לוקחים אנטיביוטיקה? חשוב לדעת

(113)
לדרג

מהו תפקידה של האנטיביוטיקה? אילו תכשירים נכללים תחת הכינוי "אנטיביוטיקה"? מהן תופעות הלוואי האפשריות? כתבה נוספת בסדרה: מדריכי תרופות נפוצות

מאת: עינת גורליק

אנטיביוטיקה היא שם כללי לקבוצת תרופות אשר מיועדת לטיפול בזיהומים הנגרמים על ידי חיידקים. תרופות אנטיביוטיות קיימות במגוון צורות כמו טבליות, תכשירים נוזליים למתן דרך הפה וזריקות. ישנם תכשירים אנטיביוטיים למריחה על העור, אשר בד"כ מיועדים לטיפול בזיהומי עור. חשוב לזכור שטיפול אנטיביוטי אינו יעיל כנגד זיהומים ויראליים או פטרייתיים, וכי קיים מגוון גדול של תכשירים שונים בעלי שמות מסחריים שונים.

האם כל אנטיביוטיקה יכולה להתאים לכלל החיידקים הקיימים?

תרופות אנטיביוטיות שייכות למשפחות שונות אשר מקובצות יחד על פי מנגנון הפעולה שלהן. כל סוג/ משפחה של אנטיביוטיקה פועלת נגד חיידקים מסוימים. בבחירת הטיפול האנטיביוטי, הרופא מתייחס לכיסוי חיידקים החשודים בגרימת המחלה הזיהומית או בתשובת התרבית, בחומרת המחלה, בתפקוד הכליות והכבד, בתרופות נוספות הנלקחות על ידי המטופל, ברגישות יתר ובהריון/הנקה. אין ליטול אנטיביוטיקה ללא ייעוץ רפואי.


צילום: שאטרסטוק

לכתבה בנושא משככי כאבים - נוגדי דלקת שאינם סטרואידים
לכתבה בנושא משככי כאבים - דיפרון
לכתבה בנושא משככי כאבים - פארצטמול
לכתבה בנושא תרופות לאין אונות
לכתבה בנושא טיפול הורמונלי חלופי לנשים
לכתבה בנושא גלולות למניעת הריון
לכתבה בנושא סטטינים

איזה קבוצות אנטיביוטיקה ישנן?

פניצילין - כמו אמוקסיצילין ופניצילין.
צפלוספורינים - כמו צפלקסין, צפורוקסים.
טטרציקלינים - כמו מינוציקלין, טטרציקלין ודוקסיציקלין.
מקרולידים - כמו אריתרומיצין, קלריתרומיצין ואריתרומיצין.
קווינולונים - כמו ציפרופלוקסצין, אופלוקסצין.
סולפונאמידים - כמו קו-טרימוקסאזול.
שונות - כמו קלינדמיצין, מטרונידזול.

(קיימות קבוצות נוספות עליהן לא ארחיב בכתבה).

במשך כמה זמן יש ליטול את האנטיביוטיקה?

על מנת להשיג את האפקט המרבי של הטיפול האנטיביוטי, יש לפעול על פי הנחיות המתן - ולהתמיד בטיפול על פי משך הטיפול שהומלץ ע"י הרופא. משך הטיפול בתכשירים אנטיביוטיים תלוי בסוג הזיהום ובחומרתו ונע בין מספר ימים (כמו זיהומים בדרכי השתן) ועד למספר חודשים (זיהומי עצמות ועוד). יש לסיים את הטיפול גם אם ההרגשה משתפרת לפני סיום משך הטיפול המומלץ, על מנת להימנע מהצורך בטיפול חוזר וביצירת חיידקים עמידים לטיפול.

באיזה שעות ביום מומלץ ליטול את התרופה?

את האנטיביוטיקה יש ליטול על פי משטר המינון שנקבע ע"י הרופא. כאשר ניתנת יותר ממנה יומית אחת, יש להקפיד ליטול את התכשיר במרווחי זמן קבועים הפרוסים על פני היממה. כלומר: תרופה הניתנת 2 ביום, יש ליטול כל 12 שעות ותרופה הניתנת 3 פעמים ביום מומלץ ליטול כל 8 שעות. בד"כ ניתן להתאים מועדי נטילה לשעות הערות.

אילו מזונות אסור לאכול יחד עם התרופה?

מזון עלול להשפיע על ספיגה של תרופות אנטיביוטיות ועל יעילותן. ישנן תרופות אנטיביוטיות מסוימות אשר יש ליטול על קיבה ריקה (כשעה לפני הארוחה או כשעתיים לאחריה), מכיוון שנוכחות מזון בדרכי העיכול מפריעה לספיגתן. ישנן תרופות שספיגתן מעוכבת רק על ידי סוגי מזון מסוימים (מוצרי חלב, תכשירים המכילים קפאין) או על ידי תרופות מסוימות (תכשירי ברזל, סותרי חומצה), אנטיביוטיקות מקבוצת הטטרציקלינים - השפעתן קטנה בנוכחות מוצרי חלב או תכשירי ברזל במערכת העיכול. במקרים אלה, יש להקפיד על פרק זמן של כשעתיים בין צריכת מוצרים אלה לבין נטילת התרופות.

יש אנטיביוטיקות אחרות, אשר אותן מומלץ ליטול עם/אחרי האוכל, על מנת למנוע כאבי בטן ובחילות, כמו אמוקסיצילין/חומצה קלאבולונית (אוגמנטין, קלאבמוקס, אמוקסיקלאב) ומטרונידאזול (פלג'יל, מטרוג'יל), או כאלה אשר מזון מגביר את ספיגתן, כמו צפורוקסים (זינט).


צילום: שאטרסטוק

חשוב לדעת:

מיץ אשכוליות עלול לעלות רמות של תרופות אנטיביוטיות, דוגמת אריתרומיצין.
על מנת להשיג את האפקט המרבי של הטיפול האנטיביוטי, יש לפעול עפ"י הנחיות המתן לתכשיר הספציפי. למידע פרטני לתרופה, יש לעיין בעלון לצרכן. במידת הצורך ניתן להיוועץ ברופא או ברוקח.

האם יש אנשים שאסור להם ליטול את התרופה?

התווית נגד לטיפול אנטיביוטי מסוים היא רגישות יתר בעבר לאנטיביוטיקה המסוימת או לתרופה אחרת מאותה קבוצה. בנוסף, קיימות התוויות נגד לכל תכשיר המצויינות בעלון לצרכן של התכשיר. יש ליידע את הרופא על תגובות רגישות יתר לטיפול אנטיביוטי, על מנת שיוכל להתאים טיפול.

ומה על אינטראקציה בין תרופות?

ישנן אנטיביוטיקות שספיגתן מעוכבת על ידי תרופות מסוימות, כמו תכשירי ברזל או סותרי חומצה. למשל: אנטיביוטיקות מקבוצת הטטרציקלינים וקווינולונים.

אנטיביוטיקות מסויימות עלולות להפחית יעילות של גלולות - ולכן יש צורך באמצעי מניעה חלופי במהלך טיפול אנטיביוטי. יש לבדוק השפעת גומלין זו עבור כל תכשיר פרטנית. במידה ומופיע דמם לא צפוי במהלך הטיפול, יש להיוועץ ברופא.

תכשירים ממשפחת המקרולידים והקווינולונים עלולים להעלות סיכון להפרעת קצב מסוג הארכת מקטע QT ויש להיזהר מלשלב אותם עם תרופות בעלות אפקט דומה כמו תרופות מסוימות הניתנות לטיפול בהפרעות קצב.

קיימות השפעות גומלין נוספות. יש לעיין בעלון על מידע פרטני לתכשיר.

אילו תופעות לוואי קיימות?

מרבית תופעות הלוואי השכיחות של תרופות אנטיביוטיות אינן חמורות - והן כוללות תופעות לוואי במערכת העיכול, כמו בחילות, אי נוחות ושלשולים. אנטיביוטיקות עלולות לפגוע בפלורה הטבעית במערכת העיכול ובנרתיק ובכך לאפשר התפתחות זיהומים אחרים באזורים אלה. תופעות לוואי שכיחות פחות עלולות להיות תגובת רגישות יתר, אשר יכולה להיות חמורה ואף להסתיים במוות.

יש ליידע את הרופא במקרים הבאים: שלשול חמור ומימי; ביטויי תגובה אלרגית, כגון: קוצר נשימה, פריחה, נפיחות (שפתיים, פנים ולשון); וכן במיקרים של עילפון, הקאות, לשון לבנה וגרד או הפרשות בנרתיק. דגשים נוספים ופרטניים לכל תכשיר בעלון לצרכן.

האם יש איסור לעשן ו/או לשתות אלכוהול?

השפעת גומלין משמעותית עם אלכוהול תיתכן עם האנטיביוטיקה מטרונידאזול (פלאג'יל, מטרוג'יל) אשר עלולה לגרום לתופעות לוואי לא נעימות כמו בחילה, הקאה, כאבי בטן, גלי חום, קצב לב מהיר וכאב ראש, כאשר שותים אלכוהול במהלך הטיפול בה. יש להימנע מצריכת אלכוהול בתקופת הטיפול בתרופה וכן 48 שעות לאחר סיום הטיפול. באופן כללי, שתיית אלכוהול בשילוב המחלה, או לעיתים עם הטיפול האנטיביוטי, עלולים להגביר פגיעה בערנות. יש לעיין בעלון למידע פרטני על כל תכשיר. לא ידועות הנחיות מיוחדות בנוגע לעישון.

מגר' עינת גורליק היא רוקחת קלינית, המחלקה לניהול סיכונים ומידע תרופתי, אגף הרוקחות, משרד הבריאות.

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום