אדנואיד סיסטיק קרצינומה

דיון מתוך פורום  אף אוזן גרון

24/10/2001 | 12:13 | מאת: ירדן

שלום לך, ד"ר. לפני כשבוע עבר אבי ניתוח להסרת בלוטת רוק שבה התפתח גידול שאובחן בביופסיה כשפיר. כשהגיע אבי לביה"ח להוריד את התפרים התבשר בבשורה המרה כי הגידול שהוסר הינו סרטני וכי יהיה צורך בניתוח נוסף להורדת רקמת שומן ואולי אפילו בלוטות לימפה שייתכן שגם נגועות. לאחר הניתוח יעבור סדרת הקרנות. הרופא ציין כי הגידול הוא בשלב של "טרום סטייג'", כלומר בשלב ממש התחלתי. סוג הסרטן לדבריו של הרופא הוא אדנואיד סיסטיק קרצינומה. רציתי לשאול מס' שאלות בנוגע למקרה: 1. האם נכון כי זהו סוג של גידול שגדל מאד לאט ולכן נחשב ללא אלים וניתן בד"כ לריפוי? 2. האם יש לדעתך צורך לבצע בדיקות באזורים אחרים בגוף על מנת לבדוק אם הגידול לא התפתח גם באזורים אחרים? (ידיד שהינו רופא מתחיל שאל אותי אם עשינו לו גם צילומי חזה) 3. כיצד קורה שביובסייה של חודש לפני הניתוח מראה כי הגידול אינו ממאיר ואחר כך בבדיקה של הגידול אחרי הניתוח מסתבר שזהו גידול סרטני? אודה לך על תשובותייך וכן אם תוכל לתת כל אינפורמציה אחרת שניראת לך חשובה. תודה, ירדן

לקריאה נוספת והעמקה
25/10/2001 | 21:38 | מאת: ד"ר ארז בנדט

חשוב לדעת באיזו מבלוטות מדובר. א. אדנואיד ציסטיק קרצינומה נחשב לגידול שגדל לאט עם נטיה נמוכה לשליחת גרורות מרוחקות, אך יש לו נטיה לגדול לארך עצבים ולכן השיקול להרחיב את שדה הניתוח. אחת מתכונותיו הרעות היא יכולתו לשוב ולהופיע אחרי שנים גם כאשר לכאורה נראה שנרפאו ממנו לאחר הטיפולים (לא תמיד כמובן) ולכן יש צורך במעקב של שנים רבות. ב. אני די משוכנע שאביך ביצע צילום חזה כשגרה לפני הרדמה כללית. אם לא - מן הסתם יתבקש לבצע לפני הניתוח החוזר. ייתכן שיש מקום להסתכל על הצילומים שבוצעו (אם אכן בוצעו) במבט נוסף ומכוון לאור האבחנה ג. אני מניח שהביוםסיה המקדימה היא FNA - ביופסיה ע"י מחט עדינה שדוגמת רק את איזור הדקירה והדיוק שלה אינו 100%. היא נותנת אינדיקציה כללית. לאור התוצאות שכיוונו לתהליך שפיר - עבר אביך ניתוח מוגבל (שניתן להתייחס אליו כביופסיה פתוחה) ולא ניתוח אונקולוגי נרחב יותר כפי שעליו להשלים כעת.

29/10/2001 | 11:55 | מאת: ירדן

תודה לך על תשובתך! א.הגידול הופיעה באחת מבלוטות הרוק אשר מתחת לעצם הלסת התחתונה. ב.לא הבנתי מדוע יש לבדוק את צילום החזה שלו. אבי כמובן עשה צילום חזה לפני הניתוח אך האם יתכן שיש קשר בין זה לבין הגידול באזור הראש?

24/12/2001 | 10:58 | מאת: הלן

לירדן איך הוא גילה שיש לו אתהגידול, מה היו הסיפטומים

מנהל פורום אף אוזן גרון