השתלת שיניים: ביום אחד, ללא כאב

(0)
לדרג
תוכן מקודם

בשנים האחרונות, תהליך השתלת שיניים הפך לפשוט יותר, עם סיכויי הצלחה של כ-95%. איך מתבצעת ההשתלה? איך מבטיחים כי לא תהיה כואבת ומה עושים במצבים מורכבים?

רופא שיניים
077-2312258 (מספר מקשר)

במהלך השתלת שיניים, מתקינים שתל דנטלי העשוי מטיטניום במקום שורש השן החסרה, עליו מרכיבים מבנה - ועל המבנה מתקינים כתר דמוי שן, המצופה בחרסינה, אשר נבנה ועוצב בהתאמה אישית.

השתל מהווה תחליף לשורש; ובדומה לשורש של שן טבעית, שעבר טיפול שורש, מתחבר אליו מבנה, עליו בונים כתר. התוצאה המתקבלת היא "שן", הנראית ומתפקדת כמו שן טבעית, ועמידה לטווח ארוך מאוד.

לפני טיפול לשיקום הפה (תמונה: ד"ר ניצן שלזינגר)

האם כל רופא שיניים מבצע השתלת שיניים?

נכון שמדובר בהליך בעל שיעורי הצלחה גבוהים במיוחד, אבל עדיין יש חשיבות מכרעת לתכנון ולביצוע השתלת שיניים ע"י רופא שעיקר עיסוקו הוא השתלות - ושיקום על גבי שתלים. בידיים הנכונות והמנוסות, ניתן למזער את הסיכון לסיבוכים - ולהבטיח את הצלחת ההשתלה לאורך זמן. מכיוון שהמטרה של ההשתלה היא קבלת שיקום מלא של השיניים מבחינה אסתטית, פונקציונלית ופונטית, יש יתרון גדול מאוד לרופא, אשר מבצע הן את ההשתלה והן את השיקום גם יחד.

אחרי הטיפול לשיקום הפה (תמונה: ד"ר ניצן שלזינגר)

האם השתלת שיניים כואבת?

אל תאמינו לסיפורי אימה על השתלת שיניים; דברים השתנו - והשתלת שיניים היא עניין הרבה יותר פשוט ממה שחושבים. היום, בזכות טכנולוגיות חדישות התמקצעות בתחום; ובאמצעות רופא מנוסה - ניתן לבצע השתלת שיניים ביום אחד: ללא תפרים, ללא נפיחות וללא סבל! בלי להפסיד כמעט ימי עבודה וללא צורך בהחלמה ממושכת.

כיצד מתכננים את ההשתלה?

לצורך השתלת שתלים דנטליים, יש צורך לבצע CT, אשר יוצר דגם תלת ממדי של הלסת, אשר בעזרתו ניתן לבדוק את נפח ואיכות העצם באזור המיועד להשתלה. ישנם מקרים בהם ניתן לבצע השתלה ממוחשבת של השתלים. באמצעות יצירת דגם תלת ממדי של הלסת, ניתן לתכנן מראש את מיקום, גודל וזווית השתלת השתלים.

כך, יוצרים תבנית תלת ממדית של הלסת - ובעזרתה ניתן להשתיל שתלים, ללא צורך בחיתוך החניכיים וללא תפרים. במקרים בהם משתמשים בטכנולוגיה הזו, ניתן לקבל גשר זמני קבוע, מוכן מראש - ולהתקינו מיד בסיום ההשתלה. ההליך הזה חוסך זמן טיפול, מקצר את זמן ההחלמה - ומאפשר טיפול ללא תפרים. לכן, ההליך מפחית בצורה משמעותית את תופעות הלוואי והכאבים.

סד ממוחשב. (צילום: ד"ר ניצן שלזינגר)

האם ניתן לבצע השתלת שיניים גם במצב של חוסר עצם?

אכן כן. מצב של חוסר עצם הוא מצב מורכב שדרש בעבר הרמת סינוס או בניית עצם לצורך ביצוע ההשתלה. כך, למשל, שימוש בשתלים מוטים כמו ב-ALL ON 4-6, מאפשר תהליך מדויק, קצר, תכליתי ויעיל. השימוש בשיטה זו חוסך עלויות, מצמצם את משך הטיפול ומפחית משמעותית את תופעות הלוואי והכאבים.

לסת תחתונה סימון תעלות. (צילום: ד"ר ניצן שלזינגר)

כיצד מתבצעת השתלת שיניים ביום אחד?

טכנולוגיות חדשות ושיטות מתקדמות הפכו את שיקום הפה לאפשרי, תוך יום אחד בלבד - ואת השתלות השיניים לפרוצדורה פשוטה הרבה יותר, ממה שנהוג לחשוב. התהליך כולל: עקירת שיניים אבודות, השתלה מידית של שתלים דנטליים והתקנה מידית של גשר קבוע - הכול תוך מספר שעות. חזרה מהירה לשגרה - והחזרת החיוך והביטחון העצמי באופן מידי.

מה קורה במצבים מורכבים יותר, של השתלת שיניים?

ישנם מקרים בהם קיים חוסר עצם גדול מאוד, אשר גם הטכנולוגיה של שתלים מוטים אינה עוזרת יכולה לסייע בהם. במקרים כאלה, יש לבצע בניית עצם. גם בתחום הזה, יש פריצות דרך טכנולוגיות, המקלות על הטיפול. למשל: במקרה של חוסר עצם באזור האחורי של הלסת העליונה, בד"כ מבצעים הרמת סינוס פתוחה, על מנת לקבל מספיק עצם.

היום ניתן לבצע את הטיפול הזה, של הרמת הסינוס, בצורה א-טראומטית, בשיטה זעיר-פולשנית, מה שמאפשר ל"זכות" בשיניים חדשות ללא סבל. השיטה שבה אנו משתמשים היא שיטה חדשנית, המאפשרת הרמת סינוס קלה יותר, בטוחה יותר והחלמה מהירה יותר. הרמת סינוס א-טראומטית בשיטה זעיר-פולשנית, מהווה פסגה רפואית נוספת בתחום השתלות השיניים - ופותחת אפשרויות חדשות בפני המטופלים.
במקרים אחרים של חוסר עצם, ניתן להשתמש בשתלים קצרים מיוחדים ולהימנע מן הצורך בבניית עצם - ובכך לקצר את משך הטיפול וההחלמה. במקרים אלה, עלות הטיפול זולה יותר וזמן השיקום קצר יותר.

מהי טכנולוגיית PRF וכיצד היא מסייעת להשתלת שיניים ללא כאב?

PRF - PLATELET RICH FIBRIN, היא טכנולוגיה רפואית מתקדמת, המאפשרת קבלת ריפוי קל, מהיר וטוב יותר, בעת ביצוע שתלים וניתוחים מסוימים בחניכיים. זאת, באמצעות לקיחה פשוטה של דם (ממש כמו בדיקת דם רגילה) - והעברתו למכשיר מיוחד. במכשיר, עובר הדם עיבוד המבודד את הפיברין והטסיות, ההופכים למעין ג'ל.

תפקיד הפיברין בדם:

לייצר את הפקק הראשוני, במקרה של פגיעה בכלי הדם.
שליחת אותות כימיים לגוף, אשר גורמים לגוף לשלוח אל המקום כמות גדולה של חומרי בניה ותיקון.
בג'ל הזה יש ריכוז גבוה של פקטורי גדילה.
החזרת הפיברין ופקטורי הגדילה האלה לאזור הניתוח, מזרזת מאוד את תהליך הריפוי וההחלמה של הרקמות הרכות, דבר התורם להצלחת הטיפול.

PRF מוביל לתהליך פחות כואב, ריפוי מהיר יותר ופחות סיבוכים אחרי השתלות.

כיצד באים לידי ביטוי היתרונות של טיפול PRF?

הפחתת כאבים, דימום ונפיחות לאחר עקירות והחדרת שתלים. השימוש בג'ל מאפשר סגירה טובה ומהירה יותר של האזור הפגוע.

מניעה של זיהומים ועידוד של המערכת החיסונית לאחר עקירות, ביצוע שתלים, ניתוחי חניכיים והרמות סינוס.

PRF יכול לסייע לבניית עצם מלאכותית, באמצעות שילובו עם חומר סינתטי לבניית עצם. החומר שנוצר מזרז ומשפר את תהליך בניית העצם, תוך צמצום הסיכון לסיבוכים - ויצירת עצם איכותית וחזקה יותר והעלאת הסיכויים להצלחת השתל.

האם קיימות תרופות אשר עוזרות לריפוי ומפחיתות כאבים?

במהלך הטיפול ואחריו, ניתן להשתמש בתרופות אשר עוזרות להחלמה ולמניעת כאבים. כאשר נוטלים משכך כאבים לפני הטיפול, נמצא כי היעילות של משכך הכאב גדולה יותר. רצוי ליטול משככי כאב לפחות יומיים לאחר הטיפול, גם אם אין כאבים!

בנוסף, שימוש בסטרואידים מפחית את הנפיחות ואת הסיכוי לכאב. ולכן, בדרך כלל, במהלך הטיפול, מקבל המטופל סטרואידים - והוא ממשיך ליטול סטרואידים במשך 2-3 ימים לאחר הטיפול. הסטרואידים מקטינים את האפשרות לנפיחות - ובכך עוזרים לריפוי טוב יותר ומפחיתים את הסיכוי למתח על התפרים.

שימוש בקומפרסים קרים: קירור האזור המטופל, מפחיתה את הנפיחות והכאב מן המקום. לכן, בסיום הטיפול, רצוי להניח שקית קרח עטופה במגבת למשך 20 דקות; ולאחר מכן 20 דקות הפסקה. כך, משך 5 מחזורים.

ד"ר ניצן שלזינגר הוא רופא שיניים

בואו לדבר על זה בפורום השתלת שיניים ומחלות חניכיים.

  • צור קשר
ד"ר שלזינגר ניצן
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום