שיבושי היגוי

דיון מתוך פורום  הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

08/06/2004 | 12:31 | מאת: רחלי

שלום בתי בת 5.5 ומטופלת כמעט שנתיים אצל קלינאית תקשורת(עם הפסקות של כחודשיים באמצע),עקב שיבושים של ר,ק,ג,ח וכן ארגון לא נכון של המילה. בהתחלה לא הצליחה בכלל להגות נכון את הצלילים והיום כבר מצליחה להגות את הצליל גם כעיצור בודד וגם במילה ובמשפט מורכב. אך אני חושבת וגם הקלינאית שאין התקדמות רבה ושהתהליך נמשך יותר מדי זמן. עברנו מקלינאית אחת לקלינאית אחרת באותו המכון לפי המלצתם, היה שיפור זעום ומאז אין שום התקדמות. גם עשינו פעמיים שתי הפסקות בנות חודשיים כל אחת, שכן הקלינאית סברה שזה ימנע מהילדה תסכול. אני משתדלת להתאמן איתה בבית כמה פעמים בשבוע, בזמן התרגול היא מצליחה כמעט את כל המילים והמשפטים אבל בחיים השוטפים זה עדיין לא השתרש. כשאני מתקנת אותה היא מדברת נכון.אבל בדרך כלל הדיבור השוטף משובש ולא תמיד ברור. לא תמיד היא משטפת פעולה ודי ברור שזה נמאס לה. לפעמים היא נוטה להתפרצות בכי אם לא מבינים אותה או אם היא טעתה שוב ואני חוששת שזה יתסכל אותה ויפגע לה בביטחון העצמי. בד"כ היא לא חוששת להתבטא בפומבי ויש לה אוצר מילים עשיר במיוחד.לפני כחודשיים עשיתי לה אבחון פסיכולוגי לבדיקת בשלות לכיתה א והיא נמצאת ברמה שכלית גבוהה מאוד והפסיכולוגית התרשמה מאוד מהיכולות שלה. אני רוצה לציין שהיא נוטה להתנהגות ילדותית ומפונקת,ולפעמים בוכה משטויות ואני חוששת שיהיה לה קשה להתמודד בכיתה א עם ילדים שיפגעו בה עקב הדיבור. יש לה נטייה להוציא את הלשון החוצה בזמן הדיבור והיא גם לא מבטה נכון ש,ס,צ,ז. איך ניתן לעזור לה להשתפר מבלי להפוך את זה למאוס עבורה? האם כדאי לעבור לטיפול אצל קלינאית אחרת או במכון אחר? האם כדאי לשלב תמיכה והדרכה מפסיכולוג ילדים? מה קורה במסגרת בית הספר כשימלאו לה 6?ובכלל מה דעתך הכללית? אני מתנצלת על אורך השאלה אך רציתי להביא לידיעתך כמה שיותר נתונים. תודה מראש.

לקריאה נוספת והעמקה

פנייתך ברורה ואנסה לכוון: האם היא נבדקה במכון להתפתחות הילד? עושה רושם של בעיות בקואורדינציה עדינה, בתחום תנועות הפה, אשר לרוב מהוות חלק של תמונה כללית של הפרעות בקואורדינצי. רק לפני שבועיים התקיים כנס בנושא DCD developmental coordination disorder שזו אבחנה יחסית חדשה בתחום ההפרעות בתנועה עדינה. מבחינתינו מדובר על אבחנה של דיספרקסיה. רצוי לא להפסיק את הטיפול אלה לעודד את ביתך לדבר לאט כדי שתהיה לה שליטה יותר יציבה על אברי הדיבור. בעניין קלינאי אחר, לא בטוחה מה כדאי לעשות.... קודם תבדקי את עניין הקואורדינציה הכללית ובהתאם לכך, את הצורך בטיפול הדבור או אולי טיפול של מרפא בעיסוק, לתחום הרחב של התנועות העדינות. היכן בארץ אתם נמצאים?

09/06/2004 | 17:09 | מאת: רחלי

אנו גרים באשדוד. באיזו מסגרת מטופלים הילדים בגיל בית הספר? מה דעתך על תמיכה והדרכה של פסיכולוג לילדים על מנת לחזק את הילדה? האם צפויים לה קשיים בבית הספר עקב הדיספרקסיה? האם כוונתך בקואורדינציה כללית מתיחסת רק לתנועות הפה, כי אין לה בעיות במוטוריקה גסה או עדינה.

מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה