פורים: חג שמח ובטיחותי

(0)
לדרג

חג פורים הוא חג גדול לילדים, אבל למרבה הצער מתרחשות בו פציעות רבות: תחפושות מתלקחות, מסיכות גורמות לחנק. איך לעבור את פורים בשמחה ובשלום? מדריך מקיף

מאת: מיטל צגלה

חג פורים בפתח ואתם, ההורים, כבר ודאי טרודים בשאלות ברומו של עולם: איך, למען השם, תציירו לבנכם הקטן שפם שלא יימרח כליל? מהיכן תשיגו כתר "מלכת הכוכבים" שחשקה בו נפש בתכם?

לצד החגיגות והצבעים, יש לזכור כי זוהי תקופה הטומנת בחובה סכנות לא מעטות. בכל שנה בפורים, מגיעים לבתי החולים ברחבי הארץ ילדים עם פציעות (קלות עד חמורות) שניתן היה למנוע על-ידי שמירת הנחיות בטיחות בסיסיות מצד ההורים.

יש לוודא שהאיפור איננו מכיל חומרים רעילים. צילום: שאטרסטוק

בכתבה זו נפרט רשימת כללי בטיחות, עליהם יש להקפיד, כדי לזכות בחג פורים שמח ומבדח, אך גם בטיחותי.

איך כדאי לבחור תחפושת בטיחותית?

שימו לב שעל תווית התחפושת מצוין כי התחפושת עשויה מחומרים חסינים מאש. יש לרכוש תחפושות שעליהן מופיעה תווית סימון 562 המעידה על עמידות באש. במידה והדבר אינו מצוין במפורש על גבי התווית, יש לבדוק כי התחפושת אינה עשויה מהחומרים הבאים: צמר גפן, בדים שאינם עמידים בפני התלקחות, נוצות טבעיות, ניילון, פוליאסטר, פלסטיק ומוצריו, נייר או קרטון. כמו כן, לתחפושות בעלות שרוולים נפוחים וחצאיות רחבות שוליים, יש סיכוי גבוה יותר להתלקח, בבואן במגע עם מקור אש. הנחו את הילדים המחופשים להתרחק מסיגריות, תנורים או כל מקור אש אחר - על מנת להימנע מסכנת התלקחות.

נעלי מבוגר או ליצן, או סתם נעל שמתאימה מאוד לתחפושת ילדכם, אך לא למידת נעליו: לא רק שתהיה בלתי נוחה לילד, אלא היא גם עלולה לגרום לו למעוד.

האם יש הנחיות מיוחדות אודות מסיכה, מעבר להנחיות הכלליות לגבי תחפושת?

  • נכון שהילד שלכם מאוד רוצה מסיכה. זה בסדר, כל עוד היא איננה נקשרת על-ידי שרוכים וחוטים העלולים להיכרך סביב צווארו ולגרום לחנק.

  • הקפידו שהמסיכה לא תהיה צמודה לפניו של הקטנצ'יק, כדי שיוכל "על הדרך" גם לנשום בחג.

  • אם ילדכם מתחת לגיל 3, הקפידו להרחיק מהישג ידו אביזרים קטנים ושלל עיטורי תחפושות זעירים. במידה והתחפושת מעוטרת על-ידי אביזרים אלה, דאגו שהם מהודקים אליה היטב, וכי אין סיכוי שיגיעו לפיו של הילד, מכיוון שגם במקרה זה ישנה סכנת חנק.

  • ישנם בדים שרצוי שלא ייעשה בהם שימוש, כמו ניילון, ובדים מחומרים רכים שאינם נושמים. שימו לב שישנם פתחי אוורור באזור הפה והאף של המסיכה וכי שדה הראייה איננו מוגבל, כדי שהילד יוכל לראות את כל המתרחש סביבו. למשל בעת חציית כביש.

  • השימוש במסיכות לא מומלץ לילדים מתחת לגיל 8, בשל החשש שלא יקפידו על שימוש נכון במסיכה.

  • יש לאסור שימוש במסיכה או בתחפושת מסורבלת בעת משחק במתקני שעשועים, מחשש שייתפסו במתקנים ויגרמו לחנק.


מה בנוגע לאיפור פנים, במקום מסיכה? האם הוא בטיחותי יותר לשימוש במהלך פורים? 

איפור פנים תמיד עדיף על מסיכה, אך גם כאן ישנם שני כללים שעליהם כדאי להקפיד:

  • יש לוודא שהמוצר מתאים למגע עם העור.

  • יש לוודא שהמוצר איננו מכיל חומרים רעילים.


מה עושים עם צעצועים ואביזרים נלווים כמו נפצים ואקדחים?

כולנו מכירים את הרגע הזה: אנחנו נחים ברוגע על הספה בבית, טובלים את האוזן המן בטעם פרג בכוס התה ואז נשמע פיצוץ אימתני מכיוון הרחוב ולאחריו כמה צעקות וצחקוקי ילדים שובבים.

לא רק שזהו סאונד אימתני בעל פוטנציאל לגרימת התקף לב מיידי, אלא מדובר בחומר נפץ מסוכן ביותר. מכירתו איננה חוקית. לכן חשוב לזכור: אם ראיתם רקטות, נפצים, "נחש נפץ", זיקוקים ושאר חומרי נפץ מוצעים למכירה, יש לדווח למשטרה! אמנם יצאתם "שטינקרים", אבל סביר שהצלחתם להציל אדם מקטיעת איבר או כוויות.

אקדח מפלסטיק הוא אביזר המשדרג כל תחפושת קשוחה, אך שימו לב שאינכם נסחפים רחוק מדי למערב הפרוע. אל תקנו אקדח היורה כדורי פלסטיק. כדורים אלה עלולים לגרום לחבלות חמורות ובלתי הפיכות, כאשר הם פוגעים באיברי גוף שונים, דוגמת עיניים, ראש, בטן, צוואר וגפיים.

מה עם תרסיסים?

יש לנהוג בזהירות רבה בקרבת תרסיסים שונים. ספריי לשיער, ספריי שלג וכיו"ב הינם דליקים ביותר. יש להימנע מלרסס אותם על הפנים, על הגוף ובקרבת מקור אש, מחשש להתלקחות מהירה ופגיעה בלתי הפיכה. שימו לב כי יש לרכוש אך ורק תרסיסים שעליהם מוטבע תו תקן של מכון התקנים הישראלי.

האם יש הנחיות בטיחות גם לגבי משלוח מנות?

במשלוחי מנות המיועדים לילדים עד גיל 5, יש להימנע ממאכלים העלולים לגרום לחנק, כגון סוכריות, סוכריות מציצה, מסטיקים עגולים וכן אוזני המן במילוי אגוזים או שקדים. אל תדאגו, יש לילדים את כל החיים הבוגרים, כדי להשמין מזה.

מה לעשות אם מישהו, חלילה, נפגע בקרבתכם במהלך חג פורים?

במקרה של התלקחות, יש להשכיב את הנפגע ולגלגלו בחול או בעפר, לכבות את האש בכמות גדולה של מים, או באמצעות שמיכה רטובה. יש להקפיד לא לכסות את ראש הנפגע, מחשש לחנק. כמו כן, אין להסיר בגדים חרוכים ואין למרוח משחות שומניות על הכוויות. את הכוויות יש לקרר באמצעות מים בלבד. במקרה של חדירת ספריי שלג לעיניים יש לשטוף בהרבה מים. במקרה של חדירת גץ אש לעין, יש לשטוף אותה במהירות ולהעביר את הנפגע למרכז רפואי קרוב.

יש להקפיד על הימצאות תיק עזרה ראשונה תקני בכל מסיבות פורים ובכל אירוע המוני.

בכל מקרה חירום רפואי, יש להזעיק למקום אמבולנס במהירות האפשרית. מספר הטלפון של מגן דוד אדום: 101. או איחוד הצלה: 1221.

במשלוחי מנות המיועדים לילדים עד גיל 5, יש להימנע ממאכלים העלולים לגרום לחנק. צילום: שאטרסטוק

מה מומלץ בנוגע לשתיית אלכוהול בפורים?

הנה הנחייה שתופסת גם לגביכם ההורים וגם לגבי הצעירים. אמנם במסכת מגילה בתלמוד נאמר כי מצווה גדולה להשתכר בפורים "עד-לא-ידע", אולם יש הלוקחים ברצינות רבה מדי את הכתוב ואף מגיעים למצבי חוסר הכרה.

על רקע העלייה בצריכת האלכוהול, והעלייה במקרים של אלימות קשה, המבוצעת תחת השפעת אלכוהול, וחוסר המודעות להשלכות של נהיגה תחת השפעת האלכוהול, חשוב להזכיר כי למרות שאלכוהול חוקי, הוא מסוכן! צריכת אלכוהול מופרזת עלולה לגרום להרעלה ואף למוות במקרים מסוימים.

מחקרים מוכיחים שאלכוהול נוטה לגרום להפעלת אלימות רבה של השותה כלפי סביבתו וכמובן שאין לנהוג תחת השפעת אלכוהול. שתייה נכונה נעשית במידה ובאופן מושכל.

במצב חירום הנגרם כתוצאה משתיית אלכוהול, יש לפעול לפי ההנחיות הבאות: להרחיק את הנפגע ממקום מסוכן, כגון כביש, מרפסת, מכונות חשמליות, כלי רכב וכיו"ב. אם הנפגע מחוסר הכרה ואינו נושם, יש להתחיל מיד בפעולות החייאה, ולהזעיק מיידית עזרה מקצועית. כאמור, מספר הטלפון של מד"א הוא 101, או איחוד הצלה: 1221.

אם הנפגע מקיא, יש להטות אותו על הצד. אין לתת לנפגע לשתות כל נוזל שהוא. בשל אובדן הרפלקסים, הוא עלול לשאוף את הנוזל לריאותיו ולהיחנק. כמובן שעל הורים לילדים מתחת לגיל 18 לשים לב שילדיהם אינם צורכים אלכוהול בפורים (ובכלל).

חשוב להדגיש כי הנחיות אלה אינן באות להחליף את פעולות ההצלה באופן מקצועי.


הכותבת היא מנהלת צוותי הדרכה ברפואת חירום בחברת אלישע הדרכות רפואה, קורס עזרה ראשונה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום