אחרי השעה הטיפולית
דיון מתוך פורום פסיכולוגיה קלינית
שלום לך, יש לי שאלה כללית. מה היא תקופת אחריותו של המטפל? אני מתכוון אחרי השעה הטיפולית, האם הוא עדיין אחראי למטופל שלו? האם מקובל שמטפל יתקשר במהלך השבוע לדאוג לשלומו של המטופל? כמו למשל אחרי טיפול קשה! האם מקובל שהמטפל יקבל עוד שיחה באמצע השבוע (שיחת טלפון למשל)? ואחרי סיום הטיפול בכלל, האם המטפל יהיה אחראי למטופל או ידאג לו? תודה
שלום ירון, סוגיית הקשר מטפל-מטופל בין הפגישות הטיפוליות ואחריהן נדונה כאן בהרחבה בעבר הקרוב והרחוק. הקוד האתי של הפסיכולוגים מחייב את המטפל לפעול "לקידום רווחתו הנפשית של הלקוח, למניעת סבלו ולהקטנתו, וכן, לקידום התפתחותו. זאת על-פי שיקולים מקצועיים ומתוך הכבוד הראוי לאדם, לערכיו, לזכויותיו, להגדרתו העצמית ולאוטונומיה שלו, כל עוד אלה אינם פוגעים באלו של האחר". (ציטוט מתוך הקוד האתי, עיקרון מנחה ראשון). גישות תיאורטיות שונות נוקטות עמדות שונות כלפי אופי התקשורת בין הפגישות. יש מי שיראו בטלפון בימים קשים חובה מקצועית, כשלעומתם, יש מטפלים שיראו בכך פגיעה בעיקרון יסוד של עבודתם. לאחר תום תקופת ההתקשרות בין המטפל למטופל נשארת למטפל אחריות וחובה לשמור על חיסיון המטופל. מידת האכפתיות והדאגה נשארת במידה זו או אחרת גם לאחר תום החוזה הטיפולי, ויש מטופלים שנשארים גם שנים רבות בלבם של המטפלים. מטבע הדברים, היבטים אנושיים אלה אינם מעוגנים בחוק כתוב כלשהו, והם תלויים בטיב הקשר במהלך הטיפול עצמו. בברכה ליאת
אני מצטערת ירון, שככה אני נדחפת לשאלה שלך, ולתשובה של ליאת, ששתיהן (התשובה והשאלה) נשמעות לי חשובות ורציניות, אבל התקשתי להתאפק: נחמד היה אם היינו מקבלים בתחילת כל טיפול גלויה כזו, שיש לשלוח ליצרן, ולקבל בתמורה תעודת אחריות על הטיפול. זה מיד מעלה מספר סוגיות לא קטן: מי היצרן, לכמה זמן האחריות, והאם מקבלים גם אחריות לטיפול אחרי שנגמר, ומה יהיה כתוב באותיות הקטנות? נכנסה בי לרגע רוח שטות. אני כל כך מבינה מאיפה באות השאלות הללו. היתה לי במגרה תעודת אחריות חסרת תוקף במשך עשרים שנה ואכשהו ניסיתי להשתמש בה, ולא להאמין קבלתי חלקי חילוף.
"יש מי שיראו בטלפון בימים קשים חובה מקצועית, כשלעומתם, יש מטפלים שיראו בכך פגיעה בעיקרון יסוד של עבודתם." אז אם אני מטופל שרוצה את החלק הראשון, מטפל שידאג לי בימים הקשים, איך אני אסתדר עם מטפל אחר.? למה אני זה שצריך להתאים את עצמו כמטופל למטפל? למה להפך? המטפלת שלי פשוט ריגלה אותי להתקשר ולדאוג, ולהיות בקשר תמידי איתי, עכשיו אחרי שהוסיפה את שעות העבודה ומספר המטופלים, וכבר אי אפשר לתפוס אותה בשעות נורמליות חוץ מהשעה שלי, זה כבר לא מקובל עלי. היא טוענת שישי לה אחריות טיפולית כלפי -שלא אבטל, שלא אתקע...- אבל מה פתאום אין לה אחריות מקצועית וטיפולית כךפי הכבי שלי. באחת הפגישות היא לא שמה לב לזה שהזמן נגמר ואני הייתי באמצע תהליך ופעם ראשונה שאני מביע רגשות ובוכה, והיא הייתה שמחה ועודדה אותי. פתאום כשהמטופל השני היה בדלת היא ביקשה שאני "אתנתק" ושנמשיך בשבוע שאחרי. איך אפשר להתנתק כך? אז איפה האחריות? ומה יקרה אם השיחה תמשך עוד 5 דקות עד שארגע?