חדש: פיזיותרפיה ודיקור סיני

(0)
לדרג

טיפול משולב של פיזיותרפיה ודיקור סיני גורם להקלה בכאבי גב תחתון. פורום חדש בדוקטורס ישיב לכל שאלותיכם בנושא זה

מאת: ניר אגמון

כאב גב תחתון שכיח ביותר בעולם המערבי. 4 מתוך 5 מבוגרים יסבלו לפחות פעם בחייהם מבעיה זו. קיימים טיפולים רבים ומגוונים בכאבי הגב, וכל טיפול צריך להיעשות לאחר בדיקה פיזיקלית\אורטופדית מלאה של המטופל ובהתאם לממצאי הבדיקה יותאם הטיפול הנכון.

^^ניתן לחלק את כאבי הגב באופן גס לשני סוגי כאב:^^

כאב גב אקוטי - מתאפיין בדרך כלל בכאב חד וחריף בעוצמה גבוהה אשר פוגעת מאוד בתפקודו של האדם. כאב זה יכול להתאפיין גם בהקרנה לרגליים או בסימפטומים עצביים נוספים. הכאב מוכר כמצב שהגב "נתפס" ויש הגבלה ניכרת בתנועה. לפעמים הכאב מופיע לאחר פעולה מסוימת כגון: הרמת חפץ כבד, תנועה סיבובית מהירה וכו', אך לעיתים מופיע באופן ספונטני.

כאב גב כרוני - נמשך לאורך תקופה ארוכה, ומתאפיין בדרך כלל בכאב עמום ותחושה של נוקשות באזור הגב התחתון. לעיתים במצב של כאב גב כרוני יש אפיזודות של כאבים בעוצמה חזקה יותר.

שילוב גישות

טיפול משולב בפיזיותרפיה אשר שייכת בעצם לרפואה ה"מערבית" ובדיקור סיני אשר שייך לרפואה ה"משלימה" יכול לאפשר טיפול באספקטים שונים, אשר תורמים להקלה בכאב הגב התחתון. קיים קשר אנטומי בין המרידיאנים שהינם ערוצי אנרגיה על פי הרפואה הסינית לבין אזורים בהם עוברים עצבים, אשר יוצאים מעמוד השדרה התחתון כמו לדוגמא עצב ה"סיאטיק"; לחץ על עצב זה באזור הגב התחתון או הישבן עלול לגרום לכאב לאורך כל הרגל במקביל לכאב הגב. לאורך העצב הנ"ל קיימות נקודות דיקור שונות באזור הישבן ולאורך הרגל אשר דיקור שלהן משפר באופן משמעותי את מצב המטופל. כאשר הדיקור מתבצע במקביל לטכניקות טיפוליות בפיזיותרפיה, (כגון טיפול מנואלי-ידני הכולל: עיסוי, מתיחות, מוביליזציות וטיפולים נוספים כדוגמת - אלקטרותרפיה, תרמותרפיה, תנועתיות וכו'), ניתן להגיע לשיפור ניכר במצב המטופל.

במקרים רבים יש השפעה של אספקטים נפשיים, כגון מתח או חרדה על כאבי הגב התחתון; אספקטים נפשיים אלו משפיעים על כאבי גב בכלל וכאבי גב תחתון בפרט. בדיקור ניתן לטפל באופן יעיל במתח נפשי ובכך במקביל לטיפול בגב לסייע להחלמה.

הטיפול המתאים

כאב גב אקוטי - בניגוד למה שנהוג היה לחשוב, שכיבה במיטה אינה מועילה ואף פוגעת בתהליך השיקומי. יש להימנע משכיבה במיטה ומומלץ לעשות פעילות אירובית מתונה, כגון הליכה ולנסות להמשיך בשגרת החיים כפי שניתן. בשלב זה ניתן להיעזר בטיפול תרופתי לשיכוך הכאבים. מבחינת הטיפול הפיזיותרפי, בשלב זה הטיפול המומלץ הינו טיפול מנואלי (ידני) אותו מבצע הפיזיותרפיסט, בעיקר טיפולי "רקמה רכה" ותנועתיות קלה. ניתן במידת הצורך להיעזר בחימום מקומי של האזור ובטיפולים חשמליים שונים.

הרפואה הסינית רואה כאב גב אקוטי כפגיעה של גורם חיצוני או טראומה, אשר גורמת לחסימה במרידיאנים (ערוצי אנרגיה) בגב התחתון כאשר בדרך כלל קיימת אצל המטופל חולשה של הכליות (מבחינה "סינית" ולא מערבית). הכליות הן האיבר אשר קשור באופן ישיר לגב התחתון ובכל בעיה של גב תחתון נרצה לאזן את תפקודן. כמו כן, נטפל גם בכבד אשר מבחינה סינית אחראי על השרירים. נקודות דיקור נוספות שנשתמש בהן הינן נקודות מיוחדות להפחתת כאב והרגעה.

הדיקור יתבצע לאחר אבחנה מלאה של המטופל ונקודות הדיקור ייקבעו בהתאם לאבחנה. חשוב לציין, כי נקודות דיקור רבות נמצאות במקומות אנטומיים אשר בהם עוברים עצבים ראשיים. ניתן גם להיעזר בטכניקות של אקופרסורה (לחיצה על נקודות הדיקור במקום החדרת מחט אליהן). בנוסף, ניתן להשתמש בטכניקות מנואליות בטווינא בטיפול בגב תחתון.

חשוב מאוד לשקם את המטופל וכאשר הכאב פוחת מומלץ להמשיך בטיפול ולהוסיף תרגול תנועתיות וחיזוק שרירים ספציפיים, על מנת למנוע מהמטופל לעבור לשלב של כאב כרוני. במקרים רבים חוסר איזון שרירי לאורך עמוד השדרה עלול לגרום לכאבי גב וטיפול בבעיה זו עשוי למנוע הישנות התקפים נוספים של כאב.

טכניקות עדינות

בכאב גב כרוני הטיפול בדרך כלל יערב מבנים רבים יותר ביחס לטיפול בכאב גב אקוטי בו מטפלים ב"עדינות" רבה יותר. הטיפול יכלול גם טיפולים בזרמים חשמליים שונים, מתיחה במידת הצורך ובעיקר טיפולים לחיזוק שרירי הגב והבטן, עבודה על איזון בין קבוצות השרירים ותנועתיות. גם במקרה זה הטיפול יעשה לאחר הערכה מלאה של המטופל ובהתאמה למצבו הפיזי, עבודתו שיתכן ותורמת למצבו (עבודה בישיבה ממושכת, עבודה הדורשת מאמץ פיזי וכו'), פעילות גופנית, מצבו הנפשי וכו'.

במצב של כאב גב כרוני יש חשיבות רבה לשיתוף פעולה מלא בין המטפל למטופל ולביצוע תדיר של התרגילים אשר הותאמו למטופל. הטיפול בדיקור יתבצע על מנת לאזן את תפקוד האיברים (יש להדגיש שוב שמדובר בתפקוד "סיני" ולא מערבי) שבאבחון ימצאו כ"לא מאוזנים". בדרך כלל יהיה צורך לחזק את תפקוד הכליות אשר אחראיות על עמוד השדרה, לאזן את תפקוד הכבד ולחזק את תפקוד הטחול. ניתן גם להיעזר במוקסיבציה (חימום של נקודות דיקור או אזורים אנטומיים בעזרת צמח "לענה") אשר יעיל מאוד במקרים אלו.

כאב גב תחתון הוא שכיח מאוד וניתן להשתמש בטכניקות טיפוליות רבות על מנת לטפל ולהקל על המטופל, אך כמו במצבים רבים בעולם הרפואה מניעה הינה התרופה הטובה ביותר. פעילות גופנית רציפה, התעמלות, שמירה על תנועתיות נכונה של הגב ובמידת הצורך ביצוע תדיר של תרגילים אשר הותאמו באופן אישי יעזרו לנו להפחית את עוצמת ותדירות התקפי הכאב.

ניר אגמון הינו פיזיותרפיסט מוסמך, מטפל בדיקור סיני, ומנהל פורום פיזיותרפיה בשילוב דיקור סיני.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום