ציוני משכל
דיון מתוך פורום פסיכולוגיה קלינית
באבחון פסיכודידקטי שנערך לבני נאמר שהיכולת שלו נורמלית גבוהה. מה הכוונה ומהו ציון ה IQ שווה הערך?
שלום אור. פסיכולוגים נמנעים מלתת את ציון האי.קיו המדויק ממספר סיבות. הראשונה, והעיקרית בעיני, היא שלא נכון (פסיכולוגית) להסתובב עם ציון שמשקף את היכולת האינטלקטואלית. העובדה שמדובר במספר, ציון, גורמת באופן בלתי נמנע לעיסוק ב"מי יותר ממני ומי פחות ממני", ובאופן כללי הופכת את האדם ל"למספר" (או לפחות את יכולתו השכלית). חשבי האם היית רוצה שילדך, בגיל שלו, יסתובב עם מספר שלכאורה מבטא את היכולות שלו. מה הוא יבין על הצורך להתאמץ ולללמוד? מה יקרה לו כשיקבל ציון גבוה או נמוך? כשיצליח או ייכשל? ובכלל, האם היית מרגישה נוח שיהיה מספר אחד, בודד, שייצג אותו? מספר כזה, בעיני, מצמצם את החופש שלנו להתמודד, להשקיע, להרגיש שהתוצאות של מה שאנחנו עושים הם פרי הבחירה והעבודה שהשקענ, ושאנחנו הרבה יותר ממספר בודד (בתחום השכלי, ובכלל). בנוסף, ציון האי. קיו יכול להיות מושפע מגורמים שונים. מצב נפשי למשל, או חרדה (בתוך המבחן או מעבר לו) יכולים להנמיך את הציון. כך גם בעיות של קורדינציה, מוטיבציה למבחן ואפילו הקשר עם הבוחן/ת.כל אלה הופכים את ה"תווית" המספרית למסוכנת ומצומצמת מבחינת המשמעות עוד יותר. ולעינינך.. ילדך אובחן כבעל אי. קיו ממוצע, בתחום הגבוה. המשמעות היא שרוב האוכלוסיה נמצאת בתחום הממוצע, והיתר מעל (מחונן/גאון)או מתחת (גבולי/מפגר). היות ורוב האנשים בטווח הממוצע, נהוג לחלק גם את הטווח הזה לקטגוריות: החלק התחתון של הממוצע, החלק הנורמלי של הממוצע או החלק העליון. בנך נמצא בתחום הגבוה יותר, כלומר: שייך לטווח הנורמלי (ממוצע) אך ברף הגבוה שלו. מלי