורדינציה ושינויי תפיסה של המרחב, פוגמת בשיקול הדעת, מאטה את יכולת ומהירות התגובות וגורמת לבעיות זיכרון וקשב. לכן, בדומה לתרופות נרקוטיות, אסור לנהוג או לבצע פעולות מסוכנות תחת השפעת מריחואנה. מי שמעשן את הסם ולא נמנע מנהיגה מסכן את חייו ואת חיי המשתמשים בכביש.

"מריחואנה אף פוגמת בפוריות וצריכתה עלולה לגרום להאטת התנועה של תאי הזרע ולהגביר את הסיכוי לעקרות אצל גברים בעלי נטייה לבעיות פוריות. בקרב נשים הרות עשויה המריחואנה לגרום לנזקים חמורים לאם ולעובר, ואין לעשנה בתקופת ההיריון. תינוקות הנולדים לאמהות שצרכו מריחואנה במהלך ההיריון הם קטנים יותר וסובלים בדרך כלל מבעיות רפואיות שונות".

יום ללא עישון
יום ללא עישון

השלכות רגשיות ונפשיות

המריחואנה מדכאת את הפעילות המוחית ויוצרת בעיות במוח ובעיות רגשיות ונפשיות קצרות וארוכות טווח, כפי שמפרט ד"ר ויינפאס: "צריכת קנאביס על צורותיו השונות ובכל הדרכים הקיימות מסכנת את הבריאות הנפשית של המשתמשים. כך, המשתמשים עלולים לסבול מפסיכוזה, והמצב הפסיכוטי עלול להופיע, לעיתים, אפילו אחרי שימוש אחד בלבד. הפסיכוזה היא הפרעה קשה בחשיבה ובתפיסת המציאות, המתבטאת במחשבות שווא, בהזיות ובהפרעות חשיבה. במצב פסיכוטי אין הנפגע מסוגל להבחין בין המציאות לבין דמיונותיו והזיותיו, והדמיון והמציאות מתערבבים מבחינתו. אדם פסיכוטי מאבד לעיתים את היכולת לטפל בעצמו ואף עלול להידרדר למצב בריאותי חמור לרבות פציעות בלתי מטופלות ואף מוות. השימוש בקנאביס מעלה את הסיכון לפריצתה של פסיכוזה עתידית, גם בקרב אנשים ללא היסטוריה של פסיכוזה. בנוסף לכך, נמצא ששימוש בקנאביס עלול להקדים את הופעתן של מחלות נפש או לגרום להתלקחותן בקרב מעשנים בעלי נטייה לחלות במחלות נפש לסוגיהן.

"החומר הפעיל בקנאביס עלול לעורר תופעות של חרדה, מחשבות שווא, קשיי זיכרון והפרעות התנהגות שונות. צרכני קנאביס מצויים בסיכון לסבול מדיכאונות פי ארבעה ביחס לאוכלוסייה הכללית. כמו כן, צרכני סמים קלים עלולים לפתח התקפי מאניה, מחלת נפש המאופיינת בדיבור רב, בחוסר יכולת לישון, בבזבוז כסף בלתי נשלט, בתחושת כל יכול, ובהתנהגות מינית לא מבוקרת. רבים מהחולים מתמוטטים במהלך ההתקף כתוצאה מההיפר בו גופם נתון. צרכני קנאביס אף עלולים לחוות שינוי אישיות, במהלכו נגרמת פגיעה שקטה והדרגתית במבנה האישיות ובדפוסי ההתנהגות.

כאמור, יש להזכיר את הסכנות בעישון לא מבוקר. אולם בהתוויות מסוימות ידוע שיש לצמח הקנאביס סגולות רפואיות. על הרופא להפעיל שיקול דעת מתי הקנאביס יכול לסייע - הכל תחת השגחה רפואית. המצבים השכיחים הם כאבים של חולי סרטן, סיוע בשיכוך כאבים כרונים קשים, לרוב ממקור נוירולוגי, קרוהן, טרשת נפוצה, ניוון שרירים, מחלת פרקינסון, אלצהיימר, טורט, גלאוקומה, בעיות נשימה קשות ומצב של פוסט טראומה. לקנאביס יש תכונות נוגדות דיכאון, מרגיעות, נוגדות דלקת, נוגדות בחילות והקאות ומעודדות תיאבון. כמו לתרופה רגילה, גם לקאנאביס יש תכונות מרפא, ותופעות לוואי לא מבוטלות.

נזקי הניקוטין

"ההשלכות של עישון הסיגריות אמנם כבר ידועות לכולם, אבל נדמה כי חלקנו מאמינים שהנזק היחידי הוא לריאות", אומר דר ויינפאס ומדגיש כי הנזק לגוף הנובע מעישון סיגריות הוא כולל: הריאות אינן האיבר היחיד בגוף הנופל קורבן לעישון. חלק גדול מהמעשנים מצוי בסכנת מוות, כפי שמצביעים הנתונים הסטטיסטיים שמפרט ד"ר ויינפאס, לפיהם בארץ מתים כל שנה כ-10,000 איש מצריכת ניקוטין והסיבוכים השונים שהיא גורמת, מתוכם כ-1,500 מעשנים פאסיביים.

ד"ר ויינפאס: "זהו נתון מזעזע שמשמעו כי העישון הורג יותר מאיידס ויותר מתאונות דרכים. למעשה, אחד מכל שני מעשנים ימות הרבה טרם זמנו. כל מי שמעשן משחק רולטה רוסית ומהמר על חייו".

דר ויינפאס מפרט את הסיכונים הטמונים ברעל הסיגריות: "עישון סיגריות גורם נזק לכל אחד ואחד מתאי הגוף. אנשים רבים שבטוחים כי הם יודעים עד כמה הסיגריות מזיקות מופתעים לשמוע מהו היקף הפגיעה האפשרי בגוף האדם. הסיגריה מכילה ניקוטין. חומר זה הוא החומר הממכר שבסיגריה, אך חשוב לדעת כי כשלעצמו אין הוא מזיק לבריאות. מה שמזיק לבריאות הוא שריפת החומר. ברגע שאדם מצית סיגריה מתקיים תהליך שריפה של הניקוטין. עם השריפה נוצרים תוצרי שריפה רעילים ביותר, אשר עוברים מהריאות אל הדם, המוביל אותם לכל תאי הגוף. תוצרי השריפה כוללים כ-4,000 כימיקלים שונים, מתוכם כ-300 חומרים רעילים וכ-43 חומרים שהוכחו כמסרטנים. אותם חומרים, הכוללים בין היתר מתנול, ארסן, ציאניד, קוטלי חרקים, נפטלין, חומצה, אמוניה, חומרים רדיואקטיביים, גז של מערכת ביוב ופחמן חד חמצני הם רעלים הרסניים לגוף שפוגעים בו, לרוב, בצורה בלתי הפיכה".

הרכבה החומרי המפוקפק של הסיגריה מסביר את השפעתו הקטלנית של העישון על בריאות המעשנים ומי שמצוי לצידם. ויינפאס: "מעשנים חולים הרבה יותר, וכך גם קרובי משפחתם ואף חיות המחמד שלהם. בני זוג של מעשנים סובלים יותר מסרטן ריאות (25% יותר ביחס לאוכלוסייה הכללית). ילדים של מעשנים חשופים יותר בתקופת הינקות למוות בעריסה, היות שהעישון הוכח כגורם מרכזי לתופעה. בבגרותם חשופים הילדים לתחלואה רבה יותר: פי שישה יותר מחלות בדרכי הנשימה ביחס לאוכלוסייה הכללית ואף סיכוי גבוה יותר לבעיות התנהגות. סביר יותר שיעשנו סיגריות בהמשך דרכם, מה שמסכן כמובן את בריאותם. גם כלבים שבעליהם מעשנים חולים יותר ועלולים לפתח בעצמם שיעול כרוני".

סכנה לכל הגוף

"הריאות המצויות קרוב ללב מעבירות את כל הרעלים ישירות לזרם הדם ומגיעות לכל תאי הגוף", מסביר ד"ר ויינפאס ומפרט חלק מהמחלות האורבות למי שמעשן: "מעשנים חשופים למחלות סרטן מסוגים שונים. 30% ממחלות הסרטן נגרמות מעישון וקשורות אליו. למעשנים יש פי עשרה סיכון לחלות בסרטן ריאות ביחס לאוכלוסייה הכללית; ופי שלושה סיכון לחלות בסרטן הקיבה, הוושט, סרטן הגרון, סרטן הלוע, סרטן הכליה, סרטן השד, סרטן צוואר הרחם, לוקמיה, סרטן הערמונית וסרטן שלפוחית השתן.

"העישון אף גורם מחלות לב וכלי דם, לרבות טרשת עורקים, לחץ דם גבוה, הפרעות קצב, שבץ מוחי ומחלות לב למיניהן. העישון אף גורם לבעיות פריון לגברים, שאיכות הזרע שלהם נפגמת והם עלולים לסבול מאימפוטנציה; וכן לנשים, שפריונן נפגם וסיכוייהן להרות באופן טבעי או במסגרת הפריה חוץ גופית יורדים דרסטית אם הן מעשנות.

"העישון גורם לבעיות אסתטיות, בהן ריח רע מהפה, מחלות חניכיים, שינוי צבע השיניים, הזדקנות והתקמטות של העור, שינוי צבע העור שמאבד את הברק שלו והופך אפרורי ואף מתכסה בקמטים, הצהבת האצבעות, פגיעה בשיער שהופך יבש, שברירי ונעדר ברק, נשירת שיער והתקרחות.

"מעשנים נוטים לסבול גם יותר ממחלות במערכת העיכול. יכולתם הפיסית נפגמת ויכולת תפקודם יורדת. העישון אף עלול לגרום לאוסטאופורוזיס ולמחלת קטרקט ולהחמיר את מחלת הסוכרת. הוא אף עלול לגרום למחלת גרבר שעלולה לגרום לצורך בכריתת גפה".

נראה כי היריעה קצרה מלהכיל את הנזקים של העישון על גוף האדם. כולנו נעשה בחוכמה אם נימנע מעישון.

בואו לדבר על זה עם ד"ר ויינפאס בפורום הפסקת עישון - איך להפסיק לעשן?

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום