קשר בין PVCS למקצב סינוס

דיון מתוך פורום  הפרעות קצב לב

21/11/2022 | 07:23 | מאת: יון

שלום רב, לאחר שהתלוננתי על תחושת דופק לא סדיר לפרקים, ומספר אירועים של כמעט התעלפות, הופניתי למספר בדיקות ובהולטר נמצא ששכיחות הפעימות המוקדמות היא כ-4% ממקור "איזור החיבור של שריר המסתם המיטראלי בחדר שמאל". כעת אני במהלך בירור נוסף באמצעות לופ-רקורדר, ואני מבחין בכך שבמרבית המקרים שאני מדווח על תחושה לא נעימה, אכן קיימות פעימות מוקדמות (Multiform EV'S, PAIRS, BIGEMINY). האם פעימות מוקדמות יכולות לגרום לתחושה של דופק לא סדיר? לב פועם בחוזקה? בנוסף, אני רואה שגם בחלק לא מבוטל מהפעמים יש שינויים במקצב - סינוס אריתמיה\ברדיקרדיה\טכיקרדיה יחד עם הפעימות המוקדמות. שאלתי היא - האם ייתכן והפעימות המוקדמות קשורות בשינויים במקצב באיזשהו קשר סיבתי? תודה רבה.

כן. פעימות מודמות גורמות להרגשה של דפיקות לב וזה אופייני. קשר בין כמות פעימות המוקדמות לקצב הבסיסי הוא קיים, אבל הוא מורכב. לא דווקא קצב איטי נורמלי (קצב סינוס) הוא הגורם להופעת פעימו מוקדמות

22/11/2022 | 11:17 | מאת: יון

תודה רבה על המענה. האם הקשר ההפוך קיים? כלומר, ריבוי פעימות מוקדמות בפרק זמן מסוים עשוי להביא לשינוי בקצב סינוס? להאט או להגבירו? ובנוסף, האם בעיניך כמות פעימות של 4% דורשת טיפול, בהנחה ויתר הבדיקות תקינות? תודה רבה.

יש גם קשר כזה, אבל לא ממש מה ששאלת. אחרי פעימה מוקדמת יכולה להיות הפסקה קצרה בקצב סינוס. לגבי כמות. 4% נחשבת לכמות קטנה. השאלה של צורך בטיפול היא לרופא מומחה לא בפורום. לא תמיד ישנה המלצה לטפל בפעימות מוקדמות.

23/11/2022 | 21:29 | מאת: יון

תודה רבה. שאלה אחרונה ברשותך: האם יש משמעות לכך שבלופ רקורדר,שמקליט רק את האירועים עליהם אני מדווח, מתקבלת שכיחות יחסית של 20-25%? ייתכן ויש ימים ושעות שמאופיינים בהרבה פעימות וכאלה שכלל לא? תודה רבה על התשובות המעמיקות.

אני מציע לדבר עם הרופא שלך

מנהל פורום הפרעות קצב לב