גלולות למניעת הריון: מדריך למשתמשת

(11)
לדרג

גלולות למניעת הריון מעניקות הגנה מעולה, אבל חשוב לזכור מספר כללים שימנעו תקלה מצערת. מדריך מקיף, ראשון בסדרת מדריכי תרופות נפוצות

מאת: מגר' עינת גורליק וד"ר דורית דיל נחליאלי

מהן 'הגלולות המשולבות' למניעת הריון? מתי מומלץ ליטול אותן? איזה תופעות לוואי עלולות להופיע? במדריך זה, נשיב על שאלות אלה ועל שאלות נוספות - באשר לנטילת גלולות למניעת הריון.

לכתבה בנושא אנטיביוטיקה
לכתבה בנושא משככי כאבים - נוגדי דלקת שאינם סטרואידים
לכתבה בנושא משככי כאבים - דיפרון
לכתבה בנושא משככי כאבים - פארצטמול
לכתבה בנושא תרופות לאין אונות

לכתבה בנושא טיפול הורמונלי חלופי לנשים
לכתבה בנושא סטטינים

מהן 'הגלולות המשולבות' למניעת הריון?

הגלולות המשולבות הן אמצעי יעיל מאוד למניעת הריון. פחות מ-1% מהנשים הנוטלות גלולות באופן סדיר עלולות להיכנס להריון בשנת השימוש הראשונה. הגלולות המשולבות נמצאו יעילות גם לטיפול בבעיות הורמונליות שונות.

כיצד הגלולות פועלות?

באופן פשטני וכללי, ניתן לומר כי הגלולות המשולבות מכילות פרוגסטרון ואסטרוגן, או אנלוגים של הורמונים אלה. הפרוגסטרון אחראי על דיכוי הביוץ, והפיכת רירית צוואר הרחם לפחות חדירה לזרע, ואילו תפקיד האסטרוגן להבטיח את צמיחתה של רירית הרחם ושימור סדירות המחזור החודשי. למעשה, הגלולות עוצרות את התפתחות הביצית וכך נמנעת הפרייתה. כמו כן, הגלולות גורמות לשינויים ברירית הרחם, שאינם מאפשרים קליטת הריון. גלולות למניעת הריון הינן תרופות בעלות תופעות לוואי ואינטראקציות - ולכן חשוב לדווח על קבלת טיפול זה בעת קבלת ייעוץ רפואי ותרופתי.

באיזה שעות ביום מומלץ ליטול את הגלולה למניעת הריון?

את הגלולות ניתן ליטול עם או ללא ארוחה, מדי יום בשעה קבועה. אם שכחת ליטול גלולה במועד, עיכוב קטן מ-12 שעות אינו אמור לפגוע בהגנה מפני הריון, אך חשוב ליטול את הגלולה מהר ככל הניתן, ולהמשיך בנטילת הגלולות במועד הקבוע.

במרבית הגלולות, במקרים בהם העיכוב בנטילת הגלולה עולה על 12 שעות, ההגנה מפני הריון עלולה להיות פחות יעילה. הנחיות המשך הטיפול תלויות בשבוע בו המטופלת נמצאת במהלך המחזור שלה. ככל שמספר הגלולות הנשכחות גדול יותר, כך עולה הסיכוי להריון. הנחיות טיפול מפורטות מופיעות בעלון לצרכן.

כמה גלולות יש בחפיסה?

רוב תכשירי הגלולות מכילים חפיסה המונה 21 טבליות. לאחר סיום החפיסה יש צורך בהפסקה בת 7 ימים, בה מופיעה הווסת ולאחריה ניתן להתחיל באריזה חדשה. נטילת הגלולה עם ארוחה ו/או לפני השינה יכולה לסייע בהפחתת בחילה שעלולה להתפתח בתחילת הטיפול.

איזה מזונות/שתייה אסור לאכול/לשתות יחד עם התרופה?

אין הנחיות מיוחדות. מיץ אשכוליות עלול לעלות את ריכוז החומרים הפעילים, אך עדיין לא ברור אם יש לכך משמעות קלינית.

האם יש נשים שאסור להן ליטול את הגלולות?

נשים בהריון ונשים מניקות.
נשים עם היסטוריה או בעיה פעילה בקרישת הדם, כמו פקקת ורידים, תסחיף ריאתי, אוטם שריר הלב, אירוע מוחי, מחלת עורקים קורונריים (כליליים), סוכרת עם סיבוכים בכלי הדם. בנוסף, מומלץ להיזהר במתן לאוכלוסיות בסיכון, בנוכחות גורמי סיכון חמורים, או רבים, לאירועי קרישיות יתר.
מיגרנה המלווה בתסמינים כגון הפרעות בראייה, הפרעות דיבור, חולשה או נימול.
יתר לחץ דם חמור.
סרטן שד או גידולים אחרים, תלויי אסטרוגן/פרוגסטרון.
דימום נרתיקי בלתי מוסבר.
צהבת או היסטוריה של צהבת במהלך הריון או מחלת כבד פעילה.
גידולים בכבד.
הערה חשובה: יש להתייחס בקפידה להיסטוריה משפחתית בהפרעות במערכת קרישת הדם, כמו פקקת של הוורידים העמוקים, אירוע מוחי, אוטם שריר הלב. כמו כן, במצבים של חוסר ניידות ממושך, עולה זמנית הסיכון לפקקת ורידים ולעיתים יש צורך לשקול אמצעי מניעה אחר.

מה בנוגע לאינטראקציה בין תרופות, כאשר נוטלים גלולות למניעת הריון?

תרופות המפחיתות את ריכוזי התרופה בדם - ועלולות לפגוע ביעילות התכשיר.

תרופות לטיפול באפילפסיה (פרימידון, פניטואין, קרבמזפין, ברביטורטים ועוד).
ריפמפיצין לטיפול בשחפת.
בוסנטן לטיפול ביתר לחץ דם ריאתי.
חלק מהתרופות לאיידס.
תכשירי היפריקום (לטיפול בדיכאון).
תכשירים אנטיביוטיים שונים, עלולים לשנות את פלורת המעי, ובכך להפחית ספיגה מחדש ולפיכך יעילותן של גלולות במניעת הריון.
פחם פעיל ומשלשלים עלולים לפגוע בספיגתן של גלולות.

האם גלולות למניעת הריון עלולות להעלות ריכוז בדם של התרופות?

כן, גלולות למניעת הריון עלולות להעלות ריכוז בדם של התרופות הבאות:

חלק מחסמי בטא.
קורטיקוסטרואידים (לא במתן מקומי).
ציקלוספורין.
תרופות אנטי דיכאוניות ממשפחת הטריצקליים.
יש להימנע ממתן משולב עם תרופות החוסמות רצפטורים לאסטרוגן כמו טמוקסיפן.

ישנן תגובות בין תרופתיות נוספות. חשוב לעיין בעלון לצרכן, לפני השימוש, ברשימה המורחבת של תגובות בין תרופתיות ובמקרה של חשש לתגובה בין תרופתית, יש להיוועץ ברופא או ברוקח בנוגע להתאמת מינון/טיפול.

מהן תופעות הלוואי האפשרויות בנטילת גלולות למניעת הריון?

כמו בכל טיפול תרופתי, בנוסף לפעילות הרצויה של תרופות אלה, במהלך השימוש עלולות להופיע תופעות לוואי אצל חלק מהמטופלות, כגון: שינוי במשקל הגוף, אצירת נוזלים, שינויים בשדיים (הגדלה, רגישות, הפרשה), שינויים בהפרשות נרתיקיות, אי סבילות לעדשות מגע, כאבי ראש, מיגרנה, מגוון תופעות לוואי במערכת העיכול, ירידה בחשק המיני, שינויים במצבי הרוח, פוטוסנסיטיביות ותופעות עוריות שונות (פריחה, פיגמנטציה ועוד).

סרטן השד אובחן לעתים קרובות יותר אצל נשים שהשתמשו בגלולות למניעת הריון, מאשר אצל נשים באותו הגיל, שלא השתמשו בהן. אולם, עלייה קטנה זו נעלמת בהדרגה במהלך עשר שנים, לאחר הפסקת נטילת הגלולות. למעשה, לא ידוע אם ההבדל נגרם עקב נטילת הגלולות - וייתכן שאותן נשים אשר נטלו את הגלולות נבדקו לעתים קרובות יותר, כך שסרטן השד אובחן אצלן מוקדם יותר.

מתי חשוב לפנות לרופא לייעוץ בהקדם, סביב נטילת גלולות למניעת הריון?

הופעת סימנים מחשידים למצבי קרישיות יתר, כגון בצקת/ כאבים/ שינוי צבע בגפיים, שיעול חריג וקוצר נשימה, כאבים חריפים בחזה, סחרחורת חמורה/ עילפון, חולשה חמורה, איבוד כוח בצד אחד של הגוף, קושי בדיבור ובחשיבה, ושינוי ראייה.
כאב ראש יוצא דופן ו/או מתמשך, או התקף מיגרנה חריג.
שינוי גוון העור לצהוב או סימנים/ תסמינים לפגיעה בתפקודי כבד.
עליה בתדירות התקפים אפילפטיים.
עלייה משמעותית בלחץ דם.
גוש בשד.
דימום נרתיקי בלתי מוסבר.
חשש להריון.

כמובן שיש לעין בעלון לצרכן לפני השימוש לרשימה המורחבת של תופעות הלוואי וכן בכל מקרה של תופעת לוואי שאינה חולפת/מחמירה מומלץ להיוועץ ברופא.

האם יש איסור לעשן או לשתות אלכוהול?

עישון עלול להעלות את הסיכון לתופעות לוואי של קרישיות יתר ולכן אינו מומלץ במהלך הטיפול, במיוחד במטופלות מעל גיל 35 שנים. מעבר לכך, שעישון, באופן כללי, מזיק לבריאות.

שימוש קבוע באלכוהול מעלה את רמות האסטרוגן, ולכן מומלץ לא לצרוך כמות גדולה של אלכוהול באופן קבוע במהלך הטיפול. צריכה מוגברת של אלכוהול, באופן כללי, מזיקה לבריאות.

האם יש מידע חשוב נוסף שכדאי לדעת אודות נטילת גלולות למניעת הריון?

בתחילת הטיפול, יש צורך באמצעי מניעה נוסף: בשבוע הראשון לטיפול, ויש רופאים הממליצים על שלושה שבועות של טיפול, עד לתחילת הפעילות מונעת ההריון של הגלולות. אם תחילת הטיפול אינה סמוכה למועד הווסת, לעיתים מומלץ לחכות למועד הווסת הבאה.

לפני התחלת הטיפול, יש לעבור בדיקה גניקולוגית. כמו כן, בתקופת הטיפול, יש לערוך בדיקות תקופתיות, ובהן בדיקה גניקולוגית ובדיקות דם תקופתית. עוד חשוב לדעת, כי שלשולים או הקאות עלולים לפגוע בספיגת ההורמונים וביעילות הגלולה במניעת הריון.

מגר' עינת גורליק היא רוקחת קלינית; ד"ר דורית דיל נחליאלי היא רוקחת קלינית; המחלקה לניהול סיכונים ומידע תרופתי, אגף הרוקחות, משרד הבריאות

סייעה בהכנת הכתבה: רון פינקלמן-שגב, כתבת zap doctors

בואו לדבר על זה בפורום תופעות לוואי בטיפול תרופתי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום