הטיפול הכושל בנפגעי הלם קרב.

דיון מתוך פורום  טראומה והלם-קרב

11/12/2007 | 21:29 | מאת: פז

פורסם היום בערוץ 2 על חייל שסבל מכאבי ראש זמן רב ובסוף שלחו אותו למחלקת בריאות הנפש של צה"ל ששחררה אותו על סעיף נפשי, יום אחרי שחרורו הוא אושפז עם דלקת קרון המוח ואחרי כ-10 חודשים אישפוז הוא נפטר. המחלקה הזו היא למעשה גם מטפלת בהלומי קרב, אמנם יש יחידה לתגובות קרב אבל כמו שאומרים רופא צבאי הוא רופא צבאי, מה דעתכם??

לקריאה נוספת והעמקה
12/12/2007 | 01:02 | מאת: הפצוע האלמוני

כך בעצם אני מגדיר את המקרה "אבחון רפואי שגוי הסתיים במוות". האבחנה הראשונית של החייל היתה שגוייה, כנראה, לא בוצעו הבדיקות המקדימות הקשורות בכאבי ראש ממושכים, הוא נשלח למחלקה לבריאות הנפש וזאת בעצם השגיעה השניה שם כבר אבחנו שהוא לא כשיר לשרות מסיבה נפשית, כנראה, הסתמכו על האבחנה הראשונית ולא עשו בדיקה נוספת לחולה. האבחנה הראשונית של חולה היא הדבר החשוב ביותר לדעתי, מכיוון שאז בעצם אתה קובע את גורלו של החולה. לצערי בעולם הרפואה מתרחשות תקלות מידי פעם וחולים משלמים בחייהם, צריך לתחקר כל אירוע בו נפטר חולה כתוצאה מטעות אנוש, צריך להפיק את הלקחים ולישמם. דבר נוסף כל רופא באשר הוא, כשהוא מקבל לידיו חולה ממקום אחר תפקידו לבצע בדיקה ראשונית על מנת לאבחן את מחלתו.

שלום פז, הכותרת שלך מדויקת. הטיפול של אגף השיקום בהלומי-הקרב כושל. מערכת שלמה של פקידים ומנהלים אינם מבינים כלל את הנושא, ואטימות לבם פוגעת ומכשילה את כל מי שמבקש את עזרתם. דווקא בין המטפלים יש אנשים מצוינים, כמו ד"ר אופיר לוי המנהל את היחידה לטראומה בתל-השומר. אבל לאופיר אין תקציב ומספר מספיק של מטפלים שיוכלו לענות על צורכי הטיפול של נפגעי המלחמה האחרונה בלבד, ולכן רוב הנפגעים כלל אינם מופנים לטיפול. גם בלשכות השונות של אגף השיקום נמצאים אנשי מקצוע מצוינים, המתאמצים לסייע לנפגעים. למרות זאת, האטימות של המערכת, המחייבת את הלומי-הקרב לפנות שוב ושוב באמצעות פרוצדורות וטפסים בכל פעם שהם נזקקים לעזרה, גורמת לתסכול רב. אכן, יש צורך להכשיר את אנשי אגף השיקום בקורס ליחסי-אנוש, ולהנהיג גישת טיפול הומנית ויעילה יותר לנפגעים בפגיעה כה רגישה כמו נפגעי הטראומה. בברכה, ד"ר דרור גרין

13/12/2007 | 19:17 | מאת: הפצוע האלמוני

שלום ד"ר גרין ניסיתי להבין איך תשובתך קשורה לנושא שהעלה פז ולא הצלחתי להבין. מה הקשר בכלל לאגף השיקום? התשובה שלך קשורה לטיפול הכושל בנפגעי הלם קרב באופן כללי, אבל המקרה שהציג פז שונה לגמרי, עפ"י הבנתי הוא התכוון לכך שחייל שסבל מכאבי ראש ממושכים הגיע בטעות למחלקה לבריאות הנפש ובמקום לבדוק אותו יסודית ולומר לו שמחלתו אינה קשורה בכלל לנושא הנפשי, הם שיחררו אותו מהשירות על סעיף נפשי ולאחר מכן גילו שהוא סובל מדלקת קרום המוח ואחרי 10 חודשים הוא נפטר. והוא בעצם שואל למה רופא צבאי שהיה אמור לעלות על הטעות הזאת לא עלה עליה הרי רופא צבאי הוא רופא לכל דבר.

מנהל פורום טראומה והלם-קרב