שיקום הפה: טיפולי שיניים מורכבים

(0)
לדרג
תוכן מקודם

מהו טיפול שיניים מורכב? כיצד מתבצעת השתלת שיניים? מתי נדרשת השתלת עצם? כמה זמן אורך תהליך של שיקום פה והאם יש אחריות על התוצאות. ד"ר ניגם שאוכת מסביר

רופא שיניים
04-6392434

טיפול שיניים מורכב כולל תהליך ארוך ומורכב של מספר פעולות כירורגיות בפה. אחד המקרים הבולטים של טיפול שיניים מורכב הוא שיקום פה מלא: בתהליך זה יבוצעו עקירות שיניים, סתימות, תותבות, השתלות ולעיתים גם השתלת עצם ובניית הפה מחדש. שיקום הפה הוא תחום מומחיות ברפואת שיניים, העוסק בשחזור שיניים - במטרה לשפר תפקוד ואסתטיקה של הפה. ד"ר ניגם שאוכת, מנהל המרכז להשתלות וטיפולי שיניים עם כל הפרטים.

השתלת שיניים נחשבת כטיפול מורכב. מדוע?

השתלת שן מהווה טיפול ניתוחי, שבו משתילים שתל - שתפקידו להחליף את שורש השן החסרה; ההשתלה נעשית ישירות אל תוך הלסת - ולאחר הרדמת האזור המטופל. זהו תהליך מורכב והדרגתי - ולכן נחשב כטיפול מורכב. לאחר קליטת השתל, יש גם שלב בו מתבצעת התקנת הכתר הקבוע (אותו מקבעים רק לאחר שמוודאים כי השתל נקלט). ניתן לומר כי השתלת שיניים נועדה להשלים שיניים חסרות לפציינטים שיש לעקור את שיניהם - או בעלי שיניים חסרות.

טיפול מורכב אך משתלם. אילוסטרציה: שאטרסטוק
טיפול מורכב אך משתלם. אילוסטרציה: שאטרסטוק

כיצד נערכת ההשתלה?

השלב הראשון הינו הכנת תכנית טיפולית - לאחריה מתחילים בתהליך בפועל.

התהליך עצמו מתחיל בעקירת שיניים; לאחר עקירת השיניים, אם אין דלקות, ניתן לבצע כבר השתלה של השתלים - ואף להסדיר לפציינט שיניים זמניות (שהוכנו מראש במיוחד עבורו). זהו למעשה שיקום ביום אחד. לאחר שלב זה, ממתינים בממוצע כ-4 חודשים - ומוודאים שכל השתלים נקלטו; ואז מתקינים את שיני החרסינה הקבועות. אם שתל מסוים לא נקלט, מוציאים אותו - וממתינים כחודש. ואז משתילים בשנית. כישלון קליטת שתל בפעם הראשונה אינו מוכיח כי ייכשל בפעם השנייה - ובמרבית המקרים (מעל 97%) השתל נקלט בהצלחה.

איך נקבע סוג השתל המתאים?

אכן, יש הרבה סוגים של שתלים, המיוצרים על ידי חברות שונות. אבל יש לזכור שבבסיסם, כולם בעלי עיקרון זהה - בורג אשר מוברג ונתפס בעצם וכך מהווה מעין שורש מלאכותי. את ההתאמה הספציפית, עורכים בהתאם למבנה האנטומי, הגודל ואיכות העצם. השתל הוא בורג עשוי טיטניום, באורך 6- 16 מ"מ ועובי 3-5.5 מ"מ. ההתאמה, כאמור, היא אישית -ומתבססת על הצילומים השונים.

מהן הסיבות לכישלון קליטת שתל - ומהם הסיכונים הכרוכים בהשתלה?

קיימים גורמים סביבתיים רבים לכישלון שתל, הכוללים מחלות לא מאוזנות, כגון: סוכרת, לחץ דם וכדומה. בנוסף לכך, היגיינה בלתי מספקת ועישון.

הסיכונים קיימים בעיקר אצל פציינטים אשר נוטלים תרופות מדללי דם ומונעי קרישיות דם. חשוב לתאם עם הרופא המטפל ולהתייעץ - ואם ניתן, אז רצוי להפסיק ליטול את התרופה, למשך זמן ביצוע הפעולה. כמו כן, ישנו סיכון מקומי של פגיעה בלסת, במבנים אנטומיים של כלי הדם ובעצבים. זאת גם הסיבה שחשוב לבצע את התהליך אצל רופא מומחה ומיומן.

באיזה מקרים יש צורך גם בהשתלת עצם?

על מנת לבצע השתלת שן, יש צורך באורך מינימלי של העצם - וזאת בהתאם לקוטר השתל, על מנת שהבורג של השתל יחזיק. במקרים בהם העצם רדודה, נסוגה, נספגה או דלקתית - היא אינה חזקה וגדולה דיה, כדי להחזיק את השתל ולכן יש צורך בהשתלת עצם.

ישנה השתלה עצם, שמטרתה עיבויי העצם הקיימת בגובה וגם ברוחב כדי שנוכל להשתיל שתל שיספק אחיזה טובה לשנים ארוכות . קיימת גם השתלת עצם לתוך הסינוס המקסילרי שנקראת הרמת סינוס בלסת העליונה, זאת עקב ספיגה של העצם ואיבוד רב שלה.

כדי לאבחן זאת, נעשים צילומים רבים, כולל סי.טי, רנטגן, צילום פנורמי וכו'. ישנם מספר סוגים של השתלת עצם. הפשוטה ביותר מתבצעת תוך כדי תהליך השתלת השתל עצמו - בעזרת החדרת חומר ייעודי, עליו ניתן לבצע את ההשתלה. במקרים בהם החוסר בעצם משמעותי יותר, משתמשים ב"בלוקים" (יחידות עצם).

משקמים את הפה. אילוסטרציה: שאטרסטוק
משקמים את הפה. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מדוע עוקרים שיניים - וכיצד?

ישנן מספר סיבות לעקירת שיניים - ובהן הרס שן (כלומר: שן מוזנחת, רקובה, שלא ניתן לטפל בה); שן עקומה (שמפריעה או משפיעה ופוגעת בבריאות הפה); או שן עודפת (חוסמת). בנוסף, מחלת חניכיים שאינה מטופלת עלולה לפגוע ברקמות המאחזות של השן בלסת ולגרום לתזוזת השיניים ואיבודם.
לעיתים, עקירת שן נעשית למטרת טיפול אורתודנטי - לריווח השיניים. בין עקירות השיניים, הנפוצה בהן היא עקירת שן בינה כלואה במלואה, או כלואה חלקית, אשר גורמת לדלקות וכאבים; וכן מחלות חניכיים וריקבון.

עקירות השיניים מתבצעות בשני אופנים. עקירה אחת פשוטה: בהרדמה מקומית ובעזרת צבת מיוחדת; ועקירה שנייה: עקירה כירורגית מורכבת. עקירה זו תתבצע, במרבית המקרים, בשיניים שהגישה אליהן אינה נוחה או שיניים שלא צמחו במלואן (כלואות) או שבורות. עקירה זו תתבצע ע"י רופא מומחה, בהליך כירורגי בהרדמה מקומית, סדציה או במקרים מסוימים אף בהרדמה כללית. חשוב לציין כי מטרתה של עקירת השן היא לסלק שן - שאחת (או יותר) משכבותיה נהרסו: הזגוגית, הדנטין ומוך השן, לרבות תעלות השורש.

מה קורה בסיום תהליך שיקום הפה?

בסיום השיקום, חובה לבצע מעקב וביקורת בכל 3-6 חודשים - אצל הרופא המטפל; וזאת, על מנת לעקוב - ולוודא שהכול בסדר וכי אין דלקות. ההיגיינה היום יומית גם היא חשובה מאוד - ולכן יש להדריך את המטופל בהתאם. הביקורות הן קריטיות, להצלחת התהליך ולשימור תוצאות התהליך.

ד"ר ניגם שאוכת הוא רופא שיניים.

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום