קשיי דיבור

דיון מתוך פורום  הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

18/11/2004 | 11:39 | מאת: מעדיף לא להזדהות

שלום רב! אני בחור בן 19.5 (מתגייס בקרוב לצה"ל) ושמתי לב במהלך השנים האחרונות שקשה לי לדבר נורמלי עם אחרים. אנשים מעירים לי שאני מדבר מהר ותוך כדי כך "בולע" מילים וכד'. תופעה זאת מתבטאת מאוד כשאני מתרגש. זה גורם לי לשתוק בקרבת אנשים כדי לא לגרום למקרים לא נעימים. לפני כל משפט שאני אומר אני חושב האם יש בו איזה מילה מסובכת שאני אתקשה לומר או אבלע. אני מנסה להאט את קצב הדיבור שלי ולא לבלוע מילים אבל ללא ממש הצלחה. אני שואף להגיע לתפקיד פיקודי בצה"ל ואני פוחד מאוד שדבר זה לא יתן לי להגיע לכך. (ובכלל זה פוגע לי באיכות החיים...) שאלתי היא האם ניתן לטפל בזה? האם יש סיכוי לטפל בזה בחודשים הספורים שנותרו עד הגיוס (4 חודשים)? האם הטיפול יקר? האם פניה לטיפול כשלהוא עלולה להפריע בהמשך החיים? אשמח מאוד לעזרה! תודה רבה ויום טוב!

לקריאה נוספת והעמקה
18/11/2004 | 14:42 | מאת: מעיין

שלום. אני אומנם לא רופאה אבל יש לי קצת ניסיון בכל מה שקשור לבעיות בדיבור ובעצם גמגום. יש רמות שונות של גמגום החל מרמה קלה וכלה בקשה שממש קשה לדבר. בד"כ הגמגום מופיע בגיל קטן אבל הוא בהחלט יכול להופיע גם בגילאים כמו שלך. אני ת 22 וסובלת מגמגום יחסית קל בערך מגיל 10,11. בעיקרון הפתרון הטוב לגמגום זה לפנות לקלינאי תקשורת.אני למשל מטופלת אצל קלינאית תקשורת באיזור מגוריי קצת יותר מחצי שנה. היא כל הזמן אומרת לי שאין נוסחת קסם להעלים את הגמגום ואין תרופות מסוימות פשוט צריך להתמיד בתרגולים שהיא נותנת לי.התפקיד של הקלינאי תקשורת זה לעזור לסובלים מגמגום לשלוט על הדיבורו וללמוד לדבר ברצף כדי שלא תתקע. אני מבינה שאתה נמצא במצב של תסכול ופחד אז אני ממליצה לך לברר על קלינאי תקשורת באיזור מגוריך.(אני יודעת שיש גם השתתפות בכסף מטעם קופת חולים) ובינתיים מה שאני מציעה לך זה לדבר לאט! הגמגום קורה בעיקר כשמדברים מהר ובולעים את המילים. תדבר בצורה מתונה ובלי לחץ..תדבר בלי לעצור בין מילה אחת לשנייה אלא תדבר ברצף..יקשיבו לך ויבינו אותך עד הסוף. כמובן שאלו טכניקות שדורשות תרגול אבל בהחלט אפשר לעקוף את הבעיה הזו..ובקשר לתפקיד בצהל -אל תוותר עליו אם זה מה שאתה רוצה! אתה יכול להצליח בכל מקרה..מקווה שעזרתי לך בינתיים אז אני מאחלת לך המון בהצלחה!

אתה מתאר תופעה של "דיבור חטוף" היא קשה לטיפול, אך עם מוטיבציה ומודעות מצידך וקלינאי תקשורת מסורלעניין אתה יכול לשפר את תפקודך והרגשתך. פנה לטיפול ונצל את התקופה עד גיוסך. תןכל למצוא קלינאי תקשורת דרך האתר של קלינאי התקשורת או דרך קופ"ח בו הינך מבוטח. לצערי בגילך הטיפול איננו כלול בסל השרותים ויהיה אליך לשלם באופן פרטי. בהצלחה

מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה